به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ تقویت و بالندگی صنایع دستی تنها به ایجاد فرصت های مالی و فرهنگی برای صنعتگران محلی بسنده نمی کند بلکه بطور کلی پتانسیل بالقوه ای را برای توسعه گردشگری نیز فراهم می آورد. به همین منظور سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) پروژه تحلیلی و کاربردی در حوزه صنایع دستی را با اعزام نماینده خود درایران به انجام رساند.
جولیو وینچیا مشاور صنایع خلاق سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) به چندین استان کشور سفر کرده و از کارگاه های تولید صنایع دستی بازدیدهایی به عمل آورد، وی در نشستی در محل معاونت صنایع دستی کشور با حضور جمعی از معاونین صنایع دستی استان ها، مدیران موسسات مالی و اعتباری در استان ها مشاهدات خود را ارائه کرد.
وی با اشاره به حضورش در ایران و ابراز خرسندی از همکاری همه جانبه از سوی مردم و مسئولین در ایران گفت: در طی حضورم در ایران از استان های سمنان-کردستان-کرمانشاه و خوزستان بازدید کردم و ادارات سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان های مذکور زمینه ساز این سفر ها بودند و در این راستا من را بخوبی همراهی کردند.
وی تاکید کرد:سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی متولی اجرا ،توسعه و بنا نهادن تسهیلات و امکانات گردشگری است.همینطور متولی ترویج فرهنگ حفاظت و نشر سنت های قدیمی صنایع دستی است و باید امکانات و تسهیلات گردشگری را از طریق سرمایه گذاری بدون واسطه ارتقا بخشد و همچنین با ارایه وام هایی به بخش های خصوصی و یا خود با وارد مشارکت شدن با بخش خصوصی در صدد احیا و گسترش این حوزه باشد.
جولیو وینچیا تاکید کرد: صنایع دستی ایران به عنوان صنعتی مستقل و بومی شاخص ترین ژنراتور اشتغال زایی در ایران محسوب می شود.70 درصد محصولات صنایع دستی ایران زاییده دست بانوان است، همچنین 88 درصد صنایع دستی ایران در گروه زیراندازها و رودوزی های سنتی قرار دارد، قالی و زیراندازهای دست بافت ایران به بیش از 100 کشور صادر می شود که اصلی ترین کالای صادرات غیر نفتی ایران ، قالی های دست بافت است.
وی با تاکید بر این مطلب که وجود خانه های صنایع دستی در رونق این هنر صنعت موثر است ادامه داد: سال گذشته سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایران طرحی را در خصوص تاسیس خانه صنایع دستی در تمامی استان های ایران به اجرا در آورد . در اکثر موارد خانه های تاریخی زیبایی برای این منظور در نظر گرفته شده است . من شخصا از تعدادی از این خانه ها در شهرهای شاهرود- سنندج و شوشتر بازدید کردم. هدف از قرار دادن این خانه ها در اماکن تاریخی فراهم نمودن فرصت های کسب و کار برای تولیدکنندگان صنایع دستی بوده است که باید پیگیرانه تر و موثرتر ادامه یابد.
وی یادآور شد: صنایع دستی ایران از لحاظ ساختاری در گذر زمان دچار تغییراتی شده است. اساسا بحث نوآوری در تولیدات صنایع دستی باید بیش از گذشته در طراحی و تولید این دست آفریده ها مورد توجه قرار گیرد تا بواسطه این تازگی صنایع دستی کاربردی و مطابق سلیقه خریدار و مشتری تولید و عرضه شود.
جولیو با اشاره بر اهمیت روز افزون ایجاد خلاقیت در تولیدات صنایع دستی گفت: وضعیتی که من در استان هایی که به آنها سفر داشتم مشاهده کردم حکایتی مشابه دارد؛ تکنیک های تولید فوق العاده، تولیدات سنتی خوب، صنعتگران بسیار متبحرو استاد که باید با زیور نوآوری و خلاقیت بیش از گذشته مزین شوند. این هنرمندان و صنعتگران باید ارتباطی خوب و مستقیم تر با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشند؛ این ارتباط دو سویه می تواند درکاهش بی ثباتی وضعیت تجارت و ایجاد زمینه عرضه بهتر تولیدات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی بسیار موثر باشد.
وی همچنین از حضور جوانان در عرصه تولید صنایع دستی اظهار خرسندی کرد و گفت: تکنیک های صنایع دستی همچنان نسل های جوان را برخلاف کشورهای خاورمیانه به خود جذب می کند. در سفرم به ایران ده ها نفر از جوانان هنرمند را دیدم که در حال فعالیت در رشته های صنایع دستی سنتی بودند، این جوانان برای ایجاد نوآوری در تولیداتشان و کشف بازارهای جدید عرضه محصولات نیز بسیار مشتاق و علاقه مند بودند.
وی تاکید کرد: در کشوری مانند ایران که بخاطر فرهنگ غنی و میراث فرهنگی منحصر به فردش شناخته شده است ،تولیدات قومی ایرانی و صنایع خلاق می بایست به عنوان منبع درامدی پایدار برای بخش عظیمی از نیروی های کار ایرانی محسوب شود.علاوه بر این، این صنعت نیازمند سرمایه گذاری های خرد و ارایه ارزش افزوده بالا است.
جولیو در بخش دیگری از سخنانش افزود: با توجه به این ظرفیت غنی و بالا نیاز به ایجاد مراکز صنایع خلاق در ایران بسیار کمک کننده و لازم به نظر می رسد. هدف ما خلق اکوسیستمی منحصر به فرد است که از ابتکار،الهام و فرصت های همکاری با ایران به منظور بالندگی ایده ها و افکار نو ،فرصت های کسب و کار و شبکه خلاق بهره برد.همه جوامع بطور قطع برای تعالی آثارشان در هر قدمی که در این راه برمی دارند از خلاقیت ایرانی الهام خواهند گرفت.
وی با اشاره بر ویژگی های مراکز خلاق گفت: یک مرکز خلاق صنایع دستی باید دارای بخش هایی مانند: واحد جاذبه گردشگری، مرکز فرهنگی ،مرکز آموزشی تخصصی و فنی، مرکز پرورش و توسعه کسب و کار(انکوباتور کسب و کار)، مرکز و تشکیلات اجتماعی، لابراتوار نوآوری و خلاقیت باشد تا بتواند خدمات، شبکه سازی، آموزش و رویدادهای مهم در این حوزه را ارائه دهد.
مشاور صنایع خلاق سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) گفت:با هماهنگی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته همانطور که در جلسات استانی نیز مطرح شد چهار قطب کالاهای خلاقانه بومی (CCDI) با حمایت سازمان یونیدو در ایران راه اندازی می شود. این مراکز خلاقانه به زودی در استان های سمنان، کردستان، کرمانشاه و خوزستان راه اندازی می شود.
وی همچنین افزود: توسعه صنایع دستی بهترین راه کار برای ایجاد مشاغل جدید با صرف کمترین هزینه است به همین منظور تکنیک های هنری در این زمینه باید ترویج شود.
گفتنی است، درحال حاضر پنج هزار و 780 مرکز کالاهای خلاقانه بومی در سطح جهان فعال است، که تا سال 2018 این تعداد به 37 هزار مرکز افزوده می شود.
انتهای پیام/