بهگزارش خبرنگار میراثآریا، علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در این نشست گفت: «هدف از برگزاری این جلسه این است که بانیان و افراد برجسته صنعت ساختمانسازی به کمک صنایعدستی بیایند، چراکه تعداد زیادی از مردم ما در این بخش فعالیت دارند و با استفاده از صنایعدستی امرارمعاش میکنند.»
او تصریح کرد: «همه ما باید کمک کنیم تا صنایعدستی روند رو به رشد خود را طی کند و به فراموشی سپرده نشود، امروز در کشور ما 295 رشته صنایعدستی تولید میشود، اما مهمترین موضوع در این حوزه ادامه تولید صنایعدستی، بازاریابی و فروش این تولیدات است.»
مونسان اضافه کرد: «یکی از بخشهای خوبی که میتواند به حوزه صنایعدستی کمک کند، ساختمانسازی است، بهویژه در ساختمانسازی فاخر میتوان از صنایعدستی فاخر ایرانی استفاده کرد، این اقدام علاوه بر بعد اقتصادی در بعد مسئولیت اجتماعی نیز برای افرادی که در عرصه ساختمانسازی فعالیت میکنند دارای مزیت است.»
معاون رئیسجمهوری تصریح کرد: «سازمان میراثفرهنگی در حوزه بازاریابی برای صنایعدستی فاخر و همچنین تجاریسازی اقدامات جدی و مهمی را در دستور کار دارد، علاوه بر این باید استفاده از صنایعدستی کاربردی را در میان عامه مردم موردتوجه قرار داد چراکه در بخش کاربردی نیز تولیدات بسیار خوب و باارزشی وجود دارد.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با اشاره به اینکه صنایعدستی ما میتواند در معماری و دکوراسیون خانهها و برجها مورد استفاده قرار گیرند، افزود: «خوشبختانه استفاده از هنر ایرانی رواج پیدا کرده است اما باید این روند با سرعت و تأکید بیشتری ادامه پیدا کند.»
معاون رئیسجمهوری تصریح کرد: «در سفر رئیسجمهوری به آذربایجان شرقی که به مناسبت تبریز2018 انجام شد، اولین هتلکاروانسرای شاهعباسی کشور راهاندازی شد، این کاروانسرا با سرمایهگذاری بخش خصوصی راهاندازی شده است و دکوراسیون آن بهصورت کامل با استفاده از صنایعدستی و هنرهای سنتی کشورمان انجام شده است.»
مونسان افزود: «استفاده فعالان حوزه ساختمانسازی از صنایعدستی مارکت بزرگی را برای فعالان این عرصه ایجاد میکند و موجب رونق این بخش میشود، افراد زیادی در اقصینقاط کشور در حوزه صنایعدستی فعالیت میکنند و رونق این حوزه باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای تعداد زیادی از مردم میشود.»
او همچنین به راهاندازی اولین حراج بزرگ صنایعدستی در سال 97 اشاره کرد و گفت: «تلاش میکنیم که اولین حراج صنایعدستی را امسال راهاندازی کنیم.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری پیشنهاد داد اولین جشنواره کاربرد صنایعدستی در صنعت ساختمانسازی برگزار شود تا افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند مورد تشویق قرار گیرند و سایر افراد نیز ترغیب شوند که بیشازپیش از صنایعدستی در برجها و ساختمانها بهره ببرند.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «فعالان عرصه ساختمانسازی باید به نمایشگاههای صنایعدستی دعوت شوند تا با ظرفیتها و پتانسیلهای موجود آشنا شوند چراکه عدم معرفی یکی از مهمترین معضلات حوزه صنایعدستی است.»
