بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، پیرو سیاست اشتغالزایی دولت تدبیر و امید، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری طرح «60هزار شغل روستایی» را تدوین کرد، طرحی که علاوهبر رویکرد اشتغالزایی، از رویکرد اجتماعی و تمرکززدایی نیز برخوردار است.
نقش سازمان میراثفرهنگی در اشتغالزایی
طرح «اشتغال روستایی»، با توجه به اهمیت موضوع و تأکید دولت مبنی بر اینکه به روستاها بیش از گذشته پرداخته شود و با توجه به اوضاع اقلیمی و مواردی که درحالحاضر در روستاها حاکم است، در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری از سال 1395 در دستورکار قرار گرفت.
برهمیناساس، با همکاری و مشارکت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، جلسات متعددی در معاونت صنایعدستی برگزار شد و براساس آن، مسئولان با مشارکت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری یک بسته حمایتی تهیه و تدوین کردند که در این بسته، حوزههای مختلف سازمان به ارائه طرح درخصوص توسعه روستایی پرداختند؛ ازجمله مهمترین بخشهایی که در این بسته حمایتی مطرح شد ایجاد 60هزار فرصت شغلی در حوزه تولید، آموزش و بازرگانی صنایعدستی روستایی است.
حوزه صنایعدستی از سه منظر در بحث اشتغالزایی در زمره مهمترین حوزههای میراثفرهنگی در بحث اشتغالزایی قرار میگیرد: نخست بحث تمرکززدایی، سپس بحث تولید و درنهایت بحث فروش و صادرات.
تمرکززدایی در اشتغالزایی
بهمنظور گسترش اشتغالزایی در مناطق مختلف کشور، ادارهکل معاونت صنایعدستی، ادارهکل توسعهوترویج، ادارهکل حمایت از تولید و ادارهکل صادرات طرحهای تخصصی خود را در حوزه توسعه روستایی ارائه کردند که درمجموع، حدود 2100 روستا، در شهرستانهای سراسر کشور، با قابلیت توسعه صنایعدستی روستایی شناسایی شدند.
این روند براساس مجموعهای از شاخصها، ظرفیتها و اولویتهایی که در معاونت صنایعدستی مطرح است انجام شد. مسلماً وجود رشتههای قومی، رشتههای مزیتدار و رشتههایی که دارای توجیه اقتصادی هستند در اولویت قرار گرفته است. جمعیت روستایی موجود در منطقه موردنظر و وضعیت محیطی، جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه نیز ازجمله شاخصهای موجود بوده که در شناسایی روستاهای هدف منظور شده است.
محوریت تولید در اشتغال
طرح ایجاد 60هزار شغل روستایی با محوریت تولید تدوین شده و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری درصدد است که تولید صنایعدستی روستایی را افزایش دهد. برای تحقق این هدف، به مجموعهای از بسترها نیاز است که ازجمله آنها میتوان ایجاد فضاهای آموزشی و برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای فنی افراد شاغل اشاره کرد، و برگزاری دورههای آموزشی عمومی و تخصصی برای افراد علاقهمندی که قرار است بهزودی در قالب این طرح وارد این چرخه شوند نیز یکی دیگر از بسترهای لازم است.
این دورههای آموزشی درواقع در نقش سنگ زیربنای تولید صنایعدستی بهعنوان شاخهای از تولیدات و محصولات غیرنفتی کشور ایفای نقش میکند. اهمیت این موضوع زمانی آشکار میشود که آن را از منظر رویکرد اقتصادی دولت یازدهم مبنی بر افزایش تولیدات غیرنفتی بنگریم.
فروش و صادرات
در کنار بحث آموزش، ازجمله مهمترین بسترسازیهایی که برای حمایت از تولید صنایعدستی روستایی موردنیاز است تأمین بازار فروش مناسب و بازارهای داخلی و خارجی برای عرضه و توزیع محصولات صنایعدستی روستایی است. درنتیجه، حوزه بازرگانی در این خصوص طرحی ارائه کرده که در بخشهای مختلف تدوین شده و ازجمله مهمترین آنها باید به مواردی از قبیل «ایجاد بازارچههای دائمی صنایعدستی روستایی»، «فروشگاههای تخصصی عرضه و فروش محصولات و تولیدات صنایعدستی روستایی» و همینطور «توجه ویژه به فروش مجازی و تجارت الکترونیک» اشاره کرد که طبق برنامهریزیهای انجامشده عملیاتی و اجرا خواهند شد.
در همین حال، باید به این نکته اشاره کرد که براساس اهمیت افزایش تولیدات غیرنفتی، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این حوزه توجه ویژهای به صادرات و ارزآوری این محصولات داشته و نگاه این سازمان محدود به بازارهای داخلی نبودهاست. این در حالی است که صادرات این محصولات، نهتنها ارز را وارد کشور میکند، که میتواند تضمینی مبنی بر حمایت از تولید در آینده باشد.
هم مسیر با دولت یازدهم
درنهایت باید به این نکته اشاره کرد که طرح ایجاد 60هزار شغل روستایی ازسوی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، نهتنها با رویکرد تمرکززدایی گامهایی در مسیر توزیع این خدمت برداشته، که با رویکرد تولیدی و صادراتی، هر چه بیشتر در مسیر سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم حرکت کرده است.
انتهای پیام/