رونمایی از مرقع امیرارسلان نامدار در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مرقع امیرارسلان نامدار که  برای نخستین بار توسط هنرمندان کارگاه نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی به تصویر کشیده شده بود، صبح روز شنبه 20 مهرماه در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در آیین رونمایی مرقع امیرارسلان نامدار و تقدیر از اساتید همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار که در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «از تمامی هنرمندان و دست‌اندرکاران خلق نسخه مصور این مرقع و برگزارکنندگان همایش ملی هنر دوره قاجار تشکر می‌کنم، کار بسیار بزرگی که سال گذشته اتفاق افتاد.»

او افزود: «یکی از قوانین قدیمی ایرانی درباره حفظ آثار ملی، مصوب سال 1309 است. مطابق با ماده نخست این قانون، تمام آثار صنعتی و ابنیه و اماکنی که تا اختتام دوره سلسله زندیه در مملکت ایران ساخته‌شده است، اعم از منقول و غیرمنقول جزو آثار ملی ایران محسوب شده و در حفاظت و نظارت دولت هستند. این قانون به آثار تاریخی تا دوره قاجار اختصاص دارد. البته این به آن معنا نیست که اگر اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار باشد، تحت حمایت دولت نیست.»

عمرانی تصریح کرد: «این قانون کسانی را که متصدی حفاظت از آثار دوره قاجار در استان‌ها بودند به چالش می‌کشاند، همچنین موضوعات و مطالب درسی مرتبط باهنر این دوره کمتر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، شاید یکی از دلایل آن، نبود شناخت کافی از هنر دوره قاجار است.»

او اظهار کرد: «برگزاری همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار در سال گذشته قدم بسیار بزرگی را برای معرفی بیشتر هنر دوره قاجار برداشت که فتح بابی است تا هنرمندان و اساتید کشورمان به این موضوع بیشتر از گذشته بپردازند، امیدواریم این همایش سال آینده به شکل بین‌المللی برگزار شود. با توجه به مفاد برنامه ششم توسعه باید جامع‌تر به ایران فرهنگی بپردازیم تا شناخت ما از هنر دوره قاجار توسعه پیدا کند.»

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: «در اوایل سال جاری با رئیس موزه لوور گفت‌وگو کردم، قرار شد آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه امپراتوری گل سرخ چاپ و ترجمه شود، امیدوارم قدم خوبی برای برگزاری همایش بین‌المللی هنر دوره قاجار در سال آینده باشد. به‌طور یقین برگزاری این رویداد در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند به هنر دوره قاجار کمک کند تا مهجور نماند.»

سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی در ادامه افزود: «مرقع امیرارسلان نامدار کار ارزشمندی است که طراحی و اجرای آن توسط هنرمندان پژوهشکده انجام‌شده است.»

او اظهار کرد: «تلاش می‌کنیم تا آثار و نتایج تحقیقات انجام‌شده در همایش ملی هنر دوره قاجار را به شکل کتاب چاپ کنیم.»

داستان امیرارسلان نامدار مربوط به دوره قاجار بوده و شامل مجموعه‌هایی از داستان‌های عامیانه است.

تاکنون هیچ تصویرسازی از داستان‌های امیرارسلان نامدار پیدا نشده است و برای نخستین بار مرقعی مشتمل بر 12 صفحه از این اثر، توسط هنرمندان کارگاه نگارگری به عرصه ظهور رسیده است.

ادبیات مرقع، چکیده داستان امیرارسلان بوده که به شکل خلاصه در نظر گرفته‌شده و به سبک ادبیات دوره قاجار و با در نظر گرفتن متون ادبی و مرقعات این دوره نوشته‌شده است، همچنین تصویرسازی این اثر توسط استاد محمود صفری در سه مجلس انجام‌شده است.

جلد و صحافی اثر به سبک جلدهای لاکی روغنی دوره قاجار توسط رؤیا عمران انجام‌شده و کتابت این مرقع نفیس توسط استاد سعید باستان فر به رشته تحریر درآمده است.

گل و مرغ این اثر توسط مریم خوشنویس مشتمل بر سیاه‌قلم و رنگی به سبک قاجار خلق‌شده است.

در پایان این آیین از اساتید همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار محمدرضا ریاضی، محسن احتشام، اصغر کفشچیان مقدم، حمیدرضا قلیچ خانی، علی‌اصغر میرزایی مهر و جواد مهدوی نژاد و از هنرمندان نسخه مصور مرقع امیرارسلان نامدار محمود صفری، سعید باستان فر، مریم خوشنویس و رؤیا عمران تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398072017

برچسب‌ها