مونسان گفت: «سال گذشته بالغ بر 281میلیون دلار صادرات صنایعدستی از مبادی رسمی گمرک کشور صورت گرفته است و برآوردها حاکی است که به همین میزان نیز صادرات چمدانی داشتهایم، بنابراین رقمی بالغ بر 500 میلیون دلار صادرات صنایعدستی در کشور داشتهایم، با توجه به آمار تولیدات صنایعدستی برآورد ما این است که امکان صادرات 2میلیون دلار صنایعدستی وجود دارد، این در حالی است که صادرات صنایعدستی با ارزشافزوده و سود بسیار خوبی همراه است، همچنین سال گذشته صنایعدستی 1400میلیارد تومان گردش مالی در کشور ایجاد کرده است.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «صنایعدستی به داشتهها و ظرفیتهای داخلی استوار است و دارای صرفه اقتصادی بسیار بالایی است.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تصریح کرد: «فارغ از مشکلات و موانع بخش ساختمانسازی باید کمک کنیم تا استفاده از صنایعدستی در این صنعت افزایش پیدا کند.»
پویا محمودیان معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی در این نشست گفت: «ایران سومین تولیدکننده صنایعدستی در دنیاست، 31 استان کشور هرکدام با ظرفیتهای متنوع و پتانسیلهایی که در بخش صنایعدستی دارند در دنیا شناخته شدند.»
او تصریح کرد: «پژوهشها و مطالعات ما در حوزه صنایعدستی آغاز شد و ما موفق شدیم سال گذشته در نمایشگاه بینالمللی تهران طرح خانه ایرانی را به نمایش بگذاریم، خانهای که از صفر تا صد آن صنایعدستی است، در این خانه صنایعدستی به کار رفت که بسیاری از افراد این وجه از صنایعدستی را ندیده بودند.»
محمودیان ادامه داد: «در این خانه نفیسترین صنایعدستی به کار رفت، این طرح موردتوجه بسیاری از علاقهمندان خارجی قرار گرفت و استقبال بسیاری از آن صورت گرفت، اولین خانه ایرانی در خانه صلحجو در تبریز همزمان با رویداد تبریز2018 افتتاح شد، آنچه در خانه ایرانی صورت گرفته است تلفیق صنایعدستی با هنرهای معاصر است تا شکوه هنرهای ایرانی نیز بیشتر از گذشته نمود پیدا کند.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی افزود: «انقلابی در صنایعدستی صورت گرفته است و ما امروز در بازارهای جهانی حرف برای گفتن داریم، سازمان میراثفرهنگی و معاونت صنایعدستی طی نمایشگاههایی که برگزار خواهد کرد، جلوهها و جنبههای بیشتری از صنایعدستی را به منصه ظهور خواهد گذاشت، برجسازانی که بخواهند از این هنرهای استفاده کنند میتوانند با ارتباط با کارگاههای صنایعدستی از این هنر بهرهمند شوند.»
سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در این نشست گفت: «زمانی که حرف از صنایعدستی میشود گویی بوی نای استشمام میشود، یکی از مهمترین مواردی که صنایعدستی با آن روبهرو است، عنوان صنایعدستی است، این عنوان معاصر است، اسم قبلی صنایعدستی صنعت بوده است.»
بهشتی اضافه کرد: «امروز هنر و صنعت دو مقوله جدا دانسته میشود، ما نسبت به واژگان دچار تحول ماهوی شدهایم، سازمان صنایعدستی وابسته به وزارت صنایع بود و در متن وزارتخانه نبود درحالیکه ایران یکی از مهمترین کشورها در این حوزه است.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری افزود: «صنایعدستی از زمانی که صنایعدستی شد از متن زندگی خارج شد، زمانی که نامش صنایعدستی نبود در کالبد زندگی افراد جای داشت، کفش، خوراک، لباس و تمام زندگی افراد با صنایعدستی عجین شده بود، صنایعدستی را امروز برای اینکه روی طاقچه بگذاریم میخریم و این هم یکی از بلاهایی است که بر سر صنایعدستی آمده است.»
