سرپرست معاونت میراث فرهنگی ایلام: رونق صنایع دستی نیازمند دگردیسی مصرف است.
به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی ، سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این باره گفت: رونق صنایع دستی و پیشی گرفتن آن از صنایع ماشینی نیازمند دگردیسی مصرف بوسیله تغییر کاربرد، طرح، رنگ و نقش است.
حمید بختیاری اظهار کرد: استفاده از مواد اولیه طبیعی و سالم، نبود آلایندگی محیط زیست، دوام، استحکام و ماندگاری بالا و دارا بودن ارزش افزوده از مهمترین مزایای صنایع دستی است.
وی افزود: یکی دیگر از مزیت های اصلی صنایع دستی نسبت به دیگر صنایع اینکه با کمترین سرمایه قابلیت ایجاد اشتغال و درآمد را دارد و از زمینه برای جذب حداکثری زنان به عنوان نیمی از جمعیت خلاق و توانای جامعه برخوردار است.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: استفاده از صنایع دستی در چیدمان منازل نیازمند فرهنگسازی مصرفی در جامعه است و باید صنایع دستی در سبد مصرفی خانواده ها قرار گیرد.
بختیاری اضافه کرد: مردم باید بدانند در تولید صنایع دستی هیچگونه مواد شیمیایی بکار نمی رود و بر خلاف صنایع ماشینی هیچگونه حساسیت در افراد ایجاد نخواهند کرد.
وی اظهار کرد: نقش مایه های اصیل در دست بافته های سنتی که بر گرفته از آداب و رسوم و اقلیم این استان است نشانه فرهنگ ماست و باید مورد استفاده و مصرف خانواده ها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی دارای کارکرد مصرفی، تزئینی و هردو با هم است، تاکید کرد: در تولید صنایع دستی باید سلیقه و نیاز روز مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارزش افزوده صنایع دستی بر خلاف صنایع شیمیایی روز بروز با گذشت زمان افزایش می یابد و زمانی می رسد که ارزش این صنایع چنان بالا می رود که دیگر قابل قیمت گذاری نیستند و به اشیا موزه ای و آتلیه ای تبدیل می شوند.
بختیاری افزود: به طور مثال فرش های ماشینی پس از چند سال حتی اگر در معرض نور خورشید نیز قرار نگیرد تغییر رنگ می دهد اما دست بافته های سنتی بدلیل استفاده از مواد اولیه و رنگزای طبیعی دوام و استحکام بسیار بالایی دارند.
وی تاکید کرد: محصولات صنایع دستی در گذر زمان ارزش و استحکام خود را از دست نمی دهند بلکه بر عکس ارزش افزوده آنها افزایش می یابد.
انتهای پیام/