روستای کلپورگان و سفال آن باید در فضای مجازی معرفی شود

مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «با توجه به استقبال فراوان از فضای مجازی، باید در این فضا با آموزش مستقیم و غیرمستقیم به معرفی روستای کلپورگان و سفال آن پرداخت.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان، فرحنار امر‌اللهی، مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، امروز یکشنبه 25 تیر 96، با اشاره به اینکه باید یک سایت جامع برای کلپورگان به‌عنوان «روستای جهانی سفال» ساخته شود که به‌زبان‌های مختلف ازجمله انگلیسی این روستا را معرفی کند، بیان کرد: «باید در پایتخت و مراکز استان‌ها یک مکان مشخص برای فروش سفال وجود داشته باشد و به‌مناسبت‌های مختلف معرفی این روستا صورت گیرد.»

امر‌اللهی افزود: «سفال کلپورگان باید با همین رنگ و نقش و با همین جنس مواد باقی بماند، ولی بهتر است روی کاربری‌های جدید هم کار بشود.»

او ادامه داد: «بهتر است تورهایی به‌مقصد کلپورگان ترتیب داده شود تا سفالگران کشور به این روستا سفر کنند و ضمن آموزش آن‌ها، این منطقه در بحث ترویج سفال موفق‌تر عمل کند.»

مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به اینکه مجلس در هفته گذشته طرحی را به‌پیشنهاد سازمان میراث‌فرهنگی تصویب کرد، گفت: «یکی از موارد گنجانده در آن طرح این بود که صداوسیما باید در برنامه‌های معرفی و آموزشی و در دکورها و جوایزش از صنایع‌دستی استفاده کند و نیز طبق این طرح بانک‌ها باید در جوایزشان از صنایع‌دستی بهره بگیرند.»

امر‌اللهی افزود: «فروشگاه‌های صنایع‌دستی مدرن در پایتخت ایجاد شده که مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی سیستان‌وبلوچستان برای معرفی و فروش و نیز ترویج سفال کلپورگان باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و وارد مذاکره شوند.»

او با اشاره به اینکه بسته‌بندی سفال در زمان انتقال کمک زیادی می‌کند اضافه کرد: «سفال کلپورگان هم در داخل کشور و هم در خارج باید با بسته‌بندی خاصی عرضه شود و به‌ویژه برای جهانی شدن روستا حتماً باید طراحی برای بسته‌بندی‌ محکم و متناسب با روح این روستا باشد.»

مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «عرضه این سفال باید با سلیقه کشورهای اروپا و آمریکا یکی باشد و به‌دلیل بدوی بودن آن به‌دنبال بازاریاب‌های خارج‌ازکشور در قاره‌های اروپا و آمریکا بود تا به‌شکلی مناسب آن را معرفی و عرضه کنند.»

امر‌اللهی خاطرنشان کرد: «با این کارها می‌توانیم به توسعه پایدار روستا و استان سیستان‌وبلوچستان فکر کنیم و اگر به این ترتیب مشتری و گردشگر بیشتری بیاید می‌توانیم کارگاه‌ها را در روستای کلپورگان و سایر نقاط استان گسترش دهیم و تجهیز کنیم تا تولید بیشتری صورت بگیرد.»

انتهای پیام/

کد خبر 139604252