ورود مطلوب بخش‌خصوصی به عرصه رویداد «تبریز2018»/ تشکیل شورای راهبری «تبریز2018» در معاونت گردشگری

اولین جلسه دبیرخانه ملی «تبریز2018»، عصر امروز 8 مرداد 96، در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شد و در این جلسه بر تشکیل کارگروه‌هعای مختلف برای برنامه‌ریزی و معرفی هر چه بهتر «تبریز2018» تأکید شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این جلسه با حضور میرهادی قره‌سید رومیانی، سرپرست معاونت گردشگری کشور، پوریا سوری رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، مصطفی دهقان مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران و مدیران‌‌کل و کارشناسان معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

ورود مطلوب بخش‌خصوصی به عرصه رویداد «تبریز2018»

میرهادی قره‌سید رومیانی، سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این نشست گفت: «به‌محض ورود به معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با همکاری کارمندان این معاونت، اتاقی را به دبیرخانه ”تبریز2018“ اختصاص دادیم که پیرو آن در روزهای اخیر برنامه‌های مربوط به ”تبریز‌2018“ شتاب ویژه‌ای گرفته است.»

رومیانی افزود: «باید با استفاده از برند گردشگری ”تبریز2018“، از هر ظرفیتی برای بیان توانمندی ایران اسلامی استفاده کنیم. ”تبریز2018“ یک رویداد دولتی نیست بلکه مردم با کمک بخش‌خصوصی برگزارکننده اصلی آن هستند. متأسفانه در این حوزه آن‌طور که باید از بخش‌خصوصی استمداد نشده بود و ارتباط پویایی بین معاونت گردشگری و این بخش برقرار نشده بود، اما اکنون بخش‌خصوصی به‌خوبی وارد میدان شده تا از ظرفیت‌های این رویداد به‌نفع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و در حوزه اشتغال و درآمد پایدار، منفعت و خروجی اقتصادی داشته باشد.»

سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد که همه باید با همدیگر برای برگزاری رویداد «تبریز2018» آن‌گونه که شایسته آذربایجان و ایران است همکاری کنند.

«تبریز2018»، یک سال اجرای برنامه‌های همسو با راهبردهای سازمان برای توسعه گردشگری در تمام سطوح
دهقان نیز در این جلسه، ضمن تبریک به دکتر رومیانی بابت انتصابش به سرپرستی معاونت گردشگری و قدردانی از زحمات و اقدامات مرتضی رحمانی‌موحد معاون پیشین گردشگری، گفت: «معاون پیشین گردشگری در دولت یازدهم تلاش کرد با توجه به امکانات موجود، این صنعت را در کشور ارتقا دهد و در این راه قدم برداشت. به هر حال با توجه به تاکیدی که دکتر روحانی بر روزآمد کردن صنعت گردشگری، تسهیل فضای کسب و کار و توسعه نقش سیاستگذاری و نظارت دستگاه‌ها و واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی در دولت دوازدهم دارند و همچنین توجهی که به شکل عمومی به توسعه شتابان گردشگری و از میان برداشته شدن موانع توسعه این صنعت در چهار سال آینده ایجاد شده است، آمدن فردی مانند دکتر رومیانی با فکر و ذهنی جوان و پویا، مسیری نو را برای توسعه مطلوب و به‌قاعده گردشگردی در دولت دوازدهم باز خواهد کرد.»

مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، درباره رویداد «تبریز2018»، گفت: «باید مشخص شود که ”تبریز2018“ برای کشور یک رویداد صرف است که دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه و چند برنامه پراکنده در طول سال است یا نه، یک فرایند منسجم توسعه گردشگری است که در آن، یک سال جغرافیای تبریز و کلاً شمال‌غرب کشور و کل ایران مرکز توجه قرار می‌گیرد. انتخاب هر کدام از این رویکردها شکل دبیرخانه اجرایی و برنامه‌ریزی برای همه جنبه‌های آن را  متفاوت می‌کند.»

او افزود: «اگر به تبریز 2018 به عنوان صرفا یک رویداد برخورد کنیم باید بدانیم که رویدادهای گردشگری در جهان  اصولاً با دو هدف برگزار می‌شوند: یک رویداد می‌تواند با هدف اضافه‌شدن یک محصول جدید یا تثبیت آن محصول در سبد محصولات گردشگری یک منطقه یا یک کشور برگزار شود مانند فستیوال‌هایی که در یک محدوده زمانی کوتاه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در شکل دوم، برگزاری رویداد با هدف کلی افزایش شمار گردشگران ورودی به یک کشور برگزار می‌شود مانند جام‌جهانی و المپیک و ...که در حقیقت یکی از اهداف توسعه عمومی بازار گردشگری ورودی است.»

