بهگزارش خبرنگار میراثآریا، منیژه حکمت، کارگردان سینما، در این جلسه گفت: «از اینکه ”تبریز“ بهعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده خوشحالم، زیرا این منطقه یکی از زیباترین مناطق ایران است و افرادی مثل استاد یدالله صمدی با ساخت فیلمهای شاخص توانستند بهخوبی این منطقه را معرفی کند.»
حکمت در ادامه گفت: «در کشورهای مختلف سرانه آنها از گردشگری مشخص است و برای توسعه گردشگری برنامهریزی و تبلیغات دارند؛ بنابراین برای توسعه گردشگری باید نگاه ملی داشت، چراکه توسعه گردشگری با نگاه عشیرهای و قبیلهای امکانپذیر نیست.»
او با بیان اینکه مناطق بکر و زیبایی در کشور وجود دارد که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی این مکانها را نمیشناسند ادامه داد: «”تبریز2018“ باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود. برای رسیدن به توسعه پایدار باید به یک جمعبندی جدید رسید تا اتفاقات جدیدی رقم بخورد. در این میان، برای برگزاری هر چه بهتر رویداد ”تبریز2018“ نمایندگان مردم آذربایجانشرقی در مجلس و مسئولان استانی ازجمله استاندار باید برای معرفی این رویداد کمک کنند.»
ساخت مجتمعهای فرهنگیهنری با محوریت فیلم، تئاتر، برنامههای عروسکی برای معرفی رویداد 2018
یدالله صمدی، کارگردان سینما و تلویزیون، نیز در این نشست، با ابراز خرسندی از برگزاری رویداد «تبریز2018»، افزود: «ما هنرمندان برای همکاری در برگزاری این رویداد آمادگی کامل داریم. خوشبختانه در تبریز تاجران و بازرگانان بزرگی هستند که میتوانند به برگزاری هر چه بهتر این رویداد کمک کنند و در این میان پیشنهاد ما برای برگزاری مطلوب این رویداد ساخت مجتمعهای فرهنگیهنری با محوریت فیلم، تئاتر، برنامههای عروسکی و... است.»
بهرام دبیری، هنرمند نقاش، نیز در این نشست گفت: «جای گرافیستها در برگزاری این رویداد خالی است و گرافیستها برای کارهای تبلیغاتی این رویداد ”تبریز2018“ میتوانند مشارکت داشته باشند.»
در مکانهای تاریخی ایران میتوان برای بهتر معرفی کردن کشور کنسرتهای موسیقی برگزار کرد
شهرداد روحانی، موسیقیدان و آهنگساز، نیز در این نشست گفت: «ایران برای گردشگران خارجی یک مقصد دوستداشتنی است؛ بنابراین باید زیرساختهای توسعه گردشگری را برای میزبانی از گردشگران خارجی تقویت کنیم.»
این موسیقیدان و آهنگساز شهیر کشورمان افزود: «سه هفته پیش ریکاردو موتی، یکی از بزرگترین رهبران ارکستر دنیا از ایتالیا که علاقهمند به همکاری با ارکسترسمفونیک تهران بود، بههمراه 100 نوازنده و خواننده کر از ایتالیا به ایران آمد و اجراهای مشترکی با همکاری هنرمندان ایتالیایی و ایرانی صورت گرفت که در جوامع بینالمللی بازتاب مثبتی بههمراه داشت و تمام هنرمندانی که همراه او به ایران آمده بودند از ایران، مهماننوازی مردم و زیباییهایی کشور شگفتزده شده بودند. اینقبیل کارها با هدف بهتر معرفی شدن ایران انجام میشود و هر کس بهسهم و درحد توان خودش در حوزههای مختلف فعالیت میکند.»
روحانی در ادامه گفت: «چند سال پیش در یک منطقه کوچک و نهچندان پیشرفته یونان اجرای برنامه موسیقی داشتیم که براساس صحبتهای خود یونانیها اجرای این برنامه باعث شد تا گردشگری این منطقه توسعه یابد؛ بنابراین در مکانهای تاریخی ارزشمندی که در ایران وجود دارد میتوان کنسرتهای موسیقی برگزار کرد تا از این ظرفیت بهسود گردشگری ایران استفاده شود.»
