موحدی ادامه داد: صرفه اقتصادی سرمایه گذاری در این دست فعالیت ها در کرمان کاملا واضح و مشهود است چرا که سرمایه گذار باغ فتح آباد در شرایطی که تنها کمی بیش از یک سال از بهره برداری این مجموعه می گذرد، سرمایه گذاری دوم خود را در یکی از خانه های تاریخی شهرستان رفسنجان آغاز کرده است. همین موضوع نشان می دهد که ظرفیت بازگشت سرمایه برای کسانی که وارد این حوزه می شوند کاملا وجود دارد.... دعوت این مسئول محلی برای احیای این سرمایه ها ، این قلم را یاد سخنان نغز یک مقام گردشگری فرانسوی انداخت که چندی پیش می گفت: وقتی دولت نمیتواند برای حفظ بناهای تاریخی هزینه زیادی بدهد، بهتر است که مردم خودشان این هزینه را کرده و میراث فرهنگی پدرانشان را حفظ کنند. اگر این میراث وجود نداشته باشد شما نمیتوانید به فرزندان و نسل آینده کشورتان بگویید که داشتههای شما از فرهنگ چیست.
این فعال گردشگری ادامه داد: روح بناهای تاریخی با تخریب از بین میرود، اما شما میتوانید با رفت و آمد گردشگران به این بناها، این روح و زندگی را به این خانهها بیاورید. در آن صورت بنای تاریخی هم زنده میشود. خوب است که از این خانهها به عنوان مراکز پذیرایی از گردشگران استفاده شود. ما نیز در پاریس تعداد زیادی از این اماکن را زنده کرده و پذیرای گردشگران در آنها هستیم.
این حرف عقل پسندی است که «جیوانا آرتی» رئیس آژانس گردشگری «سیهرا» شهر پاریسمی گوید. البته او خود شاهد نگاه تازه ایرانیان به میراث کهن خود بوده است لذا می گوید: خوشحالم که مردم ایران با سرمایههای شخصی خودشان خانههای تاریخی و بناهای قدیمی را حفظ میکنند...بله مردم ایران، نسبت به مواریث خود حساسند و با همه وجود هم پای کار می آیند منتهی باید رسانه نگاران در گام اول ضرورت ورود شان را تبیین کنند و در گام دوم مسئولان زمینه ورود شان را تسهیل نمایند تا مردم با نگاه حتی تکلیفی نسبت به تاریخ و میراث خود وارد میدان شوند چه کشور هم به ماترک گذشتگان خود نیاز دارد و هم به دست گرم مردمان امروز که حاصل هنر دیروزیان را حفظ کنند و هم برای مردمان فردا نگهدارند.
انتهای پیام/