بهگزارش خبرنگار میراثآریا مرتضی رحمانیموحد معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری امروز یکشنبه 28 خرداد 96 در پانزدهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری که در هتل همای تهران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: «بسیار خوشحالم که سنت حسنه استفاده از نظرات یکدیگر و برگزاری جلسات هماندیشی در صنعت گردشگری با حضور مسئولان بخش دولتی و خصوصی برگزار میشود و این جلسات میتواند نتایج ارزشمندی را بهدنبال داشته باشد.»
او به اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش صنعت گردشگری در تحقق این مهم اشاره کرد و افزود: «این یک تکلیف است که بر عهده ما قرار گرفته و باید بتوانیم از ظرفیت گردشگری در تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.»
رحمانیموحد به توجه ویژه رئیس جمهوری به صنعت گردشگری اشاره کرد و اضافه کرد: «دکتر روحانی در مناظرههای انتخاباتی و در دیگر سخنرانیهای خود به موضوع گردشگری توجه ویژه دارد و حتی در دیدار رهبر معظم انقلاب با کارگزاران نظام در ماه رمضان امسال و در هفته گذشته نیز این موضوع مورد توجه و تاکید قرار گرفت.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در ادامه صحبتهای خود به پروژهها و زیرپروژههای تعیینشده برای صنعت گردشگری در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: «هدفگذاری در صنعت گردشگری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، دستیابی به ورود 6میلیون گردشگر خارجی و 120میلیون گردشگر داخلی تا پایان سال است.»
او در ادامه به نقش بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: «توجه به ظرفیت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی میتواند در دستیابی به اهداف و برنامهریزیها تأثیرگذار باشد.»
رحمانیموحد اضافه کرد: «بخش خصوصی جریانی مولد، مبتکر و پیشران در صنعت گردشگری است و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بر اساس سیاستهای مدبرانه دولت تدبیر و امید از حضور و مشارکت بخش خصوصی حمایت میکند.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در ادامه گفت: «در استانها شاهد یک ظرفیت بسیار مناسب در حوزه گردشگری هستیم و اگر بتوانیم این ظرفیتها را کنار هم بنشانیم و جریانهای اصلی را در کنار هم قرار دهیم وجدانمان راحت خواهد بود.»
او اضافه کرد: «هنوز باید به ترمیمها فکر کرد و اعتقاد داریم که بخش گردشگری به ترمیمهایی نیاز دارد و ما دور هم جمع شدیم تا مانند یک پزشک جراحتهای این حوزه را برطرف کنیم.»
رحمانیموحد در ادامه گفت: «از سال 93 تا 95 بیش از 30هزار نفر از فعالان این حوزه آموزشهای لازم را دیدهاند البته تمام این آموزشها توسط آموزشگاههای تخصصی و بخش خصوصی انجام شده است.»
او در ادامه با اشاره به آخرین ماههای فعالیت دولت یازدهم و آغاز فعالیت دولت دوازدهم گفت: « در این دو ماه باقیمانده به شروع فعالیت دولت دوازدهم باید بخش خصوصی را برای فعالیت هرچه بهتر در حوزه گردشگری در دولت دوازدهم آماده کنیم، چراکه بخش دولتی مبتکر و پیشران است و میتواند کمک فراوانی به اشتغالزایی و کارآفرینی داشته باشد.»
جایگاه گردشگری در اقتصاد
سعید شیرکوند معاون سرمایهگذاری و برنامهریزی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: «صنعت گردشگری با وجود اهمیتی که دارد در سالهای گذشته جایگاه مشخصی در اقتصاد نداشت.»
او افزود: «مقایسه صنعت گردشگری دیگر کشورها مانند ترکیه و مالزی کمکی به توسعه گردشگری ما نمیکند و این نوع مثال زدن مانند این است که بگوییم اسپانیا از فوتبال میلیونها دلار در سال درآمد دارد. این نوع مقایسه اشتباه است و باید منطبق با سیاستها و برنامهریزیها و توان و ظرفیت داخلی موضعگیری کنیم.»
شیرکوند در ادامه گفت: «مشکلات موجود در صنعت گردشگری قابل رفع است و با برنامهریزی و افزایش مشارکت بخش دولتی و خصوصی میتوان این مشکلات را حل کرد.»
