تبریز 2018 نقطه آغازین تحول گردشگری آذربایجان شرقی بود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تبریز 2018 را نقطه آغازین تحول گردشگری استان عنوان کرد.  

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی استان با بیان این‌که مصوبه‌ دولت برای این رویداد شامل سال شمسی 1397 بود، گفت: «تبریز 2018 یقیناً بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود. در دو سال گذشته، تبریز 2018 را به استان 2018 تبدیل کرده و به زیرساخت و پتانسیل‌های استان در این دوره پرداختیم.»

او اظهار کرد: «این رویداد فرصت بسیار طلایی برای آذربایجان و تبریز در ایران است و نباید این‌گونه فرض کنیم که مدت تبریز 2018 تنها برای یک سال است، بلکه باید برخی برنامه‌ها، تمهیدات و زیرساخت‌ها برای تداوم تبریز 2018 فراهم شود و معتقدم اهداف این رویداد در طول یک‌سال نمی‌تواند محقق شود.»

آبدار با بیان اینکه تبریز 2018 تنها مختص سازمان میراث فرهنگی نیست، افزود: «تبریز 2018 یک رویداد فرا دستگاهی است  و متعلق به کل کشور است و در راستای مدیریت و هدفمند کردن برنامه های این رویداد، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مسئولیت ستاد و دبیرخانه‌ آن را بر عهده داشت. اداره کل از لحاظ برنامه‌ای و نرم افزاری کتابی برای تبریز ۲۰۱۸ تهیه کرد و با امضای معاون رئیس جمهور، وظایف را به تمامی مدیران کل استان ابلاغ شد.»

او با اشاره به چالش‌های تبریز 2018، بیان کرد: «عدم درک صحیح رویداد جهانی در کشور، عدم تبیین صحیح جایگاه و موضوع رویداد، ایجاد انتظارات کاذب از رویداد، عدم وجود ثبات مدیریتی در سطوح مختلف ملی و استانی، عدم بستر سازی مناسب برای جلب مشارکت عمومی، تاثیر سیاست‌های بین المللی ضد ایرانی در معرفی رویداد، وجود برخی محدودیت‌ها و نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری، عدم وجود هم افزایی ملی برای رویداد، عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، عدم برنامه ریزی بخش خصوصی در جلب گردشگران، کمبود زیرساخت‌های گردشگری، کمبود اعتبارات آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و عدم همراهی دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های مصوب از جمله چالش‌های رویداد تبریز 2018 بود.»

تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در ایران سه مقصد گردشگری ناشناخته، کم‌تر شناخته شده و شناخته شده تعریف شده است که تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد، افزود:  «مجموعه استان با استفاده از فرصت بدست آمده تمام تلاش خود را انجام داده است تا تبریز و آذربایجان شرقی را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به جایگاه متناسب با داشته های خود برساند و از تمام دستگاه های دخیل در امر گردشگری انتظار داریم با همکاری بیشتر امکان ارتقای جایگاه گردشگری استان در بین استان‌های کشور را فراهم آورند.» 

تبریز 2018 به پایان نرسیده است

آبدار بیان کرد: «تبریز 2018 به پایان نرسیده بلکه این رویداد نقطه‌ی شروع و آغازین است و همچنان به اجرای برنامه‌های آن تا سال 1400 ادامه خواهیم داد.»

او با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018، تشریح کرد: «افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزایش زیرساخت‌های گردشگری، طرح واژه‌ی گردشگری به عنوان کلید توسعه اقتصادی، معطوف شدن نگاه‌های ملی و بین المللی با طرح نام تبریز، معرفی تبریز به عنوان مقصد گردشگری، ایجاد امکان و برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین المللی، ایجاد هم افزایی ما بین دستگاه‌های اجرایی استان، مطرح شدن توسعه گردشگری به عنوان یک مطالبه عمومی، ارتقای تعاملات با کشورهای خارجی در زمینه توسعه تعاملات گردشگری و حضور مستمر گروه‌های مستند ساز داخلی و خارجی از جمله فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018 است.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که هر برنامه‌ای که نوشته می‌شود به صورت 100 درصدی اجرا نمی‌شود و برنامه نوعی پیش بینی است، اظهار کرد: «شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است، در رویداد تبریز 2018 بعد از سخنرانی رئیس جمهور، ادامه این برنامه به طور کامل در شبکه‌ی استانی پخش نشد در حالی که این برنامه از شبکه های ملی و بین المللی بصورت کامل پخش شد.»

او افزود: «شرح وظایف در تبریز 2018 برای هر دستگاه مشخص بود و معتقدم هر یک از این کمیته‌ها باید اقدامات انجام شده در این رویداد را تشریح کنند.»

آبدار با بیان این‌که رویداد تبریز 2018 دارای محور عمرانی بود، گفت: «در این رویداد 108 رویداد عمرانی با 765 میلیارد تومان اعتبار در طول چهار سال تعریف شده بود و دومین محور نیز رویداد محور بود که 163 رویداد در آن تعریف شده و تمامی دستگاه‌ها در قبال اجرای آن تعهد کردند که تاکنون حدودا بالای 70 درصد از این رویدادها اجرایی شده است.»

140 پروژه نیز در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است

او ادامه داد: «اخیرا با تامین اعتبار 126 میلیارد تومانی از محل استانی، ملی و تبریز2018، 140 پروژه مرمتی و زیرساخت گردشگری تعریف و در مرحله واگذاری و اجراست نیز که در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است و امیدوارم با تخصیص مناسب اعتبار هرچه زودتر شاهد اتمام آنها باشیم و 18 میلیارد تومان نیز به تمامی رویدادهای تبریز 2018 تخصیص یافته است.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که اعتباراتی برای احیای پروژه‌های تاریخی از جمله ربع رشیدی نیاز است، گفت: «ما برای احیای ربع رشیدی ردیف بودجه در نظر گرفته‌ایم و اکنون نیز میراث فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز با همکاری کاوشگران و باستان شناسان آلمانی اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند.»

او با بیان اینکه معتقدم احیا و اجرای پروژه‌ها و موضوعات تاریخی زمان بر هستند، گفت: «مسجد مجموعه حسن پادشاه و بازار تبریز، خلعت پوشان و چهار منار از پروژه‌های مهم تاریخی تبریز هستند.»

آبدار با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در سال‌های آتی، بیان کرد: «تدوین و برنامه ریزی به منظور ایجاد یک رویداد دائم، تلاش در راستای بستر سازی عمومی و تبیین اهمیت جایگاه گردشگری در سطوح مختلف افکار عمومی، تلاش در راستای معرفی تصویر واقعی و صحیح از ایران در جامعه بین الملل، برنامه ریزی به منظور اصلاح نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری و صنایع وابسته در سطح ملی، ملزم کردن بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در راستای مشارکت در توسعه گردشگری، تسهیل و بسترسازی جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقا سطح درآمد ارزی و ایجاد اشتغال در راستای اهداف سند چشم انداز، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته در زمینه گردشگری، نهادینه شدن نگاه فرابخشی و فرا دستگاهی به مقوله گردشگری در راستای سیاست عبور از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد گردشگر محور از جمله راهکارهای  توسعه گردشگری در سال‌های آتی است.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1397101810

برچسب‌ها