ابوالفضل مکرمی فر، امروز جمعه 17 اسفند 97 در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا، با بیان این مطلب افزود: «سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی یک فرصت مناسب برای انجام کارهای زیربنایی در حوزه صنایع دستی از جمله برندسازی است و در این نمایشگاه می توانیم از تجربیات استان های مختلف بهره ببریم.»
او گفت: «برندسازی صنایع دستی یکی از ضروریات و الزاماتی است که باید در خصوص همه صنایع دستی اجرا شود اما در این میان در گام اول صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و ویژه هر منطقه و استان شناسایی و به عنوان برند ملی معرفی شده اند.»
مکمری فر اظهار کرد: «با توجه به لطافت هنرهای سنتی و صنایع دستی آثاری از جمله ابریشم بافی مورد توجه بسیار گردشگران خارجی نیز هست و به نوعی می توان گفت این هنرها در عرصه جهانی نیز شناخته شده و نامدار هستند.»
مکرمی فر گفت: «بسیاری ازگردشگران خارجی با مشاهده اوج هنر و لطافت این صنایع دستی ابراز شگفتی و تعجب فراوان می کنند.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که استفاده از مواد اولیه داخلی و به کار بردن هنر و خلاقیت بومی و فردی در خلق آثار هنری و صنایع دستی گویای ایرانی بودن این هنرها و ضرورت توجه ویژه به این بخش است افزود: «نظری کوتاه بر تولید صنایع دستی نشان می دهد این رشته یک هنر- صنعت ایرانی و باید از آن حمایت و صیانت شود.»
او ادامه داد: «یکی از سیاست های مهم امسال در راستای شعار \"حمایت از کالای ایرانی\" حمایت و صیانت از صنایع دستی است که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده است.
او گفت: «حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در حقیقت اقدامی در جهت حفاظت از فرهنگ و تمدن تاریخی ایران است و در این رابطه معرفی این هنرها در عرصه ملی و بین المللی بسیار اهمیت دارد.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به فعالیت 17 هزار هنرمند در زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این استان اشاره کرد و گفت: «حدود 500 کارگاه دارای مجوز در این رشته در خراسان رضوی فعالیت دارد.»
انتهای پیام/