بهگزارش میراث آریا بهنقل از روابطعمومی و مرکز اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، هدف از این مسابقه، ایجاد زمینه و جاذبه جدید برای هنرمندان و صنعتگران حوزه هنرهای سنتی و صنایعدستی برای گشودن بازاری نو برای برونرفت از رکود فعلی است.
از اینرو، بهروز سیفاللهی هنرمند پیشکسوت و پژوهشگر صنایعدستی درباره مفاهیم خاصپردازی در موضوعات و هنرهای مختلف، گفت: «خاصپردازی مقولهای غریب و ناآشنا در فرهنگ و هنر ما نیست، با مراجعه به موزههای موجود در کشور اشیا و بهویژه ظروف بسیاری را مشاهده خواهید کرد که روی آن یا در قسمت پشت آن نوشتهای به مضمون سفارش حاجیآقا فلان یا سفارش فلانالدوله ممهور شده است.»
او افزود: «صد البته بهدلیل بهای گزاف اینگونه اشیا تهیه آن تنها در توان اقشار متمول و طبقات اعیان آن دوران بود، لیکن این روند در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی تا زمان حاضر نیز در غالب حکاکی در پشت حلقههای ازدواج که در برگیرنده نام همسر و یا کلمات دلنشین و خاطرهانگیز برای زوجها است و تا آخرین لحظات حیات در انگشتانشان باقی است استمرار دارد.»
این پژوهشگر در ادامه عنوان کرد: «در درجه بعد یکی از اهداف خاصپردازی در دوره فعلی ایجاد شرایطی است که اقشار متوسط جامعه نیز بتوانند از این امکان جهت ثبت یادمانها و یا به نوعی ابراز علاقه و احترام به فرد مورد نظرشان بهره گیرند.»
سیفاللهی اضافه کرد: «دلیل سوم در این راستا، ایجاد زمینه و جاذبه جدید برای هنرمندان و صنعتگران حوزه هنرهای سنتی برای گشودن بازاری نو و برونرفت از رکود فعلی است.»
او با اشاره به اینکه خاصپردازی باعث ایجاد بازاری نو در صنایعدستی میشود، ادامه داد: «همانگونه که اکثر دوستان در سفر مشهد مشاهده کردهاند چند سالی است که فروش انواع خودکار که در شرایط عادی هیچگونه مخاطب و مشتری برای آن متصور نیست تنها با ثبت یک نام یا ابراز ارادت به شخص گیرنده فروش میلیونی بدست آورده است. این مورد تنها یکی از چندین مورد ایجاد بازار از طریق خاصپردازی است که میتوان آنرا به آثار صنایعدستی به ویژه آثاری که بیشتر با نماد شهرها و مکانهای تفریحی و زیارتی مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی هستند تعمیم داد.»
سیفاللهی بیان کرد: «اشیایی که بهعنوان نماد مکانهای تاریخی و گردشگری از جمله نماد سفالین بادگیرهای یزد و یا نمادهای تخت جمشید و امثال آن قابلیت کتیبهنگاری و حکاکی مطالب مورد درخواست خریدار را دارد تنها گوشهای از این قابلیتهاست و هر هنرمند میتواند خاصپردازی را در محصول هنر خود اعمال و آنرا بهصورت یک محصول منحصر بهفرد و به عبارتی یونیک قابل ارائه کند.»
سیفاللهی گفت: «از تمام دوستان هنرمند و هنر دوست انتظار میرود تا با بیان پیشنهادها و ارائه آثار مرتبط با ایده خاصپردازی، حمایتکننده این شاخه استوار فرهنگی و هنری کشور باشند. همچنین در این مسیر همراهی رسانهها بهویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شبکههای اجتماعی و نشریات هنری و اقتصادی بهعنوان بازویی توانمند نقش بسزایی را ایفا خواهند کرد.»
مسابقه خاصپردازی در صنایعدستی به همت معاونت صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور برگزار میشود. علاقهمندان رشتههای مختلف صنایعدستی برای شرکت در این مسابقه، میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 61063478 - 021 تماس بگیرند و عکس آثار خود را تا تاریخ 10 اردیبهشت به آدرس اینترنتی singularhandicraft@gmail.com ارسال کنند.
انتهای پیام/