بهگزارش خبرنگار میراثآریا، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران امروز شنبه 3 تیر 96 در پی انتشار اخباری درخصوص انجام عملیات عمرانی در نزدیکی محوطه قبرستان ابنبابویه و اظهار نگرانی در خصوص آسیب به این قبرستان تاریخی گفت: «هیچ خطری ابنبابویه و برج طغرل را تهدید نمیکند.»
او افزود: «براساس نقشه، خط 6 مترو تهران در ادامه حفاری مسیر خود از نزدیکی برج طغرل، قبرستان ابنبابویه و اثر طبیعی چشمهعلی عبور میکرد که این حفاری وضعیت خطرناکی را برای این آثار به وجود میآورد و احتمال آسیب به این آثار وجود داشت اما در جلسهای با حضور شهردار منطقه 20، مدیران مترو و دیگر مسئولان شهرداری که دی سال گذشته در ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران برگزار شد، این موضوع بررسی و مقرر شد مسیر خط 6 مترو از پشت قبرستان اینبابویه عبور کند.»
خسروآبادی افزود: «در همان جلسه با موافقت مدیران شهرداری و مترو مسیر خط 6 مترو تهران به پشت قبرستان ابن بابویه تغییر مسیر داد که با این تغییر مسیر علاوه بر این قبرستان، برج طغرل و اثر طبیعی چشمهعلی خطر آسیبدیدگی حفظ شد.»
او ادامه داد: «بر اساس توافق صورتگرفته در این جلسه مقرر شد فاصله عبور خط 6 متروی تهران از قبرستان ابنبابویه از 120 متر به 400 تا 450 متر افزایش پیدا کند تا آسیبی به این قبرستان تاریخی وارد نشود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران افزود: «با تغییر مسیر خط 6 مترو علاوه بر قبرستان تاریخی ابنبابویه، برج طغرل و چشمهعلی نیز از آسیبهای احتمالی مصون هستند و آسیبی به این سه اثر نمیرسد.»
خسروآبادی با بیان اینکه در حال حاضر کارگاهی که در حد فاصل قبرستان ابن بابویه و برج طغرل احداث شده عملیاتی نیست، افزود: «یکی از همکاران ما با مدرک دکتری باستانشناسی بهعنوان کارشناس مقیم از سوی ادارهکل میراث فرهنگی استان تهران در این پروژه حضور دارد و اگر خطا و تخلفی در ادامه احداث خط 6 مترو مشاهده شود و آسیبی آثار تاریخی ما را تهدید کند، حتما متوجه خواهدشد و پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.»
او خاطرنشان کرد: «کارگاه احداثشده در زمینی حدفاصل قبرستان و برج طغرل احداث شده و بیشتر بهعنوان یک محل دپو استفاده می شود و کاربرد عملیاتی ندارد.»
انتهای پیام/