دهقان، با بیان اینکه از نظر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سرپرست معاونت گردشگری سازمان، «تبریز2018» صرفا یک رویداد با چند برنامه جانبی و نمایشی نیست و تبریز 2018 یعنی یک سال به‌عمل آوردن و نمایش برنامه‌ریزی‌های همخوان با راهبردهای سازمان و کشور در توسعه گردشگری در سطح شهر تبریز و منطقه شمال‌غرب و کل کشور. وی گفت: «در راستای این رویکرد می‌توان کارهای پراکنده را شکل و ساختار بخشید، دستگاه‌ها را هماهنگ کرد، برنامه عملیاتی تعریف کرد و منسجم‌ اجرا نمود.»

او گفت: «باید به‌شکلی برنامه‌ریزی‌شده هر بسته‌ توسعه گردشگری را به‌عنوان یک بسته مکمل بین بسته‌های مختلفی که ”تبریز2018“ را می‌سازند درنظر گرفت. این مسئله باعث می‌شود تا علاوه‌بر اینکه ارتباط ارگانیک بین بسته‌ها ایجاد شود، بتوان به این سؤال هم که هر بسته به چه‌منظور تهیه شده پاسخ داد.»

مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان اینکه «تبریز‌2018» یک کار توامان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است، افزود: «باید تمام حوزه‌های سازمان میراث‌فرهنگی در بسته‌های مختلفِ ”تبریز‌2018“ درنظر گرفته شوند. از طرفی ”تبریز2018“ می‌تواند بهانه‌ای برای اصلاح ساختاری باشد.»

او مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را سیاست، نظارت و هماهنگی اعلام کرد و گفت: «مثلاً در اصلاح زیرساخت حمل‌ونقل می‌توان از ظرفیت‌های موجود در سازمان نظیر کانون ملی هماهنگی گردشگری استفاده کرد و کمیته ”تبریز2108“ را در این کانون فعال کرد. این رویداد می‌تواند پایلوتی برای اصلاح زیرساخت‌های گردشگری در منطقه شمال‌غرب کشور و الگویی برای توسعه این اصلاحات و هماهنگی‌های مترتب بر آن در بقیه نقاط کشور باشد.»

دهقان با اشاره به بحث آموزش نیز گفت: «بسیاری از پروژه‌های آموزشی، ازآنجاکه تکلیفی هستند و با نیاز بازار گره نخوره‌اند، به ناکامی منجر می‌شوند. تبریز با شعاعی مشخص می‌تواند به‌عنوان پایلوت نظارت و بازآرایی نظارت برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درنظر گرفته شود تا بتوان بحث آموزش و استانداردسازی را در آن دنبال کرد. هدف‌گذاری آموزش و استانداردسازی متناسب با تبریز 2018 باید این باشد که پی‌آمد آن کلیه تاسیسات گردشگری در آن منطقه به شکل واقعی استاندارد بین‌المللی کیفیت و آموزش را داشته‌ باشند و سپس این الگو به بقیه تاسیسات گردشگری کشور تسری یابد.»

\n

او با اشاره به توسعه محصولات گردشگری گفت: «تبریز 2018 در زمینه توسعه محصول برای آن منطقه باید بسته منسجمی داشته باشد. گردشگری تبریز هم اکنون چه محصولی ارائه می‌دهد که باید به بهانه ”تبریز‌2018“ آن را توسعه داد و چند محصول جدید به آن اضافه کرد؟ اگر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چند محصول جدید را ظرفیت‌سنجی کند و آن را ترویج نماید به موفقیت بزرگی دست یافته است.»

تبلیغات برای «تبریز2018» باید نمایانگر تصویر یکپارچه و زیبایی از تلاش‌های نهادهای مختلف باشد
مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به توسعه زمانی و فصلی گردشگری در «تبریز2018»، گفت: «در ”تبریز2018“ باید نشان داد که تبریز تنها برای فصول بهار و تابستان مقصد گردشگری نیست. باید نشان داد که تبریز در ساعات مختلف روز، برای افراد مختلف در سنین گوناگون چه جذابیت‌هایی برای عرضه دارد. توسعه زمانی در کنار توسعه بازار و محصول می‌تواند ”تبریز2018“ را به یکی از پروژه‌های موفق تبدیل کند که بر بُعد سیاست‌گذاری، سامان‌دهی و گسترش بازار استوار است.»

