بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان، سجاد پاکگهر رئیس اداره میراثفرهنگی آبادان در این نشست اظهار کرد: «حس شنوایی انسان از دیرباز به اصوات هارمونیک توجه ویژه داشته و بهعبارتی ریتمها و آواهای زیبا همواره مورد توجه بوده است.»
او با اشاره به اینکه در خصوص اولین موسیقی ساخته شده توسط انسان، نمیتوان تاریخ دقیقی را مشخص کرد، افزود: «طبیعت اولین استاد موسیقی بشر است. آواز پرندگان، صدای حیوانات، بادها و توفانها، رعدوبرق و صداهایی از این قبیل نتهایی بوده است که بدون شک انسان اولیه با آنها موسیقی را درک کرده است. با افزایش تجربیات در زمینه موسیقی، بشر رفتهرفته به استفاده از ابزارهای طبیعی در راستای نواختن و تولید صداهای هارمونیک پرداخته و در طول زمان با سیر تکامل و پیشرفت موسیقی، ابزار این هنر نیز بسیار متنوع شده است..»
پاک گهر تصریح کرد: «کاوشها و مطالعات باستانشناسی در کشورهای متمدن، آثار بسیاری را نمایان ساخته که گویای نواختن موسیقی در هزارههای گذشته بوده و یکی از کشورهای متمدن در این حوزه ایران بوده است.»
رئیس اداره میراثفرهنگی آبادان همچنین با توجه به وجه اشتراکات هنری تمدن بینالنهرین و ایران در گذشته، در خصوص موسیقی سومر، اکد، بابل و آشور توضیحاتی ارائه داد و در ادامه به معرفی یافتههای باستانشناسی ایران درباره موسیقی دورههای پیش از تاریخ، عیلام و ماد پرداخت.
نجلا درخشانی، کارشناسیارشد مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، نیز در این نشست در خصوص موسیقی در دوران هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی توضیحاتی ارائه داد و در مورد تعالی موسیقی عرفانی در دوره اسلامی ایران مطالبی را عنوان کرد.
درخشانی افزود: «با توجه به یافتههای باستانشناسی و پیکرکهای کشفشده در دوران باستان، میتوان گفت ساز تنبور یکی از سازهای کهن ایران بوده و زیربنای بسیاری از سازهای کنونی است.»
این نشست با نمایش تعدادی از پیکرکهای نوازنده بهدستآمده از کاوشهای باستانشناسی خوزستان همراه بود.
همچنین، فیلم دو زبانهی مستند «نواهای گمشده» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا قاسمخان و بازی و روایت حسین علیزاده، که در آن سفالها و پیكره تراشیهایی که روی آنها نقوش مربوط به آلات موسیقی از هفتهزار سال قبل وجود دارد، برای شرکتکنندگان به نمایش گذاشته شد.
انتهای پیام/