توسعه پایدار کشور وابسته به صنعت گردشگری است

محمد محب‌خدایی امروز 4 شهریور 96 در مراسم تکریم و معارفه معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی ضمن ارائه برنامه معاونت گردشگری تأکید کرد که توسعه پایدار کشور وابسته به فعالیت‌های بخشی و فرابخشی صنعت گردشگری است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن تشکر از علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «امیدوارم با رویکرد تحول‌گرایانه او و با راهبرد توسعه اقتصاد محور صنعت گردشگری که نشاط و رونق کسب وکار تمام بخش را به دنبال دارد، بتوانیم با همدلی و همراهی همکاران و فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی جایگاه صنعت گردشگری را ارتقا ببخشیم.»

او با اشاره به پیشینه پرافتخار و قدمت کشور گفت: «قریب به یک قرن است که تلاش‌های سیستماتیک و سازمان‌یافته‌ مردم عزیزمان برای پاسداشت و نگهداشت آثار تاریخی، آداب و رسوم، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی آغاز شده است و قریب به همین مقدار است که سفر به این مرز و بوم از سوی ساکنان کشورهای دیگر از حیطه سفرنامه‌نویسان و صاحب‌ منصبان فراتر رفته و شکل دیگری به خود گرفته است. امروز ایران تنها معطوف به یک بخش از نقشه بزرگ اطلس‌ها نیست و از آن فراتر رفته است. ایران امروز فقط یک نام نیست.»

محب‌خدایی تصریح کرد: «ایران عزیز با این همه ظرفیت و پتانسیل از مزیت رقابتی بسیار بالایی برای توسعه صنعت گردشگری و بهره‌مندی از استعدادهای آن و از جمله ایجاد اشتغال پایدار برخوردار است. در دنیای امروز، گردشگری فقط یک تفنن، تفریح و تنوع نیست. گردشگری یک صنعت تحول‌گرا است که با اقتصادی کردن سایر صنایع و حوزه‌های گردشگرمحور از گستردگی و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است. رقابت بر سر تصاحب فرصت‌ها در این حوزه غیرقابل تصور و خارج از درک اذهان عادی است و تمام کارشناسان، عالمان و عاملان درصدد یافتن تعاریف‌، راهکارها و برنامه‌های نوین برای بهره بردن از این صنعت درآمدزا هستند.»

او افزود: «اهمیت گردشگری در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کنار گسترش دیپلماسی عمومی و ارائه تصویری جذاب از جامعه ایرانی با نگاهی به توسعه پایدار، حفظ محیط‌زیست و معرفی میراث کهن، فرهنگ و تمدن ایران زمین آشکار می‌شود.»

 درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور به طور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری می‌کند

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «امنیت و ثبات سیاسی ناشی از فعالیت‌های دولت تدبیر و امید و جانفشانی فرزندان این آب و خاک و استعداد ذاتی تمدن ایرانی اسلامی میهمان‌نواز، میراث فرهنگی بی‌بدیل، صنایع‌دستی چشم‌نواز، طبیعت زیبا و بی‌نظیر، فراوانی و تنوع جاذبه‌های گردشگری، نیروی انسانی کارآزموده و علاقه‌مند، همگی ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای این صنعت سبز را به راهکاری رفع محدودیت‌های اشتغال، ایجاد رفاه عمومی و درآمدزایی تبدیل کند. این صنعت گردشگری است که با نقش تحول‌گرایانه و اقتصادی خود می‌تواند به درستی اهداف سند چشم‌انداز سال 1404 و اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد و یاری‌گر صنعت نفت در تأمین درآمدهای ارزی کشور باشد، چرا که امروزه درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور به طور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری می‌کند.»

او افزود: «امروز گردشگری، یک مجموعه اداری صرف نیست و با سطحی‌نگری و برنامه‌های ساده و در دسترس، قابلیت اداره ندارد. امروز رشد توسعه پایدار کشور وابسته به فعالیت‌های بخشی و فرابخشی این صنعت است. صرف نظر از تکریم گردشگری در پیام‌های الهی (قرآن کریم) و ائمه هدی و راهنما که بر اهمیت موضوع می‌افزایند، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محبوب کشور عزیزمان نیز تأکیدات فراوانی برای توسعه این زمینه از فعالیت‌ها دارند.»

محب‌خدایی بیان کرد: «اقتصاد گردشگری، مفاهیم گذشته را دچار تغییر کرده و رویکرد جدیدی در مبانی راهبری گردشگری باز کرده است، امروز صنعت گردشگری محدود به گردشگری تفریحی نیست و با نفوذ به سایر حوزه‌ها، نگرش‌ها نسبت به قدرت اقتصادی این صنعت را متحول و دگرگون ساخته است. امروزه گردشگری کودک، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و ده‌ها نوع دیگر از این موضوعات، صنعت گردشگری را به یکی از اولویت‌های توسعه‌ای و ایجاد درآمد پایدار در کشورهای مختلف مبدل ساخته است.»

