به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، در آستانه آغاز تعطیلات عید فطر و تابستان، دومین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر سال جاری به ریاست مجید خدابخش استاندار اردبیل و با حضور کریم حاجی زاده دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر، معاون گردشگری استان و دیگر اعضای این ستاد در محل استانداری اردبیل برگزار شود.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ابتدا به بررسی صورت جلسه نخستین ستاد اجرایی خدمات سفر سال جاری با 34 مصوبه پرداخت و گفت: هماهنگی ها و پیگیری های این مصوبات انجام شده و درحال حاضر تمامی دستگاه های عضو ستاد آمادگی خود را برای استقبال از گردشگران و مسافران در ایام تعطیلات عید فطر و تابستان اعلام کرده اند.
کریم حاجی زاده با اشاره به انجام هماهنگی های لازم با اداره کل محیط زیست مبنی بر تطبیق تقویم روز کاری موزه تاریخ طبیعی با موزه های کشور و گشایش آن در ایام تعطیل به روی بازدیدکنندگان، گفت: طی هماهنگی های صورت گرفته با فرماندهی پلیس راه و راهور به مسافران و گردشگرانی که دچار تخلف راهنمایی و رانندگی می شوند به جای جریمه برگه تذکر داده می شود تا ضمن راهنمایی و جلب رضایت گردشگران و مسافران و ایجاد خاطره خوش برای آنان، فرهنگ سازی نیز در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برای برپایی چادرهای اطلاع رسانی در مبادی ورودی شهر، تنظیف و زیباسازی شهری و آمادهسازی پارکها و تفرجگاهها به ویژه ورودی های شهرها و مراکز مورد بازدید گردشگران هماهنگی های لازم با شهرداری اردبیل صورت گرفته است، افزود: همچنین در راستای هماهنگی های انجام شده با شهرداری، 86 سرعت گیر واقع در معابر و مسیرهای مواصلاتی به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک حذف و برخی دیگر نیز استانداردسازی شده اند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تأمین روشنایی جادههای مواصلاتی در سطح شهر و مبادی ورودی و خروجی شهرها جزو تعهدات الزامی شرکت برق به شمار می رود که باید اقدامات لازم را جهت رفع نواقصات آن انجام دهد، اظهار داشت: مقرر شده با همکاری شهرداری نسبت به تسریع روند مناسبسازی بستر رودخانه بالیقلو و مسیر تردد شورابیل در ایام تعطیلات عید فطر و تابستان اقدام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه خودرو آژانس های تورگردان خارجی این استان دارای کد ناجا نیستند و برای تردد در شهر با مشکل و محدودیت روبه روهستند، خواستار رفع موانع تردد خودرو آژانس های تورگردان خارجی در سطح شهر با اختصاص کدناجا به آنان همانند سایر استان ها شد.
در ادامه معاون گردشگری استان نیز با بیان اینکه طرح نظرسنجی از مسافران و گردشگران نوروزی امسال باهدف جمع آوری آمار و اطلاعات و بررسی نظرات و پیشنهادات میهمانان در مورد وضعیت خدمات اسکان، رفاه، خدمات نظارت و تنظیم بازار، حمل و نقل، اماکن تفریحی و رسیدگی به شکایات، اطلاعرسانی و تبلیغات، انتظامی و امنیتی، ترافیک و خدمات شهری انجام گرفت، افزود: این نظرسنجی به مدت یازده روز از یکم تا یازدهم فروردین ماه سال جاری تهیه شده است.
قادر تقی زاده با اشاره به اینکه براساس آمارگیری از 724 نفر مشخص شد استان تهران با 75 درصد بالاترین درصد گردشگران ورودی به استان اردبیل را تشکیل داده است، افزود: 37 درصد مسافران مدت زمان هفت تا 10 روز را برای سفر به این استان برنامه ریزی کرده بودند و 47/4درصد نیز برای نخستین بار به این استان سفر کرده اند.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد مسافران و گردشگران از طریق دوستان و آشنایان، 39 درصد به وسیله صدا و سیما و 18 درصد از طریق اقلام تبلیغاتی این استان را برای سفر انتخاب کرده بودند، یادآور شد: 59/5 درصد مسافران به صورت دو الی سه شبانه روز در مراکز اقامتی استان اقامت داشته اند و 48/7 درصد نیز از جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده اند.
این مقام مسئول، تابلوهای راهنما را مهمترین ابزار مورد استفاده مسافران جهت گردش در استان براساس این نظرسنجی عنوان و خاطر نشان کرد: 68 درصد مسافران و گردشگران به دلیل ارزانی نرخ مراکز اقامتی، زیبایی مقصد و وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی در استان اظهار تمایل سفر مجدد به این استان کرده اند.
وی از جمله مهمترین مشکل گردشگران در استان براساس این نظرسنجی به کمبود سرویس های بهداشتی و پارکینگ و ضعف اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: با همکاری شهرداری 80 باب چشمه سرویس بهداشتی در منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل و 49سرویس بهداشتی در قالب 350 چشمه نیز در سطح شهر اردبیل و 160 چشمه سرویس بهداشتی در شهرستان سرعین بازبینی و تعمیر شده است.
تقی زاده یادآور شد: 56 درصد مسافران از عرضه نان و مواد غذایی و 31 درصد از دسترسی و اسکان در مدارس و کمپ ها رضایت زیاد و به طور متوسط 35 درصد گردشگران از ارائه خدمات در مراکز اقامتی، 38 درصد از وضعیت ارایه خدمات گردشگری و 63 درصد از وضعیت ارایه خدمات سفر در استان اعلام رضایت کرده اند.
در پایان رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل با اشاره به غافلگیری اعضای ستاد خدمات سفر با ورود حجم انبوه مسافران در تعطیلات عید فطر سال 93 و به وجود آمدن مشکلاتی و معضلاتی پس از آن و رفع آن در سال های بعد با برنامه ریزی های انجام شده توسط مسئولان و مدیران عضو ستاد اجرایی خدمات سفر، به پیش بینی، مدیریت و برنامه ریزی مناسب به ویژه در وضعیت بحران به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران تأکید کرد.
مجید خدابخش ظرفیت های بی شمار و منحصر به فرد گردشگری استان و تأثیر گردشگری در چرخه اقتصادی استان را یادآور شد و گفت: اولویت در توسعه هرچه بیشتر گردشگری و در راستای آن توسعه اقتصادی استان توجه به جذب گردشگر خارجی و تقویت تورگردانی در استان است.
وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های دستگاه های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر، بر عدم افزایش ظرفیت کلاس های مدارس برای اسکان میهمانان فرهنگی توسط آموزش و پرورش استان باتوجه به کافی بودن مراکز اقامتی استان تأکید کرد.
انتهای پیام/