فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه گفت: موفقیت صندوق احیاء زمانی است که بتواند ظرفیت خفته و بلا استفاده مناطقی مانند تربت حیدریه را با معرفی دقیق به سرمایه گذاران و گردشگران، زنده کند.

حسن فتحی نیا در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا) گفت: سرمایه یک پدیده هوشمند است و به جایی می رود که زمینه تثبیت و توسعه خود را پیدا کند. متاسفانه این زمینه در حوزه گردشگری شهرستان تربت حیدریه ایجاد نشده است و این در شرایطی است که تربت حیدریه چه به لحاظ میراث فرهنگی ملموس از قبیل بناهای تاریخی و کاروانسراهای قدیمی. چه از لحاظ میراث نا ملموس مانند فرهنگ ها، سنت ها، موسیقی و نظایر آن منطقه ای غنی محسوب می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص اینکه چرا ما در تربت حیدریه از این لحاظ دچار وضعیتی شدیم که منتج به بهره برداری فرهنگی و اقتصادی از این ظرفیت نشده به طور عمده می توان به دو موضوع اشاره کرد. یکی مساله عدم آشنایی عمومی با این ظرفیت هاست و دیگری نبود تسهیلات تعریف شده و هدایت شده برای بخش خصوصی.
وی افزود: تنها راهکاری که می تواند میراث فرهنگی ما را از خطر نابودی نجات دهد، ورود سرمایه بخش خصوصی است و این سرمایه ها در بسیاری از مناطق ایران با وضعیت فعلی وارد بازار گردشگری نمی شوند. چون هیچ مشوقی برای آنها وجود ندارد.
وی توضیح داد: هر چند مشوق های بخش های مختلف اقتصادی کشور ما کم هستنند اما در همین وضعیت هم مشوق ها و تسهیلات حوزه احیاء بناهای تاریخی در مقایسه با آنها صفر است. بنابراین سرمایه گذار ترجیح می دهد سرمایه خود را به جایی ببرد که بتواند حداقل از همان تسهیلات اندک برخوردار شود، به جای اینکه هیچ تسهیلات و مشوقی نداشته باشد.
فتحی نیا تاکید کرد: سازوکاری مانند صندوق احیاء که توسط دولت و سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده است باید در مناطقی مانند تربت حیدریه که به لحاظ گردشگری کمتر شناخته شده هستند، فعالیت جدی تری را دنبال کند تا فاصله بین این مناطق با شهرهایی نظیر کاشان یا یزد و امثال آنها کم شود و صنعت گردشگری به لحظا توسعه سرزمینی به یک تعادل نسبی در کل کشور برسد. 
فرماندار ویژه شهرستان تربت حیدریه با بیان اینکه «شهرهایی نظیر کاشان به طور طبیعی مرکز توجه فعالان و سرمایه گذاران بخش گردشگری هستند و این صنعت و همینطور بناها و بافت های تاریخی در آنها، بازار خود را پیدا کرده است»، ادامه داد: بنابراین تقویت آن بازار نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی نیست. چون هم شهرت دارد و هم سرمایه گذار به بازارش اعتماد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: موفقیت صندوق احیاء زمانی است که بتواند ظرفیت خفته و بلا استفاده مناطقی مانند تربت حیدریه را با معرفی دقیق به سرمایه گذاران و گردشگران، زنده کند. اتفاقی که باید بیفتد این است که صندوق احیاء و سازمان میراث فرهنگی برای جذب بخش خصوصی باید حضور قدرتمندتری در شهرهایی نظیر تربت حیدریه داشته باشند تا با معرفی ظرفیت های این بخش بتواند سرمایه گذاران رابه این بخش پیوند بدهد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1395032220