بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی، چهارمین جلسه بررسی راهکارهای گردشگری ورودی با محوریت رویداد بزرگ «تبریز2018» صبح امروز 7 اسفند 96، با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل میراثفرهنگی استان و رئیسان انجمنهای دفاتر خدمات گردشگری استان برگزار شد.
محمدصادق پورمهدی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری و قائممقام ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی در این جلسه با تأکید بر همکاری همه دستگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی در ثمربخشی برنامههای رویداد «تبریز2018» گفت: «انعقاد تفاهمنامه همکاری میان تأسیسات گردشگری آذربایجان شرقی و شرکتهای هواپیمایی در راستای جذب گردشگر ورودی را میتوان یکی از تعاملات حسنه در راستای پیشبرد اهداف این رویداد بزرگ دانست.»
او ادامه داد: «قطعاً رویداد \"تبریز2018\" بهانهای است که از طریق آن بتوانیم سرانه گردشگری منطقه را افزایش و در راستای آن چرخه اقتصاد کشور را تقویت کنیم، لذا این رویداد ضمن معرفی ظرفیتهای غنی فرهنگی و تاریخی آذربایجان در گستره جهانی، فرصتی مناسب برای درآمدزایی برای بخش خصوصی استان محسوب میشود.»
پورمهدی با اشاره به اینکه بخش دولتی بهعنوان متولی حمایتکننده بخش خصوصی در این رویداد، مطالباتی را نیز در قبال حمایت خود از این بخش خواستار است، ادامه داد: «مطالبه اصلی بخش دولتی در طول ایجاد فرصت درآمدزایی برای فعالان حوزه گردشگری استان، ارائه تسهیلات ویژه گردشگری به گردشگران و مسافران ازسوی دفاتر خدمات گردشگری و شرکتهای هواپیمایی در طول رویداد ”تبریز2018“ است.»
او در ادامه با تأکید بر لزوم تعامل مستمر هتلداران، رستوران داران و نهادهای شهری و استانی برای هماهنگی امور اجرایی این رویداد بزرگ، اظهار کرد: «فعالان حوزه گردشگری، شهرداری و میراث فرهنگی استان باید بهصورت مستمر برای پیشبرد برنامههای اجرایی این رویداد، تواناییهای تخصصی خود را به کار گرفته و با حرکتی جمعی سبب برگزاری هرچه بهتر این اتفاق تاریخی در تبریز باشند.»
قائممقام ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی، با اشاره بر اهمیت و توجه به ساعات پر ترافیک ورود گردشگران در هتلها و فرودگاهها، برای ارائه تسهیلات ویژه به گردشگران، ادامه داد: «متولیان نهادهای فعال حوزه گردشگری اعم از هتلداران و رئیسان شرکتهای هواپیمایی باید در نظر داشته باشند که ساعات پرتردد گردشگران یکی از مهمترین فرصتهایی است که میتوانند برای ارائه تسهیلات به گردشگران در راستای جذب و فراهمسازی اقامت بیشتر آنها در تبریز، در نظر داشته باشند، چراکه ساعات ورودی گردشگران گروهی و انفرادی با زمان رزرو هتلها هماهنگ بوده و هر دو نهاد میتوانند با ارائه تخفیفهای ویژه در خدمات خود، زمینه مناسبی را برای رضایت گردشگران از اقامت در تبریز فراهم سازند.»
او در پایان با اشاره به ضرورت فعالیت بیشتر آژانسها و شرکتهای هواپیمایی برای جذب تورهای ورودی، افزایش روزهای اقامت آنها در تبریز را عاملی مهم در توسعه گردشگری استان بیان کرد و گفت: «آژانسهای مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی باید در نظر داشته باشند که میتوانند با استفاده از فرصتهای بینالمللی و ایجاد ارتباط با دفاتر خدماتی سایر کشورها، در راستای جذب تورهای گردشگری نقش بسزایی داشته باشند. بنابراین انتظار میرود در ماههای آینده شاهد تلاش بیشتر نهادهای مربوط برای جذب بیشتر گردشگر و معرفی بینالمللی تبریز در گستره جهانی باشیم.»
