محتوای قدیمی و غیر کاربردی، طرح مسائل تکراری، استفاده از روش های سنتی تدریس، عدم ایجاد خلاقیت، فقدان نظام تربیت مدرس، عدم به کارگیری از متدهای جدید آموزشی و ابزارهای الکترونیکی وابسته به آن و همچنین کم توجهی به ارزشیابی دوره های برگزار شده و باز آموزی فراگیران را می توان به عنوان بخشی از مشکلات موجود نظام آموزش در صنعت گردشگری کشور قلمداد کرد.
عناصر اصلی در برنامههای آموزشی در هر رشتهای شامل اهداف، محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی، روش های تدریس متنوع و ارزشیابی نحوه برگزاری دورههای آموزشی است.
در تربیت نسل جدید انتخاب ابزارهای آموزشی و روش های خلاقانه تدریس به عنوان چالش اصلی آموزش های نوین به حساب می آید. نوآوری در روش های تدریس و متناسب سازی محتوا و شیوه های آموزش با پیشرفت های علمی و تکنولوژی های نوین ضرورتی انکار ناپذیر است.
پیشرفت های تکنولوژی در قرن بیست و یکم کلیه جنبه های زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است . پیشرفت سریع سرعت اینترنت و دسترسی عمومی آن در کنار متحول شدن پلت فرم های وابسته به آن ضرورت تغییر در محتوای آموزشی و روش های برگزاری دوره های آموزشی را بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار داده است .
یادگیری در بستر اینترنت که از آن به عنوان آموزش مجازی یاد می شود شامل آموزش و یادگیری در سامانه یادگیری الکترونیک(LMS ) و آموزش آنلاین بوده که این روش از آموزش، یادگیری فعال و هوشمندی است که ضمن ایجاد انگیزه در فراگیران، زمینه ایجاد همکاری گروهی را در محیط آنلاین و چند رسانه ای در مکان و زمان مناسب فراهم می سازد.
به طور خاص LMS برای مدیریت دوره های آنلاین، توزیع مواد آموزشی و همکاری بین فراگیر و مدرس طراحی شده است. این سامانه ها به مدیران و برنامه ریزان آموزشی اجازه می دهد تا تمام جنبه های یک دوره آموزشی را مدیریت کرده و ضمن ثبت نام الکترونیکی فراگیران در دوره های آموزشی امکان برگزاری دوره، ارائه تکالیف و تمرین های ارائه شده در دوره های آموزشی و همچنین برگزاری آزمون هایشان و نظر سنجی های نحوه برگزاری آن دوره ها را نیز بصورت الکترونیکی برگزار کنند.
کاهش هزینه های آموزشی، افزایش بهر ه وری، افزایش رضایتمندی شغلی برای مدیران و کارکنان شاغل به دلیل عدم نیاز به ترک محل کار برای یادگیری، دسترسی همیشگی به منابع آموزشی، امکان طرح بحث و گفتگو در گروه های مجازی و اینترنتی، راحتی و آرامش ناشی از عدم الزام به حضور در کلاس های فیزیکی در زمان و مکان مشخص از مزایای بهر ه مندی از سیستم یادگیری مجازی به حساب میآید.
اتفاقات ناگواری چون اپیدمی بیماری های واگیر مانند کرونا، ضرورت توجه به این واقعیت را بیش از پیش برای ما آشکار ساخته است. ابزار آموزش مجازی میتوانست در صورت بستر سازی مناسب در این شرایط که به توصیه پزشکان کلیه فعالیت هایی که نیازمند حضور افراد در یک محیط بسته است را ممنوع کرده به عنوان جایگزینی مناسب برای استفاده بهینه از فرصت موجود و تبدیل تهدید به فرصت را فراهم سازد.
*سرپرست دفتر آموزش گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
انتهای پیام/