آغاز عملیات مرمت پل تاریخی فلاورجان در استان اصفهان

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز مرمت تنها پل دوقوسی زاینده رود خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ناصر طاهری با اعلام این مطلب افزود: همزمان با مصوبه کمیته پایش پلهای تاریخی استان اصفهان با بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان، مشخص شد که پل تاریخی فلاورجان نیاز به مرمت دارد.

 

وی افزود: بر اساس برنامه پایش پلهای تاریخی، مرمت گران با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی اقدامات لازم جهت مرمت این پل  اعم از مرتفع کردن معایب و استحکام بخشی را در دستور کار خود قرار داده اند.

 

طاهری تصریح کرد: کار مرمت پل تاریخی فلاورجان با هزینه ای بالغ بر 268 میلیون ریال توسط پیمانکار معتمد و با نظارت کارشناسان واحد نظارت معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تیر ماه سال جاری شروع و پیش بینی می گردد تا پایان مهر ماه به اتمام برسد.

 

گفتنی است مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان چندی پیش از تشکیل کمیته پایش پلهای تاریخی استان برای نظارت مستمر بر پلهای تاریخی استان اصفهان خبر داد.

 

شایان ذکر است پل‌های تاریخی فلاورجان یا همان «وَرگان» و پل بابا محمود ۲ پل تاریخی شهرستان فلاورجان هستند که همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی می‌شوند. پل فلاورجان تنها پل تاریخی دو قوسی ساخته شده بر روی رودخانه زاینده‌رود به شمار می‌رود و هرگاه سخن از پل‌هایی قدیمی و تاریخی ساخته شده بر روی زاینده‌رود به میان می‌آید همگان سی‌وسه‌پل، پل خواجو و پل‌هایی از این دست که خود معماری شاخصی دارند را به یاد می‌آورند اما ذهن مردمان ایران‌زمین، کمتر با نام «پل فلاورجان» یا همان «پل وَرگان» دوست و رفاقت دارد و آن را به یاد می‌آورد، پلی که معماری خاص آن می‌تواند میعادگاه متفاوت و جذابی برای حضور گردشگران به ویژه گردشگران تخصصی به شمار آید.

پل تاریخی فلاورجان تنها پل 2 قوسی ساخته شده بر روی رودخانه زاینده‌رود است که در شهر فلاورجان با نام قدیمی «ورگان» احداث شده است که نام قدیمی «پل ورگان» از نام شهر گرفته شده است، این پل تنها پل یادگار دوران صفویه است که بر خلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو به جای اینکه راه مستقیم را در پیش گیرد و راست‌قامتی را برگزیند در برابر پیچش آب‌های خروشان زاینده‌رود خم شده و با قوس و انحنایی که دارد همانند سدی برای هدایت آب‌های پرتلاطم زاینده‌رود قد علم کند، این پل علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است این موضوع نمای ویژه‌ای به پل تاریخی فلاورجان بخشیده است.

پل فلاورجان با طول نزدیک به 150 متر یکی از طولانی‌ترین پل‌ها ساخته شده بر روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای 18 دهانه بزرگ و کوچک است. گفته می‌شود کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از 400 سال پیش می‌رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 1395062012