او تصریح کرد: «بسته احیای بافت تاریخی شهر تبریز بسته عملیاتی بعدی می‌تواند باشد که در پیوند با ماموریت‌های معاونت میراث سازمان و نهادهای عمومی است. بافت‌ تاریخی شهرها قلب زنده شهرها برای جذب گردشگر و نمونه‌ای برای بازگشت به عناصر هویتی شهرها هستند. درنتیجه، می‌توان یک بسته احیای بافت تاریخی تبریز با رویکرد ”تبریز2018“ فراهم کرد.»

دهقان درباره تبلیغات و اطلاع‌رسانی «تبریز2018» نیز گفت: «پیوستگی تبلیغات برای ”تبریز2018“ باید به‌نوعی باشد که درنهایت تمام تکه‌های پراکنده اقدامات را به‌هم مرتبط کند و تصویر زیبایی که محصول تلاش‌های نهادهای مختلف برای ”تبریز2018“ است به‌خوبی نمایش داده شود؛ زیرا اگر این تصویر نشان داده نشود و یا کارها پراکنده باشند انرژی زیادی هدر شده و مقصود هم حاصل نشده است.»

تشکیل کارگروه هنرمندان برای معرفی «تبریز2018»
سوری نیز، ضمن تبریک بابت انتصاب قره‌سید رومیانی به‌عنوان سرپرست معاونت گردشگری، گفت: «آذربایجانی بودن او با ”تبریز2018“ قرین شده است. رابطه بسیار خوب او با بخش‌خصوصی، مجلس شورای اسلامی و جز آن می‌تواند به برگزاری ”تبریز2018“ به‌صورت جهانی کمک کند.»

او با اشاره به اینکه «تبریز2018» رویدادی در سطح جهانی است، افزود: «خاصیت ”تبریز2018“ این است که سایر کشورها را، برای بهتر شناختن تبریز و ایران، به تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام، دعوت کنیم.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با اشاره به صحبت‌های زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در دیدار با هنرمندان مبنی بر اینکه باید این رویداد برای کل ایران برگزار شود و همه مردم ایران در آن شریک باشند و برگزاری این رویداد به‌شکل مردمی صورت گیرد، گفت: «این رویداد متعلق به همه ایران است و می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر رویدادها درنظر گرفته شود.»

او افزود: «باید بتوانیم از ظرفیت دبیرخانه، چه در تهران چه در تبریز، استفاده کنیم تا ظرفیت‌های موجود شناسایی شوند و بتوان از آن‌ها بهره گرفت.»

سوری گفت: «در هفته‌های اخیر با حدود 40 دستگاه و بخش‌خصوصی مکاتبه انجام شده است. تقریباً با تمام خطوط هوایی، ریلی و ترمینال‌ها مکاتباتی داشته‌ایم که نتایج مثبتی به‌همراه داشته و مقرر شده که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بسته‌های تبلیغاتی خود را درخصوص ”تبریز2018“ هر چه زودتر به آن‌ها ارائه دهد. همچنین هماهنگی‌هایی با سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری‌ها و ادرات مختلف تهران و استان‌ها انجام گرفته تا بتوان در بحث تبلیغات از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.»

او تصریح کرد: «نزدیک به 150 بیلبورد و بنر در فضاهایی که در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی است شناسایی شده تا از آن‌ها برای معرفی ”تبریز2018“ در کنار بحث ثبت جهانی یزد استفاده شود.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: «همچنین علاوه‌بر رایزنی با شهرداری، صداوسیما و رسانه‌های مختلف برای معرفی این رویداد، درخصوص چاپ تمبر ”تبریز2018“ نیز اقدام شده که شورای عالی تمبر اعلام کرده در ماه آینده اقدامات لازم برای چاپ این تمبر صورت می‌گیرد.»

او با اشاره به برگزاری جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» گفت: «می‌توان از ظرفیت جشنواره‌های مختلف سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظیر جشنواره فیلم و موسیقی فجر برای معرفی ”تبریز2018“ استفاده کرد. همچنین از طریق رایزنی با وزارت امورخارجه قرار شده تا از امکانات سفارتخانه‌های ایران در سایر نقاط استفاده کنیم.»

سوری خاطرنشان کرد: «قدم‌های جدی برای معرفی ”تبریز2018“ برداشته شده و سعی شده است تا بسته‌های خوبی در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی تهیه شود و بتوان این رویداد را بهتر معرفی کرد.»

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: «در دیدار هنرمندان با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری درخواستی ازسوی آنان برای تشکیل کارگروه ”تبریز2018“به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان مطرح شد. هنرمندان می‌توانند با ایده یا کمپین یک رویداد را معرفی کنند. امیدواریم این کارگروه به‌زودی تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت هنرمندان و در کنار آن از ظرفیت بخش‌خصوصی برای اجرای ایده‌های هنرمندان در زمینه ”تبریز2018“ استفاده کرد.»


