بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان، علیرضا سالاریان روز 24 خردادماه در این نشست که همزمان با هفته صنایعدستی توسط دبیرخانه میز توسعه صادرات صنایعدستی کشور برگزار شد،با اعلام این مطلب گفت: «امروزه در جهان تعامل میان تولیدکننده و مصرفکننده برای فروش محصولات ضروری است.»
او افزود: «با توجه به اینکه صنایعدستی جزو معدود صنایعی است که به طور کامل در داخل تولید میشود و کاملاً بومی است، لذا در خصوص نحوه عرضه آن در بازارهای جهانی باید با استفاده از استانداردهای بینالمللی و با ایجاد برندسازی مناسب اقدام کرد.»
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان خاطر نشان کرد: «در راستای عرضه مناسب صنایعدستی ایرانی در جهان متکثر امروزی چند نکته مهم را باید تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات صنایعدستی در نظر داشته باشند که از آن جمله میتوان به لزوم تخصصی کردن معرفی محصولات صنایعدستی متناسب با استانداردهای بینالمللی در شبکههای مجازی اشاره کرد، همچنین لزوم بستهبندی مناسب محصولات صنایعدستی و عرضه آن با بستهبندیهای مناسب و مطابق با سلایق مشتری از دیگر الزامات بازاریابی در حوزه صنایعدستی است.»
او تأکید کرد: «لزوم برگزاری نمایشگاههای تخصصی صنایعدستی و الزام حضور کارشناسان تخصصی در کنار مدیران از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، زیرا در بسیاری از موارد دیده شده که مدیران بخشهای مختلف در نمایشگاه ها شخصاً شرکت کرده و اکثر آنها به دلیل مشغله کاری قادر به بازاریابی مناسب همزمان و حتی پس از برگزاری نمایشگاه نیستند.»
سالاریان افزود: «فعالان عرصه صادرات صنایعدستی باید با تشکیل شرکتهای بزرگ صادرات و رعایت استانداردها، صادرات صنایعدستی را از مجرای مشخصی به جهان ارائه کنند.»
بازاریابی و بازارداری رمز موفقیت در صادرات صنایعدستی
جعفرصالحی معاون صنایعدستی اصفهان نیز گفت: «در دنیای امروزی که رقابت، محور اصلی عرضه کالا و محصولات مختلف است، نقش بازاریابی در جذب بازار، بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد.»
او افزود: «ما در صادرات صنایعدستی بهدنبال دستیابی به عنصر تداوم هستیم، لذا نمیتوان به یکبار صادرات کالا، بازار را ترک کرد، زیرا معتقدیم یکی از مهمترین اصول بازاریابی در دنیای امروز عنصر تداوم صادرات از طریق امر بازارداری و به ویژه مشتری مداری است.»
او تأکید کرد: «ما در حال حاضر به منظور تنظیم روند صادرات صنایعدستی، همانگونه که ذکر شد نیاز به تشکیل شرکتهای بزرگ صادرات توسط فعالان اینحوزه داریم، تا آنها با ایجاد نگاهی نوین در تولید از یک سو و ایجاد اعتماد در راستای ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و حتی ارائه شناسنامه مشخص محصولات صنایعدستی همراه با نام هنرمند، مشتری را با اعتماد کامل تشویق به خرید محصولات کنند.»
انتهای پیام/