او گفت: دو نوع شناخت وجود دارد؛ شناخت در تاریکی و شناخت در روشنایی.
به گفته بهشتی، شناخت ما از خانه خود شناخت در روشنایی است و همین امر اجازه می دهد که ما در خانه خود در صلح به سر ببریم. اما شناخت دیگران از خانه ما شناخت در تاریکی است. چراکه یک میهمان اگر نسبت به خانه ما شناختی نداشته باشند خانه ما برای او تهدید آمیز است.
آنطور که بهشتی معتقد است: جوامعی که شناختی نسبت به یکدیگر ندارند کیفیت شناخت آن ها پایین است و این نبود شناخت سبب می شود که زمینه برای فاصله، کدورت و سوء تفاهم و دشمنی بیشتر می شود و به اتکای این شناخت در تاریکی ما خود را متقاعد به جنگیدن با آن جامعه می کنیم.
وی افزود: شناخت در روشنایی اما سبب می شود که ما پی به چیستی و کیستی انسان ها ببریم. در این میان راه رسیدن به صلح نیز از منظر میراث فرهنگی میسر می شود. به طوری که اگر با میراث هر جامعه ای آشنا شویم فاصله ما نسبت به آن جوامع کوتاه می شود. از همین رو توصیه می شود که جوامع مختلف از منظر میراث فرهنگی یکدیگر را به جا بیاورند و بشناسند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور ادامه می دهد، پس از 37 سال سرمایه گذاری در ایران حالا هیچ توریستی نیست که به ایران نیاید و شگفت زده ایران را ترک نکند. از آنجایی که همیشه شناخت آن ها نسبت به ایران شناخت در تاریکی بوده است درحال حاضر همین سرمایه گذاری در ایران سبب شده که افکار عمومی نگاه شان نسبت به ایران تغییر پیدا کند.
بهشتی اما در بخش دیگر سخنان خود به تنوع فرهنگی در کشور اشاره کرد که در گذشته نسبت به یکدیگر آشنایی داشتند. او گفت: متاسفانه در دهه های اخیر و براساس سیاست گذاری هایی که در حوزه تمرکز زدایی انجام گرفته به غیر از چند شهر شناخته شده مابقی مناطق نقاط دورافتاده محسوب می شوند همین عدم شناخت سبب شده که بین دو روستا و دو شهر که فرهنگ آنها بسیار به یکدیگر نزدیک است کدورت رخ دهد. درحالی که در طول تاریخ همین مردم با صلح در کنار یکدیگر زندگی می کردند.
او تاکید کرد: درحال حاضر اگر قرار باشد وفاق و صلح را در مقیاس منطقه ای و بین المللی داشته باشیم بهترین استراتژی اینست که از منظر میراث فرهنگی به صلح دست پیدا کنیم. هم اکنون نیز در ایران در میان اقلیت های مذهبی ارامنه این امتیاز را داشتند و یکی از پرسابقه ترین اقلیتی که دارای موزه است ارامنه هستند.
او گفت: ارامنه از خود را از این منظر توانسته اند بشناسانند و در نتیجه این شناخت سابقه زندگی با صلح و صفا را هم داشته اند.
بیگلریان نماینده مردم ارامنه در مجلس نیز در بخش دیگر سخنان خود به هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا فرهنگ می تواند مانع از توحش و جنگ های منطقه شود؟
او گفت: در وهله اول پاسخ به این پرسش منفی است چرا که وقتی گروه های مهاجم اقدام به تخریب آثار تاریخی منطقه می کنند و تحت تاثیر باورهای غلط و متعصبانه قرار دارند به نظر می رسد صلحی وجود ندارد تا مانع از این اقدامات مخرب شود.
نماینده مردم ارامنه در مجلس تاکید کرد: اگر قرار باشد با حفظ و اشاعه میراث فرهنگی از مناقشات جلوگیری کنیم و به صلح دست یابیم امری زمانبر است و باید در این زمینه زمینه سازی های لازم انجام شود.
بیگلریان با اشاره به اینکه ارامنه و بیشتر اقلیت ها در ایران در امان زندگی کرده اند ادامه داد: با توجه به اینکه در اکثر کشورهای منطقه مسائل و چالش های بسیاری به وجود آمده اما یهودیان در ایران بیشتر از کشورهای به زندگی ادامه می دهند.
او گفت: این همزیستی نشان می دهد که ملل و اقوام در وهله اول نیازمند آن هستند که همدیگر را تحمل کنند، درک کنند و به یک فهم مشترک برسند. امید می رود که این همزیستی برای دیگر نسل ها بازآفرینی شود تا به یک دیپلماسی سازنده درون ملت ها دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/