شناساندن ایران به جهان با بازاریابی و تبلیغات گسترده گردشگری

بازارهای پر‌بازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمریكای شمالی و آسیا به بازاریابی و تبلیغات بیشتری نیاز دارند تا ایران را  به‌عنوان یک مقصد امن، پرجاذبه و مناسب برای گذران تعطیلات بشناسند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری، محسن رنجبر عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب در چهارمین نشست تخصصی گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با عنوان «توسعه گردشگری چالش‌ها و راهکارها»، که دوشنبه 30 بهمن برگزار شد، علم بازاریابی یا مارکتینگ را بیش از آن‌که یک مفهوم تجاری یا علمی باشد، مفهومی فلسفی دانست که در ابعاد مختلف ارتباطات و حتی زندگی ما جاری است.

او گفت: «روند تحقیق، تحلیل و تفسیر درخصوص ظرفیت بازارهای اصلی مبدا گردشگری ایران باید به‌طور مداوم انجام شود.»

او با بیان اینکه هنوز هم بسیاری از مردم فکر می‌کنند بازاریابی، یعنی این که بروشوری را در دستمان بگیریم و با سفر به صد نقطه مختلف دنیا التماس کنیم که از ما چیزی بخرند، افزود: «بازاریابی به معنای تلاش برای از قوه به فعل درآوردن مبادلات برای ارضای نیازها و خواسته‌های بشر در محیط بازار است.»

او تصریح کرد: «اگر بخواهیم به بازاریابی با نگاه قرن کنونی (از دید فیلیپ کاتلر) بنگریم، بازاریابی علم و هنر شناخت نیازهای مشتری و پاسخگویی منطقی به آن‌هاست به طوری که به یک نتیجه برد- برد ختم شود.»

رنجبر در ادامه به معرفی ابعاد گوناگون بازاریابی شامل بازار گرایی، بازار‌شناسی، بازارداری، بازاریابی، بازار‌سازی، بازار‌گردی، بازار‌سنجی، بازار‌گرمی، بازار‌گردانی، بازاریابی‌دیجیتالی، بازاریابی اینترنتی یا آنلاین و تعریف هر یک پرداخت.

او هفت گام اساسی استراتژی  بازاریابی را شامل  فهمیدن مشتریان، تحلیل بازار، تحلیل رقبا، تحلیل سیستم توزیع محصولات، تعریف بازاریابی آمیخته، تحلیل بودجه و مرور و بازنگری، عنوان و 4 گام اساسی برای گسترش برنامه‌های بازاریابی را معرفی کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بازاریابی هوشمند و هدف دار گفت: «شناخت علایق و سلایق گردشگران در جوامع مبدا گردشگری ایران در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و گروه‌های سنی مختلف، نوع وسیله مسافرت، اقامتگاه مورد نظر و نحوه کسب اطلاعات از مقصد و... استفاده از ابزار هوشمند و آنلاین صوتی وتصویری برای تبلیغات به‌منظور جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری از عوامل مؤثر دربازاریابی هوشمند است.

او تصریح کرد: «لذا شناخت انواع گردشگری و متقاضیان مربوطه از ضرورت‌های قبل از برنامه‌ریزی وبازاریابی وتبلیغات است.»

او در ادامه با اشاره به توسعه صنعت گردشگری ایران با توجه ویژه به حجم بازارهای داخلی و بین‌المللی گردشگری كه ایران می‌تواند به آن دست یابد و همچنین اتخاذ استراتژی‌های گسترده بازاریابی كه برای موارد فوق مورد نیاز خواهد بود به بخش بندی بازار  پرداخت .

او افزود: «روند تحقیق، تحلیل و تفسیر درخصوص ظرفیت بازارهای اصلی مبدأ گردشگری ایران باید بطور مداوم انجام شود؛ ازاین رو، بخش‌های بالقوه بازار گردشگری باید به‌عنوان فهرست اصلی در نظر گرفته شوند.»

رنجبر تصریح کرد: «علاوه بر بازاریابی برای گردشگری زیارتی، شهرهای مشهد و قم، نواحی ساحلی دریای خزر كه ازدهكده‌های سنتی در كوهپایه‌ها برخوردار است می‌تواند برای گذراندن تعطیلات خانوادگی درفصل تابستان مورد توجه قرار گیرد.»

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه مسلمانان شیعه دركشورهای منطقه و سایر كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی به‌منظور زیارت شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز و جامعه مسلمانان سایر كشورهای مسلمان را برای سفرهای فرهنگی و تفریحی كه بیشترین فرهنگ مشترک با آن‌ها داریم نیز مورد توجه قرار داد.

او گفت: «بازارهای پربازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمریكای شمالی و آسیا به بازاریابی وتبلیغات بیشتری نیاز دارند تا ایران را  به‌عنوان یك مقصد امن، پرجاذبه ومناسب برای گذران تعطیلات بشناسند.»

او در ادامه بحث راه‌های توسعه گردشگری و بازاریابی به مواردی در خصوص گردشگری چین و  ورود جریان‌های جدید در آن که گردشگران چینی را به بیشترین گردشگران دنیا تبدیل کرده اشاره کرد و گفت: «در دهه‌های گذشته درآمد کشور چین افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است به نحوی که اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی از سطح بالاتری از رفاه برخوردار شده‌اند و کیفیت زندگی افزایش چشمگیری پیدا کرده در نتیجه این تحولات اقتصادی، توریسم خارجی به مطالبات بخش بیشتری از جامعه تبدیل شده و این روند همچنان نیز ادامه دارد.»

رنجبر با اشاره به ویژگی‌های گردشگران هزاره جدی چین (نسل جوان) افزود: «نسل هزاره چین در خلال تحول سریع اقتصادی چین رشد کرده و با شرایط و امکانات بسیار مناسب و مدرنی داشته است همچنین به دلیل سیاست های تک فرزندی چین در آن زمان و دو برابر شدن امکانات آموزشی دولت برای دانش آموزان، از تحصیلات بسیار مناسب تری نسبت به نسل های دیگر برخوردار بوده است.»

به گفته وی  این نسل امروز از توان اقتصادی بیشتری نسبت به والدین خود برخوردار است و همواره بخش زیادی از درآمد خود را صرف سفرهای خارج از کشور می کند  آمار نشان می دهد که 50 درصد از گردشگران خارجی چین را متولدین دهه 70 و 80 میلادی تشکیل می دهد و متولدین دهه 90 و 2000 نیز به سرعت در حال ورود به این بازار هستند.»

او افزود: «این نسل علاقه بسیاری به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و عکس‌های سفرهای خود در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارد و محتوای این عکس‌ها از بازگو کردن اطلاعات صرف به سمت تجربه‌های سفر تغییر کرده است.»

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که 90درصد از گردشگری داخلی چین و 70درصد از گردشگری خارجی چین را گردشگران مستقل (در مقابل سفر با تور) تشکیل داده‌اند تصریح کرد: «بیشترین بخش گردشگران خارجی را نیز جوانان چینی تشکیل داده‌اند.»

رنجبر تصریح کرد: «به طور اجمالی می‌توان گفت استان‌های شرقی از رفاه و توسعه اقتصادی بیشتری نسبت به استان‌های غربی برخوردارند و این تفاوت در رفتار و گرایش گردشگران این مناطق نیز نمود پیدا کرده و نکته قابل توجه این است که با توسعه پایدار و پرشتاب کشور چین، طبقه متوسط شهری به‌سرعت رشد کرده است و متقاضی سفر به کشورهای خارجی است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396120222