او افزود: «ظرفیت‌های گردشگری در راستای توسعه اشتغال پایدار، اهمیت بسیار گسترده‌ای دارد که نیاز به پرداختن آن را پراهمیت‌تر می‌کند. ظرفیت‌های ایران ، این امید فراوان را در ما ایجاد می‌کند که می‌بایست اهداف برنامه‌ریزی شده به جدیت و سهولت محقق شود. باید از تمام ظرفیت‌های علاقه‌مندان و ذی‌نفعان که با تلاش خود انجمن‌ها، سمن‌ها، گروه‌ها و تشکل‌ها را ایجاد کرده‌اند، برای بروز قابلیت‌هایشان استفاده کنیم و در توسعه‌اش بکوشیم و صد البته در این مسیر تلاش همکاران سازمان و معاونت گردشگری در سرتاسر کشورمان به‌عنوان یکی از دارایی‌های ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.»

 مفاهیم نوین گردشگری با رویه تغییر نگرش به صنعت گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح برنامه‌های معاونت گردشگری این سازمان گفت: «اجرای طرح مفهومی ”شهر گردشگر“ با رویکرد تغییر رویه مدیریت شهری در بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی شهر با تغییر نگرش جامعه صرفاً شهروند محور به جامعه گردشگر داخلی و خارجی در جهت ایجاد درآمد پایدار شهری یکی از برنامه‌های مورد نظر در این معاونت است. تجربيات جهاني نشان مي‌دهد كه كلان شهرهاي بزرگ جهان با نگرش توسعه گردشگری و شاخص کردن پتانسیل‌های گردشگری، عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان را فراهم كرده‌اند. از اين رو چنانچه در شهرهاي كشور ما نيز، نگرش مدیریت شهری به نگرش شهر گردشگر تغییر کند، پتانسیل‌ها جاذبتر عمل می‌کنند و تحول بنادین اقتصادی در تمام بخش‌ها ایجاد می‌‌شود.»

 توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور

او توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور را یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و افزود: «در بحث توسعه متوازن و پایدار گردشگری کشور و اقتصادی کردن سفر در حوزه‌های مرتبط حمل و نقل، اقامت وپذیرایی و ... با بررسی ظرفیت‌های بالقوه امکانات و تأسیسات با توجه به زمان‌های سفر high season , low season در حوزه‌های تخصصی گردشگری برنامه‌هایی نظیر تدوین تقویم گردشگری، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری، استقرار نظام جامع آمار گردشگری تی اس اِی، توسعه گردشگری دریایی، فعال‌سازی ظرفیت گردشگری کودکان، ایجاد مانیتورینگ گردشگری کشور، ایجاد سامانه نظارت الکترونیک کشور، توجه جدی به حمایت از استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های گردشگری، توسعه جاذبه‌ها، و خدمات مبتنی بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک صنعت که تجربه بازدید کننده را افزایش خواهد داد و افزایش طول اقامت و عملکرد گردشگری را منجر می‌شود از جمله برنامه‌های این معاونت است.»

محب‌خدایی درباره بازاریابی و تبلیغات در سطح ملی و بین‌المللی گفت: «برگزاری جشنواره ملی و استانی ”هنر ایرانی، نمای جهانی“، جلب مشارکت شبکه‌های تلوزیونی درون و برون مرزی در معرفی جاذبه‌های گردشگری، توجه و اهمیت به برندسازی انواع موضوعات گردشگری و معرفی ایران به گردشگران جهانی، تدوین بسته‌های سفر‌های تلفیقی داخلی بر اساس مسیرهای گردشگری، ترویج نام تجاری گردشگری داخلی، توجه به استفاده از شیوه های نوین بازاریابی از جمله فناوری‌های ارتباطی، برنامه‌ریزی و میزبانی از سفر‌های آشناسازی با صنعت به‌‌همت خبرنگاران، رسانه‌ها و تجار و... از برنامه‌های معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه بازاریابی و تبلیغات بین‌المللی است.»

شیرکوند:  بخش گردشگری به‌شدت نیازمند همراهی و هماهنگی بخش خصوصی است

سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه هفته دولت بهانه‌ای است برای قدردانی از کسانی که به این کشور خدمت می‌کنند گفت: «این سازمان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم فرصتی پیدا کرد که بتواند خود را تا حدی از مشکلات پیشین رها کند، رؤسای پیشین این سازمان نیز در کنار معاونان و سایر همکاران سعی کردند که این سازمان را برای دستیابی به اهدافش یاری رسانند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از این دولت در تمام جهات آسیب دیده بود و با زحمت همه همکاران سعی شد که سازمان از وضعیت نابسامان تا حدی رهایی یابد.»

او افزود: «کمتر محفلی را می‌بینیم که در آن درباره جایگزین شدن گردشگری به جای اقتصاد متکی به نفت صحبت نشود، در اسناد بالادستی نیز چنین رسالتی برای گردشگری در نظر گرفته شده است اما در عمل بسیاری از محدودیت‌ها، قوانین، انگارهای فرهنگی اشتباه مانعی برای پیشرفت این حوزه ایجاد می‌کنند. تبدیل کردن گردشگری به صنعت در کشور کار سختی است و اگرچه کسانی که در دولت یازدهم زحمت کشیده‌اند کارنامه قابل قبولی دارند هنوز این امر محقق نشده است.»