او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه صنایعدستی ما را به گذشتههای دور میبرد و خاصیت این را ندارد که معاصر باشد، فکر میکنیم معاصر شدن در استعداد صنایعدستی نمیگنجد، صنایعدستی همیشه بهروز شده است، در تمام ادوار تا پیش از راهاندازی سازمان صنایعدستی این اتفاق افتاده است، در هنر ایران دو چیز بسیار قوی بوده است جلوگیری از تکرار یکی از این موارد است، تکرار برای هنرمندان قبیح بوده است و دیگری توقف در گذشته است به همین دلیل آثار تمام دورانها از هم قابلتشخیص است.»
بهشتی گفت: «یکی از اتهاماتی که در ذهن ما برای صنایعدستی وجود دارد این است که این هنر را انضمامی و الصاقی میدانیم این در حالی است که هنرمند ایرانی کارش شاعری است، در معماری امروز ما هنر انضمامی است در هنر گذشته فرش کف بود و ارسی روی دیوار بود امروز در معماری مدرن کف چیز بیاهمیتی است، سقف و دیوار هم همینطور، چرا وقتی اینچنین هنر درخشانی داریم باید از آن محروم باشیم، در کل جهان سه نوع باغ داریم باغ چینی، شمال مدیترانه و باغ ایرانی، ما مسجد سبک ایرانی داریم، متأسفانه در ارتباط با هنر ایرانی و سنتی دچار موانع ذهنی هستیم.»
رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری تصریح کرد: «امروز شما هستید که باید بانی باشید و نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا کنید.»
مسعود انوشفر طراح خانه ایرانی و معمار در این نشست گزارشی از سیر مطالعات، طراحی و اجرا در بهکارگیری صنایعدستی معاصر ایرانی در معماری را ارائه داد.
جلال صادقی فعال حوزه ساختمانسازی در این نشست گفت: «حکما و سلاطین ساختمانهای بزرگ را ساختند و بعد مردم به این سمت کشیده شدند، امروز در شرایط بد اقتصادی هستیم، برخی از صنایعدستی امروز در ایران مردهاند.»
او تصریح کرد: «اجازه ندهید صنعتگران بمیرند باید کمک شود تا کاشیسازها کارشان را ادامه دهند متأسفانه بسیاری از همکاران ما از جنسهای چینی بدون کیفیت استفاده میکنند، سازمان میراثفرهنگی باید هنرهای سنتی را زنده نگه دارد، تحریک سلیقه مشتریها بر عهده سازمان میراثفرهنگی است.»
صادقی اضافه کرد: «اگر محصولات باکیفیت ایرانی ساخته شود ما هم در ساختمانها استفاده میکنیم.»
طیار یکی دیگر از فعالان ساختمانسازی در کشور گفت: «باید با حضور برجسازان و ساختمانسازان کارگروهی تشکیل شود تا فاصله بین مراکز خرید و تولیدکنندگان صنایعدستی کم شود و حمایت از کالای ایرانی شکل عملی پیدا کند.»
پیمان اسکندری از دیگر برجسازان کشور گفت: «برجسازان تهران تلاش میکنند تا از هنرهای سنتی کشور استفاده کنند چراکه خواسته مردم این است، اما برای توسعه این موضوع باید حمایت و پشتیبانی سازمان را نیز داشته باشیم.»
او تصریح کرد: «سازمان میراثفرهنگی باید موانعی را که برای فروش و عرضه صنایعدستی وجود دارد برطرف کند، یکی از ارگانهایی که مانع ایجاد میکند شهرداری است که ما توقع داریم سازمان میراثفرهنگی در این حوزه اقدامات جدی انجام دهد.»
شفیعی از دیگر فعالان حوزه ساختمانسازی گفت: «ما باید روح ایرانی را در ساختمانها بدمیم تا امکان استفاده از صنایعدستی فراهم شود، این زمینه باید توسط طراحها و معمارها فراهم شود و از سوی سازمان میراثفرهنگی و شهرداری حمایت شود.»
او ادامه داد: «مسیر باید از ابتدا تعریف شود باید معماری ایرانی را اجرا کنیم تا امکان استفاده از صنایعدستی فراهم شود.»
انتهای پیام/