بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مرکزی، محسن کریمی سرپرست معاونت میراثفرهنگی این استان با تبریک ایجاد گروه فرش دانشگاه اراک گفت: «هنر اصیل فرشبافی استان مرکزی زاده هویت، اقلیمهای مختلف و ذوق هنرمندان استان است که این خود میراثی فاخر از خلاقیت پیش رونده و تربیت شده این مردان و زنان هنرمند است.»
او ادامه داد: «تاریخ اراک با فرش عجین شده است. هنر فرشبافی در بازار اراک تماماً جریان داشته بهنحوی که 45 قشر مختلف از جامعه شهری درگیر آن بودهاند. نقشهکشی، تولید رنگ، رنگرزی و بافندگی تا پرداخت و قالیشویی و رفوگری همه و همه در بازار تاریخی اراک وجود داشته پس فرش اراک از بافت تاریخی شهر جدانشدنی است.»
کریمی اضافه کرد: «با توجه به اهتمام بسیار نیک مسئولان دانشگاه اراک در ایجاد گروه فرش دانشگاه و با توجه به لزوم احیای فرش استان در بازار تاریخی اراک امیدواریم با کمک این عزیزان، اداره فرش سازمان صنعت و معدن استان و مرکز ملی فرش ایران، ادارهکل میراثفرهنگی،صنایعدستی و گردشگری استان هم بتواند در ثبت اصالت فرهنگی فرش در جایجای استان اقدام کند.»
او افزود: «ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان آمادگی خود را در حوزه پژوهش و تحقیق و اعلام میکند و از همین لحظه کتابخانه ادارهکل به روی محققان، استادان و دانشجویان رشته فرش دانشگاه اراک باز است و همکاران میراثفرهنگی و معاونت صنایعدستی استان برای مشاوره آمادگی کامل دارند.»
سعید شاهحسینی استاد دانشگاه اراک نیز در خصوص دلایل ایجاد این رشته در اراک گفت: «با صنعتی شدن بیش از پیش شهرستان اراک و پذیرش مهاجران بیشتر، فرهنگ اصیل از این شهر رخت بر بسته و راه احیا این فرهنگ تنها ایجاد رشتههای هنر و ساختن زیر ساختهای حفظ فرهنگ کهن است.»
او ادامه داد: «این دلیل بزرگ در کنار پویایی و استعدادهای بیبدیل شهر اراک لزوم توجه ویژه به این رشته را گوشزد کرده و این اتفاق شروعی برای ایجاد رشتههای گروه هنر و ایجاد زیرساحت احیا فرهنگی است.»
ابراهیم حسینجانی بنیانگذار موزه فرش اراک و یکی از تجار باسابقه این عرصه نیز در این مراسم گفت: «در هر کشوری یک صنعت و یا یک برند تولیدی بار ارزآوری و صادرات آن کشور را بدوش میکشد. در کشور ایران برند فرش ایرانی توانایی رقابت با برندهای پر صادرات جهان مثل بنز آلمان و... را به شرط کار علمی مستمر و توانمندسازی کارگاهها داراست. این مهم با تدریس علمی این هنر در دانشگاه اراک تحقق مییابد.»
جعفر اصغری معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این مراسم با تشریح وضعیت صادرات فرش در سالهای گذشته و اشاره به رتبه هشتم استان در تجارت و فنآوری کشور گفت: «بعد از ایجاد مرکز ملی فرش ایران و تشکیل اداره فرش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این اداره در صدد حمایتهای مالی و معنوی از صنعتگران فرش استان است.»
او ادامه داد: «80 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز در استان در حال فعالیت در رشته فرشبافی هستند که هرکدام 10 الی 15 بافنده را ایجاد شغل کرده و اولویت ارائه بستههای حمایتی و تسهیلان با این بافندگان خواهد بود.»
تورج ژوله از محققان حوزه فرش نیز با تشریح شرایط بحرانی صنعتی شدن هنر فرش و الزام بومیسازی این هنر در رشتههای دانشگاهی گفت: «هر ساله در ایران قالیبافی رو به رونق است اما این هدف اصلی این رشته دانشگاهی نیست بلکه باید این رشته بسته با اقلیمها بومی شود. در اراک و اطراف آن چندین سنت بافندگی فرش وجود داشته که یک به یک رو به فراموشیاند و سنتها در حال نابودی است. این عدم خروجی دانشگاه را نشان میدهد و دانشگاه موظف است از این پس سنت را احیا کند.»
او افزود: «عمل نکردن به این امر از سوی نظام آموزشی هنر کشور همواره زیانرسان بوده و دانشگاه اراک توان بر هم زدن این رویه را دارد.از این رو با شناخت استعدادهای شاخص ورودی هر ترم و سرمایهگذاری روی آنها میتوانیم شاهد یک رنسانس شکل گرفته از دانشگاه اراک در فرش ایران باشیم.»
انتهای پیام/