شیرکوند ضمن تشکر از رحمانی‌موحد و تلاش‌هایش در حوزه گردشگری گفت: «او با تمام جدیت در این حوزه تلاش می‌کرد، امیدواریم محب‌خدایی نیز در مسیری گام بردارد که گردشگری را به اهداف خود نزدیک کند. توسعه گردشگری به شدت در گرو بخش خصوصی است، سازمان هنوز نتوانسته رابطه ایده‌آل خود را با بخش خصوصی مشخص کند. هنوز بسیاری از باورهای غلط اعم از نگاه به دست دولت بر بخش خصوصی حاکم است که باید این باورها اصلاح شود.»

او ضمن آروزی موفقیت برای محب‌خدایی گفت: «بخش گردشگری به‌شدت نیازمند همراهی و هماهنگی بخش خصوصی است. اگر سازمان و بخش خصوصی در مسیر پیش رو همراه شوند می‌توانند به اهدافی که دارند برسند، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وارد دوره جدیدی شده است، دکتر مونسان نیز با اهداف سازمان و حوزه گردشگری آشنایی دارد، رئیس‌جمهوری نیز بارها بر توسعه گردشگری تأکید کرد، امیدوارم به کمک معاون جدید گردشگری و بخش خصوصی بتوانیم به اهداف مورد نظر در بخش گردشگری برسیم.»

 رحمانی‌موحد: رویکرد اصلی سازمان میراث‌فرهنگی در دولت یازدهم برنامه‌‌محوری بود

در ادامه این مراسم مرتضی رحمانی‌موحد معاون پیشین گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «در سال‌های اخیر به کرات از گردشگری اسم برده شد، حمایت شد و مسائل مربوط به این حوزه طرح شد. سه‌ گانه‌ای در گردشگری داریم که اگر اسباب ارتباط این سه‌گانه درست تنظیم شود گردشگری موفق را به دنبال خواهد داشت، این سه‌گانه شامل سه‌گانه بسترسازی حول سه محور حمایت، هدایت و نظارت، سه‌گانه خروجی فعالیت یعنی اقتصاد، فرهنگ و اشتغال است، و سومین سه‌گانه این حوزه که مؤثرترین و حلقه پیوند دو مورد قبلی است نقش سازمان به‌عنوان دستگاه حاکمیتی، فعالان و جامعه هدف (گردشگران داخلی و خارجی) است. اگر این سه موضوع در کنار هم و به نحو منسجمی کار کنند نتیجه این می‌شود که به اهداف مد نظر در اسناد بالادستی کشور در حوزه گردشگری برسیم.»

او افزود: «ما از ابتدای فعالیت در دولت تدبیر و امید برنامه مصوب 3.5 ساله را تا انتهای دولت یازدهم تدوین کردیم، برنامه‌ای که در صورت تحقق برخی از پیش‌نیازها می‌توانست به‌خوبی اجرا شود، پنج راهبرد جذب گردشگران خارجی، سامان‌دهی گردشگری داخلی، گردشگری الکترونیک، توسعه زیرساخت‌ها، توانمندسازی چتر کلی و اساسی آن برنامه بود. در واقع برنامه‌ محوری رویکرد اصلی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم بود. در سال 95 میزان پیشرفت گردشگری در اقتصاد مقاومتی 94درصد، در سال 95 سازمان دستگاه برتر ملی شد و این حاصل تلاش و برنامه‌محوری سازمان بود.»

رحمانی‌موحد با بیان اینکه رویکرد معاونت گردشگری در دوره او رویکرد مشارکت حداکثری بود تصریح کرد: «برای موفقیت در حوزه گردشگری نیاز به انسجام، نظم سازمانی، شفافیت داریم. امیدواریم این نگاه توسعه پیدا کند تا به توسعه و آرامش فضای کسب‌وکار کمک شایانی ‌کند.»

او ضمن تشریح اقدامات معاونت گردشگری گفت: «اگر مسئله عربستان اتفاق نمی‌افتاد در سال 95، 1.5 میلیون نفر از حوزه خلیج فارس گردشگر جذب می‌کردیم. گردشگری حوزه‌ای است که به به حوزه بین‌المللی و سایر کشورها نیز مرتبط است.»

معاون پیشین گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «رشد بسیاری از شاخص‌ها در حوزه گردشگری نشان دهنده این است که گردشگری دیگر فعالیتی تزیینی نیست و به صدر فعالیت‌ها راه پیدا کرده است. البته ما از برنامه چشم‌انداز بسیار عقب هستیم و باید سرعت کار را به گونه‌ای تنظیم کرد که در دو برنامه پنج ساله بتوان به اهداف سند چشم‌انداز نزدیک شد.»

او با بیان اینکه انشا‌الله در دولت دوازدهم دیگر شاهد تودیع و معارفه در سطح ریاست سازمان نباشیم گفت: «ثبات و پایداری یکی از ملزومات موفقیت است. امیدواریم با ریاست مونسان و معاونت محب‌خدایی شاهد رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در کشور باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 139606043