بهگزارش خبرنگار میراثآریا، پویا محمودیان، معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست گفت: «از ابتدای سال ۹۷ با تأکید دکتر مونسان برنامهریزیهای طرح تجاریسازی صنایعدستی، در معاونت صنایعدستی وزارتخانه آغاز شد. سپس تلاش کردیم که با تهیه یک پکیج و ارائه آن در نشستهای تجاریسازی در حوزه صنایعدستی فرهنگسازی شود و از سال گذشته کارهای عملی را در حوزه تجاریسازی شروع کردیم مثلاً با شرکت ایرانخودرو تفاهمنامهای امضا شد تا از کارهای هنرمندان فعال در حوزه سوزندوزی استفاده شود. این تفاهمنامه به انعقاد قراردادهای متعددی منجر شد.»
او افزود: «بحث احرامهای حاجیان بیتالله الحرام از حوله بافی خوراشاد نیز سال گذشته عملی شد و ادامه خواهد داشت. امسال نیز با آستان قدس رضوی صحبت شده که عطردانهای رایحه حرم رضوی از آثار هنرمندان باشد. با نان رضوی نیز صحبتهایی شده که در این خصوص نیز از هنر هنرمندان بهره گرفته شود.»
محمودیان خاطرنشان کرد: «طرحی بهعنوان صنایعدستی و شکلات داریم البته در کنار طرح تجاریسازی در آینده شاهد افتتاح خانههای خلاق خواهیم بود و خانههای خلاق کریدور تجاریسازی صنایعدستی خواهند بود و این خانهها در کنار تجاریسازی صنایعدستی قرار خواهند گرفت.»
او بیان کرد: «در حوزه تجاریسازی با توجه به اهمیت تجاریسازی توجه خاصی به بستهبندی داشتیم و پیشنهادهای بسیار مشخصی مانند ارائه تسهیلات به افرادی که بهصورت کلان در زمینه بستهبندی فعالیت میکنند، مطرح شدهاند و به امید خدا پس از بررسی اجرایی خواهند شد.»
کیک اقتصادی در صنایعدستی باید بزرگ باشد
پرهام جانفشان، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان تهران نیز در ادامه این نشست در سخنانی گفت: «به هر شکل بحث اصلی این نشست و اینگونه نشستها تجاریسازی است و در دوره جدید توجه خاصی به تجاریسازی وجود دارد و صنایعدستی از حالت گوشهنشینی خارج شده است.»
او بیان کرد: «سهم صنایعدستی و بهاصطلاح کیک اقتصادی در صنایعدستی باید بزرگ باشد که در این صورت رقابتها ارتقا مییابند. صنایعدستی باید به آثاری تبدیل شود که دسترسی به آنها و کاربردشان آسان باشد. در دوره وزارت دکتر مونسان و معاونت خانم محمودیان این موضوع بهصورت جدی پیگیری میشود. ما به دنبال این هستیم که در چرخه تولید و مصرف شاهد شکلگیری یک تحول خوب باشیم.»
تجاریسازی یک فرایند است
محمد انشایی، معاون صنایعدستی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهران در در این نشست تخصصی گفت: «امیدوارم با برگزاری چنین نشستهایی هنرمندان صنایعدستی چه در زمینه تولید و چه در زمینه صادرات و بستهبندی با ارائه راهکارهای تجاری هرچه بیشتر سهم خود را چه در داخل و چه در بازارهای صادرات بتوانیم باز کنیم.»
او افزود: «تجاریسازی یک فرایند است که بخشی از آن تولید و بستهبندی است. بعد از آن به برندینگ و شناسنامهدار کردن محصول و خدمات پس از فروش میرسد. خدمات پس از فروش در ایران کمتر شناختهشده ولی در دنیا خدمات پس از فروش با ارائه گارانتی و پیامهای بعد از فروش باعث میشود، راههای ارتباطی با خریدار جنس برقرار بماند که این موضوع هم به فروش و هم به تولید کمک بسیاری میکند.»
در ادامه این نشست طیار، مشاور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در سخنانی به راهکارهای تجاریسازی صنایعدستی اشاره کرد و گفت: «تجاریسازی بحث گستردهای است که از ابتدای یک ایده تا انتهای آن، یعنی ورود به بازار را در برمیگیرد. پارکهای علم و فناوری و مراکز نوآوری به این قضیه کمک میکنند. در حال حاضر، سازمانهایی که متولی این جریان هستند، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مرتبط با دانشگاهها هستند که بحث تسهیلگری در این حوزه را انجام میدهند. بحث تسهیلگری در این زمینه جواب نمیدهد.»
او به ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: «این ارتباط در کشور ما چندان موفق نبوده، اما میتواند توسعه پیدا کند، البته شاید صنعت، تمایل زیادی ندارد که به سمت دانشگاه برود.»
مهدی محسنی، مدیرعامل گروه هنری همایون نیز در ادامه این نشست به توضیحاتی در خصوص چگونگی بستهبندی صنایعدستی از سوی این گروه پرداخت و گفت: «اولویت اول ما برای محصولات قیمت تمامشده آن نیست بلکه مشتریمداری است. اینکه مشتری بتواند حس خوبی از آن تولید داشته باشد، بسیار مهم است. امکان شخصیسازی محصول هم بسیار اهمیت دارد و اکنون مشتریهای خاص خود را دارد.»
روحالله رحمانی، کارشناس حمایت از تولید نیز در ادامه این نشست به سه سیاست کلی در زمینه بستهبندی صنایعدستی اشاره کرد و آنها را شامل فرهنگسازی، حمایت و نظارت و الزام عنوان کرد.
او تصریح کرد: «در یک تقسیمبندی کلی رشتههای صنایعدستی 295 رشته و زیررشته دارند و به سه گروه اصلی با آسیب بندی فیزیکی دستهبندی میشوند که شامل محصولات صنایعدستی با آسیب بندی درجهیک، درجهدو و درجهسه میشوند.»
رحمانی در ادامه به چهار وظیفه بستهبندی اشاره کرد که حفاظت از محصول، شناسنامهدار کردن محصولات صنایعدستی، هویتبخشی یا هویتسازی و تشخصسازی و لازمه اهدا بودن است.»
در ادامه این نشست، محسن محمدخواه مدیرعامل شرکت کیمیاپک و محمدرضا ذبیحی مدیر داخلی شرکت آپادانا و علیرضا یونچی فعال صادرات به ارائه سخنانی در خصوص فعالیتها و تجارب خود در حوزه بستهبندی و برندینگ صنایعدستی پرداختند.
انتهای پیام/