بارقه امید صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید
غلامحیدر ابراهیمبایسلامی مدیر عامل هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بخش خصوصی و جایگاه صنعت گردشگری گفت: «در سال های گذشته نبود توجه لازم به بخش خصوصی باعث شد تا شاهد این باشیم که گردشگری در ایران سنتی پیش میرود.»
او ادامه داد: «در برنامههای توسعهای در سالهای گذشته چندان به گردشگری اهمیت داده نشده بود از طرفی نیز ایرلاینهای محدود، زیرساختهای نامناسب و معرفی نشدن ظرفیتهای گردشگری ایران باعث شده بود تا با وجود اهمیت صنعت گردشگری این صنعت در اقتصاد سهم اندکی داشته باشد.»
ابراهیمبایسلامی افزود: «صنعت گردشگری در دولت تدبیر و امید شاهد بارور شدن بارقه امید بود و رفتارهای مدبرانه دولت در عرصه بینالمللی باعث شد تا شاهد افزایش تمایل برای سفر به ایران و نیز اعلام آمادگی برای سرمایهگذاری در این صنعت باشیم.»
ابراهیمبایسلامی با اشاره به توجه رئیسجمهوری به موضوع صنعت گردشگری ادامه داد: «در مناظرههای انتخاباتی و دیگر سخنرانیهای دکتر روحانی شاهد توجه و تاکید رئیسجمهوری به صنعت گردشگری هستیم.»
او در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری مهمترین راهکار مقابله با بیکاری است افزود: «توجه دولت و مشارکت بخش خصوصی و استفاده از نظرات جوامع علمی مانند دانشگاهها میتواند به توسعه این صنعت بیش از پیش کمک کند.»
مدیرعامل هگتا در ادامه گفت: «باید بدانیم صنعت گردشگری بیش از صنعت خودرو دارای اهمیت است و درآمدزایی آن از هر صنعتی بالاتر است.»
او در ادامه به اهمیت شهرهایی مانند مشهد مقدس در صنعت گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: « این شهر در زمینه گردشگری زیارتی و گردشگری سلامت دارای اهمیت است و اگر گردشگری باید مورد توجه بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد میتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم.»
ابراهیمبایسلامی در ادامه گفت: «برنامهریزی در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به ظرفیتهای کشورمان در حوزه انواع گردشگری اعم از زیارتی، سلامت، اقتصادی، ورزشی و تاریخی و... باید بتوانیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.»
استفاده از ظرفیت جام جهانی
احمد روستا عضو هیئتعلمی دانشگاه در این جلسه گفت: «یکی از مهمترین فرصتهای موجود در صنعت گردشگری ایران مسابقات جام جهانی و حضور ایران در این مسابقات است.»
او افزود: «در صورت راهیابی تیم ملی ایران به جام جهانی ما این فرصت را داریم که 270 دقیقه بر روی آنتن باشیم و تمام کشورهای دنیا با نام ایران آشنا شوند و این یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی ایران و ظرفیتهای کشورمان است.»
محمدتقی رهنمایی عضو هیئتعلمی دانشگاه نیز در این جلسه گفت: «بهجای اندیشیدن به اقتصادی کردن گردشگری در ایران به این بیندیشیم که چگونه میتوان گردشگری را مردمی کرد.»
او افزود: «در چند سال گذشته ثابت شد که مشارکت شرکتهای مهم بینالمللی در سرمایهگذاری گردشگری عملی نیست و باید برای توسعه گردشگری به فعال کردن واحدهای کوچک و مشارکت دادن مردم و سرمایهگذاران داخلی تکیه کرد.»
رهنمایی افزود: «برای توسعه پایدار در گردشگری نیاز به استراتژی میانمدت سه تا پنجساله داریم و برگزاری همایش بهتنهایی کارآمد نیست.»
بررسی رهنمودها و دیدگاههای رئیسجمهوری در توسعه گردشگری با ارتقای جایگاه بخش خصوصی و بررسی راهکارهای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی با هدف افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی دو دستور کار پانزدهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری بود.
انتهای پیام/