نمایشگاه اصفهان فرصتی برای معرفی قابلیت‌های 31 استان کشور

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی در اصفهان را می‌توان فرصتی مناسبی برای معرفی قابلیت‌های بخش خصوصی و جاذبه‌های گردشگری ۳۱ استان کشور دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا، این نمایشگاه که روز گذشته با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌طور رسمی گشایش یافت، میزبان فعالان صنعت گردشگری و نیز هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی 31 استان کشور و نیز تعدادی از کشورهای خارجی است که می‌تواند یک فرصت مناسب برای شناخت هرچه بیشتر کشورها از فرصت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر باشد.

حضور 300 مشارکت‌کننده

در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی 300 مشارکت‌کننده در 9هزار مترمربع فضای نمایشگاهی محصولات خود را عرضه می‌کنند. حضور فعال شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی و دریایی، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مراکز علمی، استارت‌آپ‌ها و NGOها در این نمایشگاه می‌تواند باعث رونق گردشگری شود.

دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد کشور گفت: «درآمد ناخالص ملی کشور از منظر گردشگری سال گذشته بر اساس گزارش بانک مرکزی 11.8 میلیارد دلار بوده است.»

او افزود: «گردشگری ایران در سال ۱۳۹۷ رقم ۵۲درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد داشته است.»

مونسان افزود: «گردشگری نوظهورترین صنعت بشری است که به‌صورت توأمان بر ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع تأثیر مثبت می‌گذارد.»

او ادامه داد: «امروزه برای ایجاد یک شغل در صنایع بزرگ بین ۵۰۰ تا یک‌میلیارد تومان نیاز است، درحالی‌که برای ایجاد یک شغل در گردشگری به رقمی کمتر از ۵۰میلیون تومان نیاز است.»

هزینه‌ای که دنیا برای هر گردشگر می‌کند

مونسان گفت: «امروزه در کشورهای پیشرفته به ازای هر گردشگر بین ۱/۷ تا ۲ دلار جهت تبلیغات و بازاریابی گردشگری هزینه می‌شود درحالی‌که این رقم در ایران به چند سنت هم نمی‌رسد.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «امسال برای اولین بار در تعطیلات عید فطر با موج سفر هم‌وطنان در ابعاد سفرهای نوروزی مواجه شد یک که ناشی از جایگاه ویژه مقوله سفر درسید مصرف خانوار ایرانی است.»

این مقام مسئول افزود: «در سال ۹۷ موفق به ایجاد ۲۰۳هزار شغل در حوزه‌های صنایع‌دستی و گردشگری شدیم.»

او گفت: «ایجاد یک شورا و کمیته متشکل از تمامی دستگاه‌های دولتی و اتحادیه‌های صنفی نقش مهمی در اداره واحد و متشکل میدان عظیم نقش‌جهان اصفهان خواهد داشت. مصمم هستیم تا بر اساس تدوین ضوابط جدید، در هتل‌های جدیدالتأسیس حداقل یک فروشگاه صنایع‌دستی ایجاد شود. به‌جد می‌توان گفت هر گردشگر خارجی که به ایران سفرکرده تبدیل به سفیر فرهنگی ایران شده است.»

350 غرفه از 31 استان کشور

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در زمینی به مساحت ۱۲هزار مترمربع و در 4 سالن در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه 350 غرفه پیش‌بینی شده و شاهد حضور هنرمندان صنایع‌دستی و گردشگری ۳۱ استان کشور هستیم.

حضور پررنگ اصناف، بخش دولتی و بخش خصوصی

حضور جوامع تفریحی، جامعه تورگردانان، جامعه هتلداران، جامعه سفره‌خانه‌داران، جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، حضور سرمایه‌گذاران گردشگری استان در بیش از ۱۰ غرفه، حضور هنرمندان صنایع‌دستی، تولیدکنندگان و مراکز نوین تجارت الکترونیک در حوزه صنایع‌دستی در نمایشگاه و مشارکت ارگان‌های مرتبط با گردشگری همچون استانداری، شهرداری اصفهان، شهرداری بیش از ۳۰ شهرستان، نمایندگی وزارت امورخارجه در استان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان، اتاق بازرگانی استان و اداره‌کل میراث استان از ویژگی‌های این نمایشگاه است.

برگزاری 26 نشست

در این نمایشگاه همچنین 26 نشست برگزار می‌شود که نشست نقش سفارتخانه‌ها در توسعه گردشگری و ترویج صنایع‌دستی ایران، کنفرانس توسعه گردشگری اصفهان در سال ۲۰۲۰، نقش برندسازی در توسعه صنایع‌دستی، نشست حمل‌ونقل نوین و توسعه صنایع‌دستی، نشست سیاست‌گذاری در توسعه پایدار گردشگری، نشست نقش رسانه در توسعه پایدار گردشگری، نشست همگرایی مسئولان گردشگری ۱۳ خواهرخوانده اصفهان، نقش اصفهان در توسعه گردشگری سلامت، نشست روسای کمیسیون‌های گردشگری کلان‌شهرهای ایران و ... از مهم‌ترین این نشست‌هاست.

حضور نمایندگان بین‌المللی

حضور سه ایل عشایر استان اصفهان شامل عرب جرقویه، بختیاری و قشقایی و ارائه برنامه‌های فرهنگی و محصولات عشایر، حضور کشورهای، اسپانیا، ازبکستان، عراق، کویت، مالزی، پاکستان، چین و کوبا و... در نمایشگاه از دیگر بخش‌های مهم این نمایشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر 139803297

برچسب‌ها