چهلمین اجلاس بین المللی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی سازمان ملل متحد، امروز با حضور برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری از 27 کشور و فعالان صنعت گردشگری کشور در همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018، آغاز میشود. این اجلاس که برای نخستین بار در ایران برگزار می گردد به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و طی آن، با محوریت موضوع تحول دیجیتال در صنعت گردشگری، به مسایل مختلف گردشگری جهان، از قبیل: راه های همکاری بهتر، توسعه صنعت گردشگری، تعامل بیش تر سازمان جهانی و بخش های غیر دولتی کشورها، ترویج و تعمیم گردشگری به کلیه سطوح و لایه های اجتماعی مردم، ارتقای کیفیت خدمات گردشگری، بهره وری بیش تر از گردشگری در دیپلماسی و گسترش صلح و مسالمت جهانی، گردشگری پایدار با حفاظت از محیط زیست و منابع و سرمایه های متعلق به نسل های آینده، تسهیل سفر و باز کردن مرزها و رفع موانع تجربه ناشناخته ها و موهبت دیدار زیبایی های کمیاب جهان و لذت های واقعی برای همگان، رفع مشکلات اداری و کاری و تشکیلاتی و نهادسازی و ایجاد بستر های قانونی حضور بیش تر کشورها در مجامع و نهادهای بین المللی و جهانی و... می پردازد.
جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 شاهد دو دستاورد و رویداد بزرگ بین المللی بود: تبریز 2018، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی؛ و همدان 2018، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی.
رویداد تبریز، 1.5 میلیارد مسلمان و نیز علاقمندان به حوزه های فرهنگی- تاریخی را معطوف به عظمت جایگاه ایران در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و به تبع آن قابلیت و ظرفیت فراوان و کم نظیر گردشگری ایران در این بخش کرد.
همچنین همدان 2018، علاوه بر بیش از 4.5 میلیارد جمعیت جهان در قاره آسیا، اذهان جهان را به گذشته فرهنگ و تمدن بشری به ویژه کهن ترین تمدن ها متوجه می کند و با باز یادآوری نقش ملت های مختلف در روند پیشرفت و تحولات حیات انسان، ارزشمندی و جاذبه های ایران و تمدن ایرانی را از حیث زیبائی های علمی و فرهنگی و تاریخی و هنری و صنایع دستی و اکوتوریسم و آنتروپولوژی و سوشیال توریسم و رشته های گوناگون برای گردشگران با علایق ویژه در منظر جهانی قرار داده است. این مساله، دستاورد و ظرفیت بزرگی برای کشور ماست که بیش از همه باید بخش خصوصی، این موهبت را در راستای توسعه کسب و کار خویش قدر بداند.
چند نکته در رابطه با رویداد همدان لازم به ذکر است:
الف- حضور نمایندگان سازمان های گردشگری از 27 کشور، و در راس آن دبیرکل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، پیام روشنی دارد و ان این است که تلاش های امریکا و مخالفان جمهوری اسلامی ایران و بازی های سیاسی شان، دست کم در عرصه صنعت گردشگری کشور تاثیری نداشته است. آمارها حاکی از رشد بیش از 50 درصدی سفر گردشگران خارجی در نیمه اول سال به کشور است. با توجه به نشانه ها و شواهد موجود، قطعاً در زمان باقیمانده تا پایان سال شاهد حضور گردشگران بیش تری از اروپا و... به ویژه در زمینه های تاریخی- فرهنگی، علمی و هنری و اجتماعی و...خواهیم بود.
عرصه گردشگری با اینکه بشدت تحت تاثیر مسایل سیاسی و روابط بین الملل است، اما واقع گرایی کشورها در رابطه با حقایق جهانی و تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های ارزشمند گردشگری کشور و تدابیر و تلاش ها و تعاملات سازمان متولی، تلاش های امریکا را- دست کم در حوزه گردشگری- بلااثر کرده است.
