عرضه خدمات شایسته به گردشگران یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی گردشگری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: «در شرایط کنونی، یکی از عوامل مؤثر و موفقیت‎آمیز در بازاریابی گردشگری، تولید خدمات استاندارد از سوی تأسیسات، مؤسسات و فعالان گردشگری و عرضه‌ شایسته و مطلوب آن‎ها به گردشگران است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، خسرو نشان مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان در دومین همایش تجلیل از فعالان حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند که سه‌شنبه 28 شهریور 96، در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در توسعه سیاسی، اقتصادی و گسترش فرهنگ صلح و همکاری، نقش بی‌بدیلی یافته است افزود: «هم‌اکنون صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی سومین صنعت جهانی است و در آیندهای نزدیک به نخستین صنعت در جهان تبدیل خواهد شد.»

 او ادامه داد: «صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال مستقیم، غیر‍مستقیم و کارآفرینی نقش مهم‌تری را ایفا میکند به گونهای که از هر 11 نفر شاغل در جهان یک نفر در صنعت گردشگری مشغول به کار است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان گفت: «براساس پیشبینیهای سازمان جهانی جهانگردی، تعداد جهانگردان ورودی جهان در سال 2020 به بیش از یک‌میلیارد و 560‌میلیون نفر خواهد رسید؛ ضمن اینکه اروپا، شرق آسیا، اقیانوسیه، آمریکا و پس از آن به ترتیب آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا مناطق مختلفی هستند که در سال 2020 بیشترین تعداد گردشگر ورودی را در خود خواهند دید.»

نشان تصریح کرد: «در شرایط کنونی رقابت تنگاتنگ موجود در صنعت گردشگری وضعیت جدیدی به‌وجود آورده است و مفاهیمی مانند منابع و محصولات گردشگری از این رهگذر دچار تحولات اساسی شدهاند؛ چراکه در شرایط جدید که رقابت در حوزهی تصدیگری گردشگری موجب تولید انبوه و متنوع محصولات گردشگری شده است، گزینه پر اهمیت برای  گردشگران میزان و تنوع محصولات گردشگری و چگونگی مصرف آن توأم با دریافت خدمات مناسب و استاندارد است. بنابراین در شرایط کنونی، یکی از عوامل مؤثر و موفقیتآمیز در بازاریابی گردشگری، تولید خدمات استاندارد و عرضه خدمات شایسته با گردشگران است.»

او با بیان اینکه صنعت گردشگری ماهیت چندوجهی دارد و با محیطهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، سیستماتیک و تکنولوژیکی ارتباط تنگاتنگ دارد گفت: «توسعه این صنعت مستلزم ایجاد هماهنگی، تعامل و انسجام میان تمام محیطهای مرتبط با صنعت گردشگری فعال در گردشگری است.»

نشان، خوزستان را به‌دلیل برخورداری از منابع غنی و شاخص گردشگری، دارای ظرفیتهای بسیار برای توسعه انواع گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی دانست و یادآور شد: «وجود سه اثر ثبت جهانی و بیش از هزار اثر ثبت ملی، یک سوم آبهای سطحی کشور و دسترسی به آبهای آزاد، تنوع اقلیمی دشت و کوهستان، تنوع فرهنگی اقوام کهن، آثار ارزشمند هشت سال دفاع مقدس، گوشهای از این قابلیتهاست که خود زمینهساز گردشگری تاریخی، طبیعی و آبی است.»

اروند منطقه شاخص پرنده‌نگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه شاید کمتر کسی بداند که همین منطقه‌ جنوبی استان یعنی منطقه آزاد اروند پتانسیل تبدیل شدن به یک منطقه شاخص در حوزه پرندهنگری را دارا است، افزود: «توسعه پایدار گردشگری در یک مقصد مستلزم هماهنگی و همکاری همه اجزای تشکیل‌دهنده جامعه میزبان شامل بخش‌های عمومی، دولتی، خصوصی و مردمی فعال در حوزه‌های مختلف گردشگری است و وظیفه اصلی دولت در این زمینه، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و هدایت و حمایت از عوامل دست‌اندکار گردشگری با هدف ایجاد زمینه و زیرساخت مناسب برای فعالیت مفید و مؤثر همه‌ فعالان عرصه‌ گردشگری در تمام بخشهای خصوصی مردمی است.»

او اظهار کرد: «صحنهگردانان اصلی عرصه گردشگری، مراکز، مؤسسات و سازمانهایی هستند که به تولید محصولات گردشگری متنوع مورد نیاز گردشگران و عرضه و ارایه مناسب و به موقع آن مبادرت می‌ورزند. هتلها و سایر اقامتگاههای قانونی، سفرهخانههای سنتی، رستورانها، مراکز پذیرایی بین‌راهی، دفاتر و شرکتهای خدمات مسافری، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، مؤسسات آموزش گردشگری، مراکز تفریحی و سرگرمی و شرکتهای حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی، زمینی و دریایی از جمله تأسیسات و مؤسساتی هستند که به طور مستقیم خدمات گردشگری را تولید و به گردشگران عرضه می‌کنند.»

نشان با اشاره به این که علاوه بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری، حدود 17 وزارت‌خانه و سازمان بزرگ دولتی نیز در کشور با صنعت گردشگری ارتباط تنگاتنگ دارند گفت: «بخش عمومی و شهرداریها در توسعه گردشگری شهری بسیار مؤثر هستند، همچنین در بخش مردمی، سمنها، انجمنها و تشکلهای مردمنهاد به‌عنوان یکی دیگر از اجزا و ارکان جامعه‌‍‌ی میزبان در مقاصد گردشگری میتوانند نقش مهمی در توسعه‌ی گردشگری داشته باشند. بنابراین اقداماتی چون شناسایی گردشگران فعال، ایجاد بستر مناسب برای تعامل و همافزایی آنها و در نهایت حمایت و پشتیبانی از آنان موجب برداشتن گامی مؤثر برای توسعه پایدار گردشگری در منطقه آزاد و خوزستان میشود.»

در این مراسم احمد اصغریقاجاری رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند، سیدمرتضی نعمتزاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر و سیدعلی موسوی مدیر توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی منطقه آزاد اروند حضور داشتند.

در پایان این مراسم از جمعی از فعالان حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139606296