واحدهای گردشگری، همراهان جدی سازمان در برگزاری مراسم روز جهانی جهان‌گردی در تبریز

حمزه‌زاده نیز در این جلسه، ضمن تبریک‌گویی بابت انتصاب میرهادی قره‌سید رومیانی به سرپرستی معاونت گردشگری کشور، گفت: «با توجه به تعاملی که آقای رومیانی با مجلس شورای اسلامی، بخش‌خصوصی، قوه مقننه و سایر نهادها دارد، انتصاب او می‌تواند به توسعه پایدار گردشگری کمک ‌کند.»

رئیس جامعه هتلداران ایران افزود: «گردشگری صنعتی فرابخشی است و سازمان‌های مختلف در آن دخیل‌اند. تا زمانی که تمام سازمان‌ها به‌صورت همسو در این حوزه با هم همکاری نکنند به نتیجه مطللوب نخواهیم رسید.»

او با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری باید توسعه پیدا کند گفت: «متأسفانه مشکلات حوزه تشکل‌های گردشگری در سال‌های گذشته باعث شده تا این به‌جای هم‌افزایی بعضاً در تقابل با هم فعالیت کنند. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر این فرصت فراهم شده که بتوان بیش‌ازپیش، از ظرفیت تشکل‌ها بهره برد.»

حمزه‌زاده درباره برگزاری رویداد «تبریز‌2018» نیز گفت: «بخش‌خصوصی ظرفیت بسیار بزرگی دارد و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند از این ظرفیت برای برگزاری هر چه بهتر رویداد ”تبریز‌2018“ استفاده کند.»

رئیس جامعه هتلداران ایران، با اشاره به اینکه نزدیک به 20هزار واحد اصلی گردشگری در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: «می‌توان پوستر و فیلم تبلیغاتی ”تبریز‌2018“ را در هتل‌ها نصب کرد و نمایش داد تا گردشگران با این رویداد بیشتر آشنا شوند. امسال واحدهای گردشگری، به‌صورت جدی، به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در برگزاری مراسم روز جهانی جهان‌گردی در تبریز (پنجم مهرماه) یاری خواهند رساند.»

تشکیل شورای راهبری «تبریز2018» در معاونت گردشگری
لیلا اژدری، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این جلسه در تشریح روند برگزاری «تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018»، گفت: «ستاد ملی ”تبریز2018“ در هیئت‌دولت با 18 عضو تشکیل شده که نظارت و فرماندهی آن با معاون‌اول رئیس‌جمهوری و مسئولیت ستاد آن با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. تاکنون ستاد ملی سه نوبت و ستاد اجرایی استان شش نوبت تشکیل جلسه داده است.»

اژدری، با اشاره به اینکه یک مثلث طلایی با سه رأس استانداری، شهرداری و میراث‌فرهنگی در استان آذربایجان‌شرقی شکل گرفته، افزود: «باید مشارکت مردمی در ”تبریز2018“ بیشتر شود و از ظرفیت‌هایی نظیر تریبون نمازجمعه برای افزایش مشارکت مردمی استفاده کرد. علاوه‌برآن، لازم است که سایر نهادها نیز مشارکت بیشتری در برنامه ”تبریز2018“ داشته باشند.»

سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان اینکه شورای راهبری «تبریز2018» امروز در معاونت گردشگری تشکیل شد، گفت: «این شورای راهبری کارگروه‌های تخصصی را ذیل خود دارد و پیگیری‌های ملی و استانی از طریق این تبریز2018‌ها انجام می‌شود.»

می‌توان از همیاران گردشگری در بحث «تبریز2018» استفاده کرد

محسن رنجبر، مدیرکل مطالعات آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نیز در این جلسه، با تأکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگ‌سازی کارهای منسجمی صورت گیرد، گفت: «می‌توان از ظرفیت عمومی جامعه در حوزه آموزش بهره برد. با توجه به تأکید رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر ”همیار گردشگر“، می‌توان از این همیاران گردشگری در بحث ”تبریز2018“ نیز استفاده کرد.»

مدیرکل مطالعات آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «همچنین با برگزاری جشنواره‌های ”سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری“ در سطح ملی می‌توان به معرفی هر چه  بهتر ”تبریز2018“ کمک کرد.»

در این جلسه همچنین بر این نکته تأکید شد که با توجه به ملی بودن موضوع «تبریز2018»، باید بتوان با اطلاع‌رسانی این رویداد را هر چه  بهتر برگزار کرد و از ظرفیت‌هایی که در وزارت امورخارجه وجود دارد بهره برد.


انتهای پیام/

کد خبر 139605081