بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، فرهاد فرهی مسئول پشتیبانی کارگاه سفال گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری امروز سهشنبه 21 شهریور با اعلام این خبر گفت: «پروژه بازسازی محراب مسجد امام علی (ع) در واقع طرح محرابی مربوط به دوره ایلخانی است که نمونه اصلی این طرح با تکنیک زرین فام کار شده است.»
او با اشاره به اجرای مراحل پژوهشی پروژه گفت: «در حال حاضر بزرگترین نمونه خشت پروژه در ابعاد یک متر در یک متر و ضخامت 8 سانتیمتر در حال ساخت است و امیدواریم با حمایت و تأمین بودجه مناسب بتوانیم کار را ادامه دهیم.»
این هنرمند درباره مراحل ساخت این خشت گفت: «در ابتدا با گچ روی امدیاف کار میکنیم و بعد از آن قالب میگیریم و درنهایت خشت گلی را داخل قالب گچی قرار میدهیم تا کلیت کار صاف باشد این در حالی است که در کار اصلی هم با توجه به تکنولوژیهای آن زمان، موجهای زیادی وجود دارد.»
آلیه نجفی، مدیر پروژه کتیبههای دفتر ریاست جمهوری در پاستور نیز با اشاره به این که طرح کتیبهها، لچکترنج و نقوش وسط هم اسلیمی ختایی است، گفت: «این طرحهای اصیل سنتی ایرانی را میتوان به وفور در کاشیکاریهای بناهای دوران صفویه مشاهده کرد.»
او با اشاره به طراحی پروژه توسط مرتضی اسدی افزود: «طراحی پروژه در فروردین سال 1395 آغاز و تیرماه به اتمام رسید و بعد از تأیید، کار آغاز شد.»
نجفی با توضیح مراحل ساخت کتیبهها گفت: «با توجه به اینکه بنای ساختمان ریاست جمهوری ثبت آثار ملی است هنگام نصب کتیبهها نباید به اصل بنا آسیبی وارد شود بنابراین این مرحله کاری بسیار تخصصی خواهد بود.»
ساخت میزهای سرامیکی قجری
سعید سالکی، یکی دیگر از استادکاران کارگاه سفال از ساخت میزهای سرامیکی قاجار خبر داد و گفت: «میزهای اصلی که در کاخ گلستان نگهداری میشوند در گذشته بهسفارش دربار قاجار ساخته شده بودند و تنها 7-8 نمونه از این میزها موجود است که تکنیک ساخت آنها بسیار پیچیده و مشکل است.»
او این میزهای سرامیکی را بهاصطلاح میزهای قهوهخوری دوران قاجار دانست و افزود: «در حال حاضر تلاش میکنیم با ساخت فرمول گل جدید نهتنها به فناوری ساخت این میزها دست پیدا کنیم بلکه کیفیت کار را نیز افزایش داده و کاری ظریفتر و سبکتر ارائه کنیم.»
او با اشاره به زمانبر بودن این پروژه گفت: «احتمالا در یک سال تنها موفق به آماده کردن 5 نمونه از این میزها خواهیم شد.»
آشنایی با آزمایشگاه لعاب کارگاه سفال و سرامیک
حجت عباسی، یکی از کارشناسان آزمایشگاه لعاب کارگاه سفال و سرامیک نیز در تشریح فعالیتهای این کارگاه گفت: «کارگاه سفال شامل قسمت سفال و کار با گل، ساخت حجمها، نقاشی و لعاب زدن و آزمایشگاه لعاب کارگاه سفال است.»
به گفته او، آزمایشگاه لعاب کارگاه سفال، مسولیت ساخت لعابها و رنگهای مختلف را برای مجموعه کارگاه سفال برعهده دارد.
او با اشاره به این نکته که لعابها براساس نیاز هنرمندان یا نگاه کلی مجموعه ساخته میشوند، گفت: «هنرمندان رنگها را انتخاب کرده و آزمایشگاه براساس نیاز انها رنگ لعابها را میسازد، در واقع در این آزمایشگاه درباره رنگ، نحوه ساخت و اجرای آن به هنرمندان مشاوره لازم داده میشود.»
این هنرمند با تأکید بر این که در یک اثر هنری فاخر سفال یک مجموعه شامل طرح و نقش، تکنیک، نوع لعاب و اعمال آن و فرایند اجرا و پخت موثر است، دو کتیبه ساختمان نهاد ریاست جمهوری را از جمله کارهای فاخر این کارگاه دانست.
انتهای پیام/