مرتضی آبدار مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز، انعقاد تفاهمنامه همکاری مابین تأسیسات گردشگری آذربایجان شرقی و شرکتهای هواپیمایی را گامی نخست برای فراهمسازی بستری مناسب برای تعامل نزدیک و تخصصی بین بخشهای فعال حوزه گردشگری استان، بیان کرد و گفت: «این تفاهمنامه را میتوان گامی نخست برای ایجاد بستری مناسب برای تعامل نزدیک و گفتمانی تخصص در راستای توسعه گردشگری استان، ما بین نهادهای فعال این حوزه دانست.»
او با اشاره به اینکه ادارهکل میراثفرهنگی استان حمایت کامل خود از همکاری و تعامل بین نهادهای فعال حوزه گردشگری را در گام اول با فراهمسازی همکاری بین تأسیسات گردشگری و شرکتهای هواپیمایی، اعلام میکند، افزود: «سازمان میراثفرهنگی و همچنین ادارهکل استان در نظر دارد تا با ایجاد زمینهای مناسب برای تعامل نزدیک نهادهای فعال در حوزه گردشگری، گامهای مؤثری را برای تقویت بنیانهای این حوزه در استان بردارد، لذا تفاهمنامههای منعقد شده امروز گامی نخست در این راستا بوده و در ماههای آینده برنامههای تخصصیتری بررسی خواهد شد.»
فرشاد رستمی سرپرست معاونت گردشگری استان نیز با بیان اینکه این نوع تفاهمنامهها پس از بررسیهای کارشناسی در بخشهای مرتبط با انجمنهای صنفی دفاتر و راهنمایان، جامعه حرفهای مراکز اقامتی و شرکتهای هواپیمایی آتا و قشمایر، منعقد شده است ادامه داد: «این تفاهمنامه از دو بخش، نخست: انجمن صنفی دفاتر، جامعه حرفهای مراکز اقامتی، انجمن صنفی راهنمایان و شرکتهای هواپیمایی آتا و بخش دوم: انجمن صنفی دفاتر، جامعه حرفهای مراکز اقامتی، انجمن صنفی راهنمایان و شرکتهای هواپیمایی قشمایر، تشکیل یافته است.»
او هدف اصلی مفاد قید شده در این تفاهمنامهها را تهیه بستههای سفر، ارائه خدمات حملونقل و نحوه اقامت گردشگران، بیان کرد.
سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه در این تفاهمنامه مسئولیتهای اختصاصی برای هریک از بخشهای مذکور در نظر گرفته شده است، ادامه داد: «در راستای پیشبرد هدفمند برنامه این تفاهمنامه برای هر بخش مسئولیتهایی مقرر شده است، طبق این تفاهم، مسئولیت دفاتر خدماتی تهیه بستههای تور به مقصد تبریز، مسئولیت مراکز اقامتی ارائه خدمات طبق استانداردهای خدمات هتلها، ایجاد فرصت ویژه برای رزرو مکان اقامت گروهها و ارائه تخفیف 40درصدی به دفاتر مجری تورهای گردشگری است.»
او اظهار کرد: «طبق این تفاهمنامه راهنمایان گردشگری موظف بر معرفی و تأمین راهنمایان گردشگری واجد شرایط بوده و در خاتمه، شرکتهای هواپیمایی آتا و قشمایر نیز موظف به ارائه تخفیفهای فصلی براساس تقاضای تور ورودی و سایر بستههای تشویقی ورودی بهخصوص در پروازهای خارجی است که در این راستا شرکت هواپیمایی قشمایر برای پروازهای ورودی، دو پرواز رایگان به مقصد تبریز را در نظر گرفته است.»
انتهای پیام/