هنر باتیک تجلی نقش و رنگ بر پارچه ابریشمین

هنر باتیک هنری اصیل و زیبا و یکی از انواع چاپ سنتی است که به وسیله ماده‌ای مقاوم، متشکل از سقز، موم و پارافین روی پارچه ابریشم انجام می‌شود و هنرمندان آن با موادی طبیعی آثاری نفیس و زیبا خلق می‌کنند.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، باتیک هنری قدیمی و ۵۰۰ساله در آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است.
از دوره صفویه، چاپ روی پارچه ابریشم به روش باتیک در اسکو، کهنو و باویل آذربایجان شرقی، رونق فراوان یافته و هنرمندان زیادی وارد این عرصه شدند و آثاری زیبا آفریدند.

علی نوری زاده یکی از جوانان خوش ذوق تبریزی با طراحی و رنگرزی منحصر به فرد برروی پارچه ابریشم و تولید روسری های چاپ‌ باتیک، ذوقی مدرن به طرح های این هنر کهن بخشیده است.

نوری زاده با شرکت در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تبریز 2018، با بیان اینکه کیفیت برگزاری این دوره از نمایشگاه صنایع دستی به مراتب از دوره های گذشته بهتر بوده، ادامه داد: «یکی از مهم ترین دلایل کیفیت خوب این دوره از نمایشگاه صنایع دستی، تعامل و مشارکت بیش از پیش هنرمندان سراسر کشور با یکدیگر است.»

او در رابطه با کیفیت محصولات عرضه شده در این‌ نمایشگاه گفت: «نمی توان کیفیت صنایع دستی استان ها را با یکدیگر مقایسه کرد، چرا که هر صنعتی و هنرمند صنعتگری در حد توان و همچنین متناسب با موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خود سعی در ابداع یک اثر هنری دارد و این توانایی چه بالا و چه پایین ارزشمند محسوب می شود.»

این طراح تبریزی در ارتباط با فعالیت خود در رشته طراحی و رنگرزی برروی پارچه ابریشم، بیان کرد: «بنده با اتمام دوره طراحی پارچه و لباس در ترکیه، به ایران آمده و به مدت ۱۶ سال در زمینه چاپ پارچه فعالیت دارم.»

این هنرمند خوش ذوق تبریزی در ادامه به بیان تفاوت بین چاپ قلم کاری و چاپ باتیک، پرداخت و گفت: «چاپ باتیک برخلاف چاپ قلم کار که مستقیما بر روی پارچه کشیده می شود، با رزرو رنگ های طبیعی در ابزارهایی مهر مانند تمام پارچه را رنگرزی شده و اشکال مختلف بر روی آن نقش بسته می شوند.»

نوری زاده گفت: «این کار یکی از کارهای پر زحمت است که برای درخشش و افزایش ارزش آن بر روی پارچه های ابریشمی کشیده می شود.»

او ادامه داد: «دلیل علمی استفاده از پارچه ابریشم آن است که چون پارچه ها اغلب در دمای محیط رنگرزی می شوند، لازم است تا برای اثبات رنگ، دمای محیط را افزایش دهیم.»

نوری زاده در پایان سخنان خود در ارتباط با آشنایی مخاطبان با رشته های صنایع دستی، اظهار کرد: «متاسفانه آشنایی مخاطبان با صنایع دستی کامل و گسترده نیست که در این راستا وظیفه هنرمندان است که با توضیح، تبلیغات و برگزاری نمایشگاه ها می توانند سطح  آگاهی و آشنایی مخاطبان را افزایش دهند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139704163

برچسب‌ها