ب- این اجلاس بزرگ که یقیناً اثرات و دستاوردهای مهم و بلندمدت و پایدار در جهت کسب جایگاه واقعی گردشگری کشور خواهد داشت، حاصل همکاری و تلاش مشترک بخش دولتی و خصوصی است. افزایش تعاملات و گسترش همکاری و مشارکت بخش خصوصی در برنامه ها، همواره نتایج چشمگیر و ممتاز دارد. باید به این نکته در تداوم فعالیت ها توجه کرد. ما باید به سهم مناسب و شایسته خود از گردش مالی صنعت گردشگری و برخورداری از مزیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دومین صنعت بزرگ جهان دست یابیم.
ج- حضور شخص دبیر کل، حاکی از جایگاه و اهمیت ایران و موثر بودن آن در معادلات بین المللی و رکن تصمیم سازی و تصمیم گیری، خط مشی گذاری و جهت دهی به رویکردها و برنامه ها برای توسعه صنعت گردشگری جهان است. به عنوان میزبان و به نیابت از بخش خصوصی و دست اندرکاران و برنامه ریزان و برگزارکنندگان اجلاس، از توجه و حضور شخص پولولیکاشویلی در این اجلاس سپاسگزاری می کنم. امیدواریم در دوره مسوولیت ایشان، چنانکه رویکرد سازمان در گذشته بوده، در بعد نگاه جهانی و سازمان های فراملی و فراسازمانی، شاهد گسترش تعاملات و همکاری ها و بسترسازی هر چه مساعدتر حضور گردشگران جهان در ایران و باشیم. همانگونه که شعار سازمان جهانی گردشگری است، هدف \" گردشگری برای همه\" را در عمل تحقق بخشیم.
د- برای بخش خصوصی گردشگری، فرصت بسیار ارزشمند و مغتنمی است که تلاش سازنده ای در بخش بازاریابی و معرفی توانمند ی های خود و ظرفیت های گردشگری کشور و گسترش همکاری ها به صورت هدفمند و نهادمند و چارچوب دار بلندمدت داشته باشند. با توجه به شعار سال سازمان جهانی گردشگری- گردشگری و تحول دیجیتال- باید به سمت تجهیز خود به فناوری های نوین، شفافیت، اعتمادافرینی، و تحقق مولفه های: سرعت، دقت، صحت، اطمینان، امنیت، کیفیت و مطلوبیت، مشتری مداری، روزآمدی و نوآوری و خلاقیت و اطلاع رسانی بایسته و شایسته و... در فرآیند کسب و کار پیش برویم وگرنه نمی توانیم همپای تحولات شتابان صنعت باشیم و به پایگاه و جایگاه مناسب خود نایل شویم.
ه- همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز و...، پنجره هایی است که بتوانیم سیما و پرتو حقیقت ایران را به جهان بتابانیم. قرن حاضر، قرن برخاستن آسیاست و هزاره حاضر، دوره شکوفایی آسیا ارزیابی می شود. به عنوان یک کشور آسیایی و به عنوان مردمی، دارنده ی یکی از کهن ترین و برجسته ترین تمدن های بشری، باید همت کنیم تا سیمرغ فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی را به زیباترین و تماشایی ترین وجه به جهان معرفی کنیم تا صنعت گردشگری کشور شکوفا گردد. آینده اقتصاد و پیشرفت و دوام نظام سیاسی کشور - بنا به نظر صاحبنظران برجست کشورمان- تا حد بسیار بالایی به صنعت گردشگری بسته است. گردشگری می تواند ضمن حفظ منابع بین نسلی، در روندی فزاینده و رو به تزاید، صمن تامین درآمد و رفاه عمومی، وابستگی کشور را به منابع استراتژیک و حساس و تجدیدناپذیر کاهش دهد و تهدیدهای فراوان موجود را به فرصت های ارزشمند سازنده و برگ برنده در اختیار کشور تبدیل کند. تنها پیش نیاز برای تحقق این هدف، توجه جدی ارکان مرتبط و همکاری کارگشای بخش دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی اعم از فعالان صنعت و حوزه علمی و پژوهشی آن است.
* معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
انتهای پیام/