درخواست آزاد‌سازی حریم محوطه باستانی تپه حصار

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: «عبور خط آهن تهران - مشهد از میان محوطه تاریخی تپه‌حصار مهم‌ترین مشکل میراث فرهنگی دامغان است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره ملی پسته دامغان، ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، دیروز 23 شهریور در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره، در جمع خبرنگاران با اشاره به قدمت چندهزارساله بناهای تاریخی و باستانی دامغان، به توضیح درباره مهم‌ترین مراکز تاریخی این شهرستان پرداخت و درعین‌حال از مذاکره و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان و وزارتخانه‌های مربوط برای برطرف شدن مشکلات اساسی این بناهای ارزشمند به‌ویژه تپه‌حصار خبر داد.

او گفت: «نوع ساخت بناهای تاریخی شهرستان دامغان بنا به اظهار کارشناسان ایرانی و خارجی منحصربه‌فرد است اما متأسفانه شهرستان دامغان مظلوم واقع شده و در زمینه توریستی نیز عقب است که ان‌شاء‌الله با برنامه‌هایی که در دست انجام است امیدواریم شاهد اتفاقات خیلی خوبی برای دامغان باشیم.»

حسن‌بیگی افزود: «اعتبار خوبی در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 برای زنده نگه‌داشتن این‌گونه مراکز در سطح کشور اختصاص یافته است؛ از سویی NGO‌های خوبی در سطح شهرستان برای شناسایی و دفاع از این مراکز تشکیل شده تا از منظر علمی، فنی، تخصصی و از دیدگاه ملی به شهرستان دامغان نگاه شود که امیدواریم در برنامه‌های آینده بودجه‌های بیشتری نیز برای این موضوع اختصاص یابد.»

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره تپه‌حصار به‌عنوان مرکز تاریخی و ارزشمند این شهرستان و مشکلات اصلی این مرکز تاریخی که همان عبور خط راه آهن است تصریح کرد: «در این زمینه مدت‌هاست جلساتی با وزیر راه و شهرسازی، معاونان و مدیران این وزارتخانه به‌ویژه مدیرعامل راه‌آهن برگزار کرده‌ایم و قرار است خط‌آهن جدید تهران-مشهد احداث شود که قطعا با فاصله‌ای از مسیر فعلی ایجاد خواهد شد.»

او ادامه داد: «برای این موضوع سه بحث در دست بررسی و مطالعات کارشناسی است: آیا این امکان وجود دارد که مسیر راه‌آهن موجود کمی پایین‌تر از مسیر فعلی برده شود یا پلی احداث شود یا مسیر را جابه‌جا کنند؟ که البته همه این گزینه‌ها در دست بررسی و مطالعات کارشناسی است و به هزینه‌های کلانی نیاز دارد.»

حسنبیگی اظهار کرد: «به ما وعده داده‌اند به‌محض انجام و نهایی شدن مطالعات کارشناسی این موضوع حل می‌شود و با توجه به اینکه این مرکز ثبت‌ملی شده و درحال انجام مراحل ثبت‌جهانی است طبیعی است باید هر گونه اقدام یا حمایتی که نیاز است در این راستا انجام شود.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بحث توریستی و جذب سرمایه‌گذار برای این شهرستان تاریخی، طبیعتا بودجه لازم دارد اظهار کرد: «البته درحال انجام اقدامات و برنامه‌هایی در این زمینه هستیم اما متأسفانه ایران از نظر توریستی هنوز عقب است.»

او درعین‌حال بیان کرد: «بحث نگه‌داری از این بناها از دیگر مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد. برای همه این امور درحال تعامل هستیم و خود سازمان میراث‌فرهنگی با تعاملاتی که با وزارت راه و شهرسازی دارد درحال پیگیری این موضوع است. نکته قابل‌ذکر این است که کسی نمی‌تواند در این زمینه زمان‌بندی بدهد چون همه این‌ها منوط به نهایی شدن و به نتیجه رسیدن مطالعات و کارهای کارشناسی است که درحال انجام است.»

تپه‌حصار تپه‌ای باستانی است که قدمت آن هفت‌هزار سال است. این تپه که از سال 1310 مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفته آثاری از تمدن بشری را در دل خود دارد و شناخت بیشتر آن مستلزم تعریف فصل کاوش و انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی است.

از جمله بزرگ‌ترین آسیب‌های متوجه این مجموعه وجود ریل راه‌آهن در دل آن است که حدود 70 سال پیش کشیده شده و عبور روزانه 80 قطار روز‌به‌روز بر دامنه تخریب آن می‌افزاید. موضوع برقی کردن ریل نگرانی جدید است و امکان جابه‌جایی ریل وجود دارد. تملک عرصه و حریم تپه حصار که درحال‌حاضر در آنجا کشاورزی می‌شود، ایجاد پارک‌موزه که گردشگران بتوانند با امکان مناسب از زوایای این اثر باستانی دیدن کنند و همچنین تاریخانه، کهن‌ترین مسجد بازمانده در ایران که در نیمه دوم قرن دوم بنا شده است، از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با این تپه باستانی است.

وضعیت این بنای فاخر به‌گونه‌ای است که نیازمند حفاظت جدی و مرمت و سامان‌دهی است، آزادسازی حریم تاریخانه، رفع آسیب‌های متوجه بنا و فراهم کردن ثبت‌جهانی آن مورد انتظار است.

انتهای پیام/

کد خبر 139606241