تارنمای این رادیو در گزارشی با عنوان « هجوم گردشگران به سمت ایران»، تحول صنایع ایرانی پس از توافق هسته ای و به ویژه رشد و توسعه صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار داد.
توافق هسته ای و صنایع در ایران
از زمان توافق هسته ای ایران در تابستان 2015 (1394) و برداشته شدن بخشی از تحریم های بین المللی آسیب رسان به اقتصاد ایران در ماه ژانویه گذشته (دی/ بهمن94)، شرکت های فرانسوی چشم به بازار 80 میلیونی ایران دوخته اند که بر همین اساس در مدت شش ماه، 250هیات اقتصادی به تهران سفر کرده اند.
ایران بسیار شبیه فرانسه در دهه 60 میلادی است و فن آوری قرن نوزدهمی دارد. «فرانسوا سِنِمو» (François Sénémaud) سفیر جدید فرانسه در تهران، ایران را این گونه توصیف می کند: بسیاری از زیرساخت های صنایع هوانوردی، بنادر و هتل داری از 10، 20 یا 30 سال پیش نوسازی نشده اند.
ایران از منابع انرژی نفت و گاز برخوردار است و شرکت «توتال» در این کشور به خوبی جاافتاده است. شرکت هواپیمایی «ایرباس» نیز قرارداد عظیم فروش 127 فروند هواپیما را با ایران بسته است. در مورد صنعت خودروسازی فرانسه نیز باید گفت که شرکت «رنو» هرگز تولید خود در ایران را متوقف نکرد و هم اکنون 40 درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. برای اثبات این امر کافی است در خیابان های ایران قدم بزنید. شرکت های تولید عطر در فرانسه نیز به تکاپو برای حضور در بازار ایران افتاده اند. فرانسوی ها به طور متوسط در سال 3 شیشه عطر استفاده می کند اما این آمار در ایران به 23 شیشه عطر می رسد.
گردشگران فرانسوی در ایران
صنعت گردشگری در ایران با وجود مراکز دیدنی چون تخت جمشید که در یونسکو به ثبت رسیده و نیز شهرهایی چون شیراز، بازاری قابل توسعه است. ایران کشوری امن با مردمی مهمان نواز و کنجکاو است.
«اِتییِن» (Etienne) یک گردشگر فرانسوی در حال بازدید از اصفهان می گوید: احساس سفر به ایران آن گونه که در فرانسه تصور آن را داریم نیست. مردم به سوی ما می آیند تا با آن ها صحبت کنیم. تعداد قابل توجهی از مردم به خوبی انگلیسی صحبت می کنند و حتی برخی از آنان فرانسوی می دانند. همچنین در ایران، جوانان از دیدن مسافران خارجی خوشحال می شوند و برخورد بسیار گرمی دارند.
برای گرفتن نبض جامعه ایرانی باید به پل «طبیعت» در شمال تهران رفت. این پل هوایی با طراحی آینده گرا، کافی شاپ و رستوران های زنجیره ای متعددی را در خود جای داده و پذیرای مردمی از همه اقشار جامعه است.
«ناتانائل لپرت» دانشجوی 29 ساله فرانسوی که یک سال است در ایران به سر می برد، می گوید: برای زندگی عمومی در ایران قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود اما فرهنگ مردم در زندگی خصوصی و شخصی بسیار اروپایی است.
صنعت گردشگری در ایران
صنعت توریسم از جمله صنایع خوش آتیه در ایران است. این کشور میراث فرهنگی منحصر به فردی در اختیار دارد. البته با توجه به قرار گرفتن نام ایران در فهرست مقاصد گردشگری آژانس ها، تسهیل روند اخذ ویزا یک ضرورت است.
«تییری اوآلار» (Thierry Houalard) مدیر آژانس مسافرتی «ناسیونال تور» در شهر «رِن » فرانسه، در این باره گفت: ما امروز از رسانه برای معرفی و یادآوری ایران که از سالها پیش شناخته شده است، استفاده می کنیم.
وی افزود: مسلما ایران مقصدی در حال تحول است و واضح است که مشتریان ما، به دنبال جایی برای گذراندن تعطیلات نیستند. آنها گردشگرانی هستند که پیشتر به دیگر مقاصد گردشگری غیرعادی و با اهمیت فرهنگی نه چندان قابل توجه سفر کرده اند. آن ها همانند انبوه گردشگران نیستند و حقیقتا چیزی اصیل و منحصر به فرد را جستجو می کنند.
اوآلار اضافه کرد: در مورد جذب گردشگران به نظر می رسد که توانسته ایم با جذب افرادی حدودا 50 ساله، گروهی جوانتر از مشتریان سنتی که 65 تا 70 سال سن دارند را راهی ایران کنیم.
رادیو فرانس انفو با اشاره به این نکته که تصویری که از ایران در فرانسه وجود دارد چندان خوب نیست، نظر اوآلار را پس از یک هفته اقامت در ایران پرسید که وی گفت: دیدگاه من در این سفر تغییر کرد. وقتی اینجا هستیم متوجه می شویم که واقعیت این سرزمین بسیار و حتی بسیار بسیار دورتر از تصویری است که در این سال ها در ذهن داشته ایم. این مساله بی انصافانه و مایه تاسف است.
اوآلار درباره 'ویژگی های منحصر به فردی که ایران برای عرضه به گردشگران و مسافران دارد'، گفت: در گذر از شیراز و اصفهان، تاریخ و فرهنگی خارق العاده را مشاهده می کنیم که به ویژه برای افرادی که چنین مقاصدی را با ویژگی های فرهنگی و تاریخی دوست دارند استثنایی است.
وی افزود: گردشگران در ایران زیاد نیستند. مردم از دیدن ما خوشحال می شوند و در چارچوب قواعدشان آماده گفت و گو و تبادل نظر با گردشگران هستند. به نظر من ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار بسیار بسیار آرام و منظر تاریخ و آینده کشوری مطمئن است.
انتهای پیام/