بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری علیرضا انصاری مدیر سامانه خانهمسافر کشور گفت: «با مصوبه هیئتوزیران آییننامه ساماندهی و نرخگزاری شد، خانه استیجاری و مسافر کاشانه حذف شد و ماده یک آن در بند دو بهصراحت اشاره میکند که خانهمسافر از مصادیق تأسیسات گردشگری و از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای بحث اقتصاد مقاومتی است.»
او درخصوص تفاوت طرح جدید با طرح قدیم گفت: «براساس مصوبه هیئت وزیران دولت موظف شد که دستورالعمل خانهمسافر را تدوین کند قبل از آن یک شیوهنامه داخلی وجود داشت که از خرداد 95 به کل کشور در یک چارچوب جدید ابلاغ شد.»
انصاری از ویژگیهای مهم این طرح را هماهنگی همه دستگاههای دخیل در کشور در قالب کمیتههای هماهنگی استانی و راهبری خانهمسافر، ایجاد یک ساختار الکترونیک کاملا غیرانحصاری برای کسبوکار نوین ارزیابی کرد و ادامه داد: «هر کسی که وبسایت فعال در حوزه رزرواسیون دارد میتواند با متصل شدن به دیتابیس مرکزی این سامانه شرکت ایرانگردی و جهانگردی و اخذ قرارداد با این شرکت به اطلاعات آنلاین در مورد خانهمسافر دسترسی پیدا کند.»
مدیر سامانه خانهمسافر کشور تصریح کرد: «از دیگر تغییرات جدید که از خرداد 95 شروع شده در تمام روستاها و شهرها هم برای مسافران داخلی و هم مسافران خارجی این اجازه فراهم شد و از تولیگری چندگانه جلوگیری شد.»
او با بیان اینکه برخی از موارد شیوهنامه قبلی با دستورالعمل جدید یک تفاوتهایی دارد یادآور شد: «مثلا تصاویر خانه مسافر بهصورت واضح برای رزرو درج میشود مسئولیت بیمه مدنی در آن لحاظ شده و به نوعی جدیتر پیگیری میشود.»
انصاری خاطرنشان کرد: «در گذشته این روند فقط صدور مجوز بهصورت دستی بود با صدور مجوز برای این خانهها صاحبخانه تحت حمایت قانون درمیآید و چنانچه ناهنجاری از سوی مسافر صورت بگیرد از صاحبخانه حمایت میکند؛ در غیر این صورت صاحبخانه بهنوعی شریک جرم شمرده میشود.»
او افزود: «از طریق این سامانه شبکه آژانسهای داخلی و خارجی کشور ،شبکه بازاریابهای اینترنتی کشور و نرمافزارها به خانههایی که مجوز گرفتند متصل شده و میتوانند علاوه بر فصل پیک در زمان غیرپیک هم مسافر داشته باشند و چنانچه استاندارد لازم را داشته باشند مسافر خارجی جذب کنند، وامها و تسهیلات از صندوقهای مختلف و تعرفه صنعتی برای آب و برق نیز از دیگر مزایای این طرح است.»
او در خصوص دورنمای طرح ساماندهی خانه مسافرگفت: «ما برای اجرای این طرح 15 کشور را بهصورت میدانی مطالعه کردیم در هر سه سطح کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعهنیافته موضوع خانهمسافر در دستور کار گردشگری است و کمکحال صنعت گردشگری هستند. مطالعات جهانی هم نشان داد کسانی که در خانهمسافر ساکن میشوند همپوشانی کمی نسبت به کسانی دارند که در هتلهای لوکس مستقر میشوند لذا خانهمسافر لازمه توسعه گردشگری کشور بوده و دولتها هم حمایت میکردند.»
مدیر سامانه خانهمسافر کشور گفت: «برنامه ششم توسعه ما میگوید 20میلیون گردشگر یعنی 3 برابر ظرفت ورودی فعلی ظرف 5 سال باید وارد کشور شود با هیچ متد یا توانمندی نخواهیم توانست به اندازه همه این تعداد گردشگر خارجی جدای از گردشگران داخلی هتل تأسیس کنیم طبیعی است که از الگوی کشورها در حال توسعه و توسعه نیافته کمک بگیریم و خانهمسافر را توسعه دهیم.»
