رویداد ملی شتاب‌دهی در شبکه‌سازی صنایع‌دستی و سوغات مشهد برگزار می‌شود

هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و  نهمین نمایشگاه صنایع دستی ایران، رویداد ملی شتاب‌دهی در شبکه سازی صنایع‌دستی و سوغات مشهد برگزار می شود.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدمطیع معاون صنایع‌دستی استان امروز 10 شهریور 97 با اعلام این خبر افزود: «خريد، يكي از دلچسب ترین امور حین سفر است و بالاخص خرید سوغات جزو فرهنگ اصیل ما ایرانیان می باشد، در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که مراكز خريد متعددی در گوشه و كنار شهر مشهد سر برآورده و هر يك به نوبه  خود جايگاهی را در گردشگری خريد در اين كلانشهر به خود اختصاص داده است.»

او تصریح کرد: «متاسفانه سطح خدماتی که در بازارهای سوغات مشهد به گردشگران ارائه می گردد به علت خرده مالکی بودن و مسائل دیگر، بسیار پایین بوده و حقوق ابتدایی گردشگران در این بازارها تامین نمی شود. مطیع با بیان این که عمده سوغاتی های اصیل و صنایع دستی ایرانی توسط چین و سایر کشورها شبیه سازی شده و کالاها تقلبی در این بازارها به وفور پیدا می شود تاکید کرد: تولید کنندگان سوغات اعم از خوراکی ها و صنایع دستی به علت کوچک بودن توانایی کنترل بازار و ارائه خدمات مناسب را ندارند.»

عمده تولید کنندگان، فروشندگان و سایر کسب و کارهای فعال در حوزه سوغات، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) بوده و به ‌صورت انفرادی قادر نیستند فرصت‌های بازار را بدست آورند.

او ادامه داد: «این‌کار مستلزم تولید انبوه، استانداردهای همگن و تداوم در عرضه است، به همین ترتیب چنین شرکت‌هایی از لحاظ دستیابی به صرفه‌های ناشی از مقیاس در زمینه بازاریابی، خرید تجهیزات، موادخام، اعتبارمالی و همچنین دریافت خدمات مشاوره دچار مشکل می‌شوند.»

او درباره تاریخچه نقش شبکه سازی اظهار کرد: «شبکه های کسب و کار، بهترین مدلی هست که نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کارهای دنیا بخصوص در اقتصاد چین، هند و آمریکا داشته است.»

مطیع ادامه داد: «کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط وقتی به جای رقابت با یکدیگر، در کنار هم قرار گرفتند، موفق شدند علاوه بر بازار داخلی، بسیاری از بازارهای خارجی را بدست بیاورند.»

او گفت: «جریان روز افزون دانش و اطلاعات باعث شده کسب و کارها به شدت تخصصی شوند و هیچ تولید کننده ای به تنهایی نتواند هم کالای با کیفیت تولید کند و هم در بسته بندی، چاپ، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات، صادرات، تحقیقات بازار، طراحی محصول، برگزاری رویدادهای قوی و ... تخصص داشته باشد. اما شبکه های سازمانی قادر هستند این توانمندی ها را بین سازمان ها به اشتراک بگذارند و شبکه هایی توانمند که می توانند در اقتصاد وزنه موثری باشند را به وجود بیاورند.»

مطیع تصریح کرد: «رقابت از کسب و کارها به سمت شبکه ای از کسب و کارها منتقل شده است. به جای کسب و کارها، شبکه های کسب و کار با همدیگر رقابت می کنند.»

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: «امروزه برای شکل دهی به شبکه های کسب و کار، تکنیک ها و تکنولوژی های زیادی در دنیا ابداع شده است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»

او افزود: «در عصر شتاب تغییرات، محصولات، تکنولوژی ها و راهکارها به سرعت کهنه می شوند و در صورتیکه خواهان کسب مزیت رقابتی پایدار هستیم باید همیشه در حال نوآوری بوده و بقای سازمان را تضمین کنیم.»

مطیع ادامه داد: «نوآوری باعث برتری رقابتی، کاهش هزینه ها، افزایش فروش و استفاده از فرصت ها می شود، همچنین نوآوری باعث افزایش نوآوری می شود و شرکت های چابک تر همیشه نوآورتر خواهند بود.»

او یادآور شد: «امروزه \"نوآوری بسته\" جای خود را به \"نوآوری باز\" داده است، دوره نوآوری نیز کوتاهتر شده و ما نیازمند شتابدهی در سازمان ها هستیم.»

او گفت: «در نوآوری \"باز\" جریان دانش از داخل و بیرون سازمان نشات می گیرد و از شرکت ها می خواهد که در کسب و کار خود از ایده ها و فناوری های بیرونی بهره بیشتری برده و از ایده های بی استفاده دیگر شرکت ها بهره مند شوند.»

مطیح تصریح کرد: «برای تحقق این امر شرکت ها باید مدل کسب و کار خود را باز کنند تا ایده ها و فناوری های بیرونی (بخصوص دانش ضمنی) به سادگی در آن جریان یابد و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.»

او ادامه داد: «نوآوری باز علاوه بر کاهش هزینه نوآوری آن را سریعتر به بازار رسانده و ریسک های نوآوری را با سایر شرکای کسب و کار نوآوری باز، تقسیم می کند، با استفاده از آن سازمان ها بهتر می توانند با تغییرات و دگرگونی های بازار سازگار و با جذب ایده ها و فناوری های نو، در بازارهای به شدت رقابتی و پویا، باقی بمانند.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1397061012

برچسب‌ها