بهگزارش خبرنگار میراثآریا، این جلسه باحضور علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، مجید خدابخش استاندار آذربایجانشرقی، سعید اوحدی سرپرست معاونت سرمایهگذاری و برنامهریزی، محمد محبخدایی معاون گردشگری، پرهام جانفشان رئیس صندوق احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی سازمان میراثفرهنگی و دستگاههای عضو ستاد در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این گفت: «مسیر گردشگری بهترین مسیر برای دستیابی به توسعه اقتصادی است و موجبات توسعه کشورهای را فراهم میکند، این روزها در کشور ما هم کمابیش به حوزه گردشگری پرداخته میشود، اما با توجه به ظرفیتها، آنچه امروز وجود دارد با ظرفیتهای موجود قابل قبول نیست.»
او تصریح کرد: «در حال حاضر 4میلیون 900هزار نفر گردشگر ورودی به کشور داریم که بیشتر این گردشگران، گردشگران مذهبی هستند، این رقم برای کشور قابل قبول نیست، امیدواریم این حوزه جایگاه خودش را پیدا کند، البته امروز شاهد هستیم که توجه همه به این بخش افزایش پیدا کرده است.»
معاون رئیسجمهوری ادامه داد: «ایجاد شغل و کسب درآمد در حوزه گردشگری با منابع کم و در زمان کوتاه ممکن است، صنعت گردشگری بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری جایگاه سوم اقتصاد جهانی را دارد و بهازای هر 11 شغل یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است، این صنعت دارای بعد اجتماعی و بعد اقتصادی است و توزیع عادلانه ثروت را به دنبال دارد.»
او ادامه داد: «زمان زیادی را برای رویداد «تبریز2018» از دست دادهایم و الان باید جبران کنیم، نگاهها باید اصلاح شود و باید از این فرصت بینالمللی برای معرفی ظرفیتهای کشور و این استان استفاده کنیم.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با اشاره به جلسه دیروز با اسحاق جهانگیری معاوناول رئیسجمهوری درخصوص این رویداد بینالمللی تصریح کرد: «نباید پروژههای عمرانی را به رویداد \"تبریز2018\" وصل کنیم چراکه این پروژهها تکالیف دستگاهها هستند. ما باید برای \"تبریز2018\" اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم. یکی از این اتفاقات شهر گردشگر است که امیدواریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیتهای موجود در تبریز، این شهر را بهعنوان اولین شهر گردشگر در کشور معرفی کنیم.»
او افزود: «یکی از مهمترین موضوعات در حوزه گردشگری معرفی است که ما در ابن بخش ضعف داریم، تمام بخشها باید بسیج شوند این رویداد را به شکل یک موج در بیاورند. بهرغم تلاشها موج ایجاد نشده است امیدواریم با هماهنگیهای موجود همه دستگاهها این موج ایجاد شود.»
لزوم برندینگ و مارکتینگ در حوزه گردشگری
مونسان بیان کرد: «معاوناول رئیسجمهوری برای تکمیل 10 تا 15 پروژه اثرگذار استان قول مساعد داد، اما موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ارتقای فضای شهری، ارتقای فرهنگ شهری، تغییر فضای شهری به سمت فضای شهر گردشگری است. این اقدامات در داخل استان قابل انجام است و امیدواریم با استمرار جلسات اجرایی و عملیاتی همه دستگاهها موظف باشند برنامههایی دارای زمانبندی ارائه کنند. شهرداری تبریز که مهمترین دستگاه است در این حوزه میتواند بسیار کمک کند.»
او گفت: «افتتاح رسمی رویداد \"تبریز2018\" در ایام عید نوروز و با حضور رئیسجمهوری صورت میگیرد، البته برنامهها از آغاز سال 2018 آغاز میشود و ما باید تا آن روز تمام اقدامات را ساماندهی کنیم.»
معاون رئیسجمهوری ادامه داد: «برندینگ و مارکتینگ در همه حوزهها به ویژه در حوزه گردشگری مهم است، بناهای تاریخی مهمی در تبریز وجود دارد که باید با سرعت بهفضای اقامتی و گردشگری تبدیل شود و امیدواریم از ظرفیت مناطق آزاد هم در این راستا کمک کنیم. برنامهای برای روزهای گردشگری در معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در حال تدوین است، بخش خصوصی باید در این حوزه درگیر شود، ما مسیرها را برای حضور جدی بخش خصوصی آماده میکنیم.»
مهمترین بخش در حوزه گردشگری ایجاد جاذبه است
او با بیان اینکه با رئیس سازمان صداوسیما رایزنیهای لازم برای کمک به این رویداد صورت گرفته است گفت: «همچنین باید فضایی برای برگزاری نمایشگاه صنایعدستی در تبریز باید پیشبینی شود. مهمترین بخش در حوزه گردشگری ایجاد جاذبه است، کشور ما جاذبهها را دارد باید ساماندهی صورت گیرد. همچنین باید همه محصولاتی که در استان تولید میشود، لوگوی \"تبریز2018\" را داشته باشد.»
او گفت: «رالی تورهای بینالمللی برنامهریزی شده است. برگزاری تورهای تلفیقی در دستور کار است در بخش پروژهها 11 پروژه داریم که باید با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این پروژهها را به بهرهبرداری برسانیم.»
آژانسهای مسافرتی مهمترین بخش در رویداد «تبریز2018» هستند
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در پاسخ به رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرتی تبریز در مورد افزایش پروازها به تبریز گفت: «ایرلاینها دولتی نیستند، آنها دنبال بازار هستند و اگر درصد اشغال بالاتر داشته باشند پروازها را افزایش میدهند و تصدیگری دولت در این زمینه مانع نبوده است.»
او تصریح کرد: «آژانسها مهمترین بخش در رویداد \"تبریز2018\" هستند که باید تحرک ایجاد کنند، تأکید میکنم که مشکلی برای افزایش پروازها به مقصد تبریز وجود ندارد چراکه تمام ایرلاینها دنبال مشتری هستند و در صورت فراهم شدن این شرایط پروازها افزایش مییابد.»
انتهای پیام/