بهبهانه تبریز 2018 میتوان تمام ایران را معرفی کرد
حمید نعمتالله، کارگردان سینما و تلویزیون، نیز در این نشست گفت: «مردم در برگزاری رویداد ”تبریز2018“ حتماً شرکت میکنند؛ منتهی شرطش این است که این رویداد کاملاً مردمی معرفی شود.»
او افزود: «امیدوارم دیگر دستگاههای دولتی نیز برای برگزاری رویداد ”تبریز2018“ مانند سازمان میراثفرهنگی جدیت داشته باشند و با هماهنگی هر چه بیشتر و بهتر این رویداد برگزار شود.»
مسعود فروتن، مجری تلویزیون و فعال در حوزه تئاتر، نیز در این نشست گفت: «هدف ما نباید صرفاً ”تبریز2018“ باشد بلکه باید هدف ما ”ایران2018“ باشد و برای معرفی کل ایران فیلم بسازیم و برنامه تهیه کنیم. تبریز باید درحقیقت بهانهای برای معرفی تمام ایران باشد.»
او افزود: «تنها سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری میتواند این کار را انجام دهد و ساخت برنامههای مختلف میتواند به معرفی جاذبههای گردشگری و اماکن کمتردیدهشده ایران کمک کند و در این میان بهبهانه رویداد ”تبریز2018“ میتوان تمام ایران را معرفی کرد.»
باید برای معرفی ایران به دنیا روی جاذبههای فرهنگی کشور تأکید کنیم
فریدون مجلسی، مترجم، گفت: «بهتر است ابتدا تبریز را خود ما ایرانیان بشناسیم و این شهر را دستکم نگیریم. بهعنوان مثال مسجد کبود یکی از بناهای منحصربهفرد است که ظرفیتهای بیشماری برای معرفی در ایران دارد. در آذربایجان ظرفیتهای مادی و معنوی بسیار زیادی مانند ضخصیت تاریخی نظامی گنجوی وجود دارد که نباید از آنها غافل شد.»
مهدی نادری، کارگردان، نیز در ادامه این جلسه گفت: «قطعاً پیشینه تاریخی تبریز در انتخاب شدن این شهر بهعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بسیار مهم بوده است. باید از دید سنتی در صنعت گردشگری فاصله گرفت، زیرا گردشگر امروز دیگر بهدنبال هتل پنجستاره نیست. باید برای معرفی ایران به دنیا، علاوهبر جاذبههای تاریخی و طبیعی، بر جاذبههای فرهنگی کشور تأکید کنیم. هنوز در کشور فاصله عمیقی بین هنر و مردم وجود دارد و هنوز بسیاری از مسائل مردمی نشدهاند.»
پرویز پورحسینی، بازیگر سرشناس کشورمان، نیز در این جلسه، ضمن اشاره به اینکه هنرمندان بزرگترین خدمت را برای بهتر معرفی کردن ایران کردهاند، گفت: «ظرفیتهای زیادی در حوزه اکوتوریسم در کشور وجود دارد. باید از رسانههای بینالمللی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور بهره بگیریم و برای تبلیغ در رسانههای بینالمللی هزینه کنیم، زیرا همین کار باعث معرفی ایران و کسب ثروت میشود. همچنین ما برای توسعه گردشگری به زیرساخت نیاز داریم.»
او افزود: «باید نگاههای امنیتی به گردشگری خارجی از بین برود و بهدنبال آن نگاه بینالمللی به ایران نرم شود.»
پورحسینی ادامه داد: «معتقدم باید مانند بحث همیار پلیس، طرح همیار محیطزیست نیز ارائه شود. با فرهنگسازی محیطزیست را حفظ کنیم و نسل آینده را از زمان دبستان طوری تربیت کنیم که حافظ محیطزیست باشند.»