او افزود: «مطالعه ما نشان داد بیش از 200هزار خانهمسافر و 100هزار صاحبخانه مشغول به کار هستند اما کمتر از 10درصد در قالب این طرح تحت حمایت قانون درآمدند یعنی یک کسب و کار زیرزمینی که در آمار اشتغال نمیآید.»
انصاری تأکید کرد: «ما برنامه ششم توسعه برایمان ملاک است که در درجه اول این 200 واحد را ساماندهی کنیم و در درجه دوم مناطقی که زیرساخت گردشگری کمتری داریم و اما بهعنوان مقاصد سفر مشخص شدهاند با تمرکز بیشتری پیگیری میکنیم تا بتوانیم ظرفیت اقامتی بیشتری برای گردشگران خارجی فراهم کنیم.»
او با اشاره به اینکه مازندران سهم اصلی خانهمسافر را دارد و بین 80 تا 150هزار خانهمسافر برآورد شده که بهصورت موقت یا دائم فعال هستند در سال جاری برنامهریزی مدونی صورت گرفته است تا یکششم ظرفیت خانهمسافر مازندران یعنی قریب به 25هزار خانهمسافر تا سال 97 ساماندهی شود و در حال حاضر هم 10 مجری مشغول به کار هستند.»
انصاری افزود: «امسال اولویت ما در استانهای شمالی مازندران است انتظار داریم که دستگاههای مرتبط نسبت به اجرای قانون عنایت بیشتری داشته باشند تا مقررات هم در قسمت سلبی و هم ایجابی آن بهاجرا در بیاید تا ساماندهی یکششم از ظرفیت استان و 25هزار واحد خانهمسافر اجرایی شود؛ متأسفانه برخی از دستگاهها و شهرداریها موازیکاری میکنند و خودشان نسبت به به احداث کیوسک و صدور مجوز اقدام میکنند که خلاف مقررات است.»
او با بیان اینکه ارتباط خوبی بین هتلها و خانهمسافر برقرار نبوده و هتلداران با این دیدگاه که خانهمسافرها بازار آنها را مختل کردند گفت: «هتلداران بهجای رقابت مثبت دو راهکار حذف خانهمسافر یا واگذاری مدیریت آنها به جامعه هتلداران را ارائه میدهند که واقعگرایانه نیست. حذف 100هزار صاحبخانه در کشور تبعات امنیتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد. در دورانی که سیاست دولت اشتغالزایی است نمیتوان ممر درآمد یک خانواده را قطع کرد، اما وقتی خانهمسافر مجوز بگیرد و مالیات پرداخت کند این به نفع فرد، حاکمیت ، مردم و صنعت گردشگری است.»
او با اشاره به اینکه هتلها از خانههای بدون مجوز آسیب میبینند گفت: «در هیچ جای دنیا مدیریت صنفی به صنف دیگر واگذار نمیشود هر یک تخصصی است و تبعات و ملاحظات خودش را دارد. به نفع هتلهاست که ساماندهی خانهمسافر اتفاق بیفتد تا هم برابری قیمت و هم نظارت متعادل پیش بیاید.»
انضاری گفت: «پیشنهاد من این است که یک بازی بردبرد تعریف کنیم، هتلها و خانهمسافر در کنار هم بر روی سند ششم توسعه تمرکز کنند و مشتری خارجی جذب کنند. بیاییم کیفیت ساماندهی را ارتقا بدهیم. قانون مشخص کرده که دستگاههای دولتی و شبهدولتی از صنعت گردشگری و مدیریت واحدهای اقامتی خارج شوند این بهترین فرصت است به هم کمک کنیم تا این متولیگری دستگاههای دولتی در مراکز اقامتی خاتمه پیدا کند و از آن ظرفیت به نفع خودشان استفاده کنند.»
انتهای پیام/