بهگزارش میراثآریا، سازمان جهانی گردشگری برای 5 مهر ماه 27 سپتامبر در سال 2018 شعار «گردشگری و تحول دیجیتالی» را انتخاب کرد که این موضوع نشان از اهمیت و تأثیر عمیق مسائل دنیای دیجیتال بر حوزه صنعت گردشگری و سفر دارد.
به گفته کارشناسان، ما در صنعت گردشگری سنتی، نتوانستیم سهم مناسبی از بازار کسب و کار در این حوزه ی اقتصادی جذب کنیم. اما؛ امروزه در عصر دیجیتال و تکنولوژی که سال ۲۰۱۸ به تحول دیجیتال در گردشگری توجه شده است، کسب وکارهای صنعت گردشگری و هتلداری باید به سمت آن حرکت کنند، تا بتوان از طریق آن مزایای بیشتری را کسب کرد.
علی اصغر مونسان؛ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چندی پیش در توئیتی با اشاره به نشست مشترکی که با وزیر ارتباطات و فناوری داشت، نوشت: طی این نشست مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شد در کلیه موزهها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور اینترنت رایگان عرضه شود.
علاوه بر این؛ وزیر ارتباطات نیز در قالب توییتی عنوان کرده، که حرکت به سمت دستیابی به شاخص های توسعه دیجیتال از سوی دستگاههای ذیربط باعث ایجاد بازار و نهایتا توسعه کسب وکارهای نوپا، و توسعه اشتغال خواهد شد.
این در حالی است؛ که پایگاه میراث جهانی بیستون و پایگاه معبد آناهیتا در استان کرمانشاه قبل از هرگونه اقدامی توسط وزارت ارتباطات در انتظار وعده ها نماندن و گام های دیجیتالی شدن این محوطه های تاریخی را آغاز کردند.
فناوری دیجیتال را وارد حوزه گردشگری کنید
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه سال 2018 از سوی سازمان جهانی گردشگری با شعار «گردشگری و تحول دیجیتال» نامگذاری شده است، گفت: «فناوری دیجیتال باید حتما وارد حوزه گردشگری استان کرمانشاه شود و در غیر این صورت این حوزه امکان رقابت در عرصه کشوری و بین المللی را نخواهد داشت.»
جلیل بالایی با اشاره به مقوله گردشگری مجازی در دنیای امروز افزود: «گردشگران امروز در دنیا از طریق فضای دیجیتال به دنبال یافتن مقصد مناسبی برای گردش خود هستند و از این رو این حوزه در استان کرمانشاه نیز باید به روز شود.»
او بر ارتقای سطح کیفی خدمات در اقامتگاه ها و مراکز تفریحی استان نیز تاکید کرد و گفت: «در کنار کیفیت باید به سبد هزینه های خانوارها نیز توجه شود.»
او از تبلیغات و اطلاع رسانی به عنوان مهمترین ابزار در جذب گردشگر نام برد و اظهار کرد: « اگر بهترین امکانات هم داشته باشیم، اما به تبلیغات و اطلاع رسانی توجه نکنیم، برنده نخواهیم بود.»
محوطه های میراث جهانی بیستون و معبد آناهیتا پیشرو در دیجیتالی شدن
مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون و معبد آناهیتا نیز قابلیت های فضای مجازی را یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصاد صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد: «انجام فعالیت های گردشگری در فضای مجازی می تواند آثار مثبت فراوانی در توسعه پایدار منطقه داشته باشد.»
صامت اجرایی با بیان اینکه؛ با اتمام طرح زیر ساخت فیبر نوری و پوشش وایرلس در این مجموعه ها که در حال اجراست؛ بستر لازم برای استفاده بهینه از ظرفیتهای حوزه دیجیتال فراهم میشود.
صامت اجرایی تصریح کرد: «در حال حاضر طرح نظارت تصویری و کنترل آماری بازدیدکنندگان شامل؛ دوربین های مدار بسته مجموعه، اتاق پایش و مانیتورینگ، گیت های ورودی و سیستم بارکدخوان و نورپردازی در این محوطه ها در حال اجراست.»
به گفته این مسئول؛ از دیگر خدماتی که در بخش دیجیتال و از ظرفیت های این زیر ساخت میتواند به گردشگران ارائه شود، می توان به، رزرو بلیط، سامانه خدمات الکترونیکی اطلاع رسانی، اپلیکیشن های گردشگری، دسترسی بیلبردهای تبلیغاتی هوشمند و مدیریت مطالب تابلوها از راه دور و عرضه محتوی اختصاصی به گرشگران ، امکان دسترسی اتوماسیون در مجموعه، امکان کنترل و مدیریت تیم حفاظتی از راه دور، مدیریت و و سرویس پارکینگهای هوشمند، امکان پخش محتوا های ویدیوئی بصورت آفلاین از آثار باستانی، امکان ارائه سرویس RFID جهت کنترل اشیاء و افراد در پایگاهها اشاره کرد.
او با بیان اینکه به دنبال طراحی نرم افزار (اپلیکیشن) جامع گردشگری استان کرمانشاه هستیم، افزود: «جاذبه های گردشگری استان در این نرم افزار به تفکیک شهرستان ها معرفی می شود تا گردشگران براحتی بتوانند از اماکن دیدنی مورد علاقه خود بازدید و یا در خواست سرویس کنند.»
اجرایی اضافه کرد: «گردشگران با ورود به استان کرمانشاه به محض ورود به معبد آناهیتا در شهر کنگاور این اپلیکیشن را دریافت کرده و اطلاعات اولیه را در مورد اماکن تاریخی کسب می کنند.»
او همچنین بیان کرد: «طراحی اپلیکیشن گردشگری حتی می تواند اطلاعاتی در مورد اماکن تاریخی و گردشگری سایر نقاط استان و همچنین معرفی توانمندی های استان های همجوار کردستان، لرستان و ایلام نیز در اختیار گردشگران داخلی قرار دهد.»
این مسئول با اشاره به اینکه؛ بیستون یکی از مهمترین اماکن تاریخی – فرهنگی کشور است و در منابع و متون تاریخی به دروازه آسیا نیز معروف است، افزود: «با طراحی این اپلیکیشن این امکان نیز فراهم می شود که بتوان اطلاعات گردشگری دیگر استان ها را در اختیار گردشگران خارجی که از مرزهای غربی وارد استان می شوند؛ قرار داد.»
او در پایان سخنانش به این موضوع نیز اشاره می کند که شاخص های زیرساخت فنی و ارتباطی و دسترسی به محتوای دیجیتال و خدمات آنلاین در افق 1404 با وضعیت فعلی کشور فاصله زیادی دارند که این مهم در محوطه تاریخی معبد آناهیتا عملیاتی شده و با پیگیری های انجام شده در بیستون و طاق بستان نیز مقدمات کار فراهم شده و برای سایر نقاط مستعد و دارای پتانسیل استان در حال تدوین طرح جامع توسعه فناوری با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی هستیم.
تحول دیجیتال در گردشگری را باید از همین امروز جدی گرفت ، چرا که تحول دیجتال می تواند دارویی التیام بخش بر آسیب های ناشی از بی توجهی به مفاهیم توسعه پایدار باشد و می تواند موجبات رشد کارافرینی و توسعه پایدار در صنعت گردشگری فراگیر را فراهم آورد.
** گزارش از مجید رحمتی، مسئول روابط عمومی پایگاه جهانی بیستون و پایگاه های میراث فرهنگی طاق بستان و معبد آناهیتا
انتهای پیام/