او پیشنهاد تشکیل «کمپین ترک تهران» را ارائه کرد و گفت: «تهران تا چند سال آینده تبدیل به یک پارکینگ بزرگ میشود. این کمپین میتواند کمک کند که کارخانهها در شهرستانها دایر شوند تا علاوهبر تولید ارزان، در شهرستانها اشتغال ایجاد شود.»
با تبلیغات میتوان کارهای بسیاری در حوزه گردشگری انجام داد
محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث، نیز در این نشست گفت: «موسیقی خیابانی برای گردشگران میتواند بسیار جذاب باشد اما موانعی مطرح است طوریکه حتی در دایر کردن یک کافهکتاب به مشکل برمیخوریم؛ درصورتیکه کافهکتابها میتواند یکی از ظرفیتهای گردشگری محسوب شوند.»
او پیشنهاد کرد: «پیرو این جلسه کارگروهی تشکیل شود تا بتوان رویداد ”تبریز2018“ را بهتر معرفی کرد.»
شبنم فرشادجو، بازیگر تئاتر و تلویزیون، نیز در این جلسه گفت: «در راستای برگزاری هر چه بهتر رویداد ”تبریز2018“ میتوان گروههای تئاتر را برای اجرای کارهای شاخص و خوب به تبریز برد و جشنواره تئاتر در این شهر برگزار کرد.»
حافظ احمدی، عکاس، با بیان اینکه بحث تبلیغات بهخوبی در کشور شناخته نشده و هنوز بهدرستی جا نیفتاده است، گفت: «با تبلیغات میتوان کارهای بسیاری در حوزه گردشگری انجام داد و یکی از راهکارها برای موفقیت در رویداد ”تبریز2018“ استفاده از همین ابزرا قدرمتند و وسیع است. هنوز خود ایرانیان با ایران و شهر تبریز آنطور که باید آشنا نیستند؛ درحالیکه اگر مردم با شهر یا روستایی آشنا شوند میتوانند خود به مبلّغانی برای آن شهر یا روستا تبدیل شوند.»
گردشگری موسیقیمحور در دنیا یکی از درآمدزاترین انواع گردشگری است
تهمورس پورناظری، موسیقیدان و آهنگساز، نیز در این جلسه، با اشاره به مفاخر تبریز گفت: «آمار سالانه گردشگران موسیقیمحور در انگلستان 30 میلیون نفر است که 12.5میلیون نفر از این گردشگران خارجی هستند. گردشگری موسیقیمحور در دنیا یکی از درآمدزاترین انواع گردشگری است و لزوم توجه به این نوع از گردشگری در کشور بهشدت احساس میشود. این نوع از گردشگری میتواند حتی بیشتر از سینما درآمد کسب کند. آمار گردشگران موسیقیمحور ایرانی که به کشورهای همسایه میروند بسیار زیاد است، درحالیکه شمار گردشگران ورودی موسیقیمحور به کشور تقریباً صفر است.»
پورناظری تأکید کرد: «باید نگاه موزهای به موسیقی و هنر سنتی عوض شود و هنر سنتی وارد فرهنگی و زندگی مردم شود.»
تبریز فرهنگ پویا و زندهای دارد
اردشیر رستمی، طراح و بازیگر، در این جلسه گفت: «تبریز بزرگترین قطب واردکننده سرمایه به کشور است و شهر بسیار ویژهای در ایران است. این شهر همچنین طبیعتی بسیار بکر، تاریخی بزرگ و فرهنگی پویا و زنده دارد. باید رویدادهای فرهنگی مهم در تبریز برگزار شوند. اگر موجی در این زمینه در تبریز ایجاد نشود نمیتوان از رویداد ”تبریز2018“ بهره لازم را برد.»
فروغ قجابگلی، بازیگر و کارگردان تئاتر، هم در این نشست گفت: «متأسفانه بسیاری از مردم کشورمان کشورهای همسایه را بهعنوان مقصد گردشگری انتخاب میکنند درصورتیکه اگر مسئولان برای حوزه گردشگری برنامهریزی درستی داشته باشند مردم ایران سفر به نقاط مختلف کشور خودشان را به سفر به کشورهای همسایه ترجیح میدهند.»
انتهای پیام/