به گزارش میراث آریا بهنقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی تهران، هادی حسینی که به طور تخصصی در حوزه نرمافزارهای گردشگری فعالیت دارد، در این باره بیان کرد: «هفت رکن اساسی وجود دارد تا نرمافزار جامع گردشگری، کاربردی و تخصصی باشد. در زمانهای زندگی میکنیم که مردم رشد سیستمهای الکترونیکی را شاهدند و همه بیزینسها لاجرم باید به این حوزه بیایند.»
او بیان کرد: «در مجموعه عرضهکننده آی تی در حال حاضر نرمافزاری به چشم میخورد که او. تی. ای نام دارد. این نرمافزار سه ویژگی مشخص دارد؛ اولین آیتم، آنلاین بودنش است و باید تمام سیستمهایش به صورت آنلاین کار کنند. مورد دوم اینکه تمام زیرساختهای آژانس مسافرتی یا مجموعه گردشگری در امکانات این نرمافزار میگنجد و در تمامی بخشهای حسابداری تامین بازاریابی و… سرویس ارائه میدهد. در مورد آخر هم اینکه نرمافزار به صورت یکپارچه نوشته شده و این گونه نیست که هر بخشی از جایی خریداری شده باشد.»
حسینی در این باره بیان کرد: «بر اساس این سه موضوع هفت رکن اصلی را مد نظر قرار میدهیم که نرمافزار ما را کاربردیتر میکند. اول زنجیره تامین است که در بحث پرداخت، هتل، ویزا و… باید بتواند ارتباط خارجی را برقرار کند. این ارائه از طریق وب سرویس انجام میگیرد. وب سرویس از مهمترین بخشهاست چون باید به طور کل آنلاین باشد و با تمام پروتکلها ارتباط بگیرد. حتی باید بتوانیم برخی اطلاعات را به صورت دستی وارد کنیم.»
او ادامه داد: «ارزیابی بر اساس مارکتینگ مورد دوم این مبحث است. در واقع او. تی. او ما باید قابلیت برندیگ و تبلیغات داشته باشد. بخث قیمتگذاری هم مورد سوم محسوب میشود. در این مورد یک نکته را در نظر داشته باشید، اینکه اگر دقت کنید متوجه میشوید سایتهای برنده آنهایی هستند که شما هرگز متوجه نمیشوید گرانفروش هستند یا ارزان. چون نرمافزارهایشان آنقدر منعطف نوشته شده که سیستم دائم قیمتها را بر اساس شرایط تغییر میدهد.»
این کارشناس نرمافزارهای گردشگری بیان کرد: «در مورد قیمتگذاری باید در نظر داشته باشید که بخش فروش هم بسیار مهم است و نرمافزار باید بتواند فروش قابل قبولی ارائه دهد. به عنوان مثال اول مدیریت درگاههای پرداختش باید خوب باشد و این ضعف خیلی از او. تی. ایهای تک درگاهه محسوب میشود.»
او همچنین در مورد سوم توضیح داد: «در فرایند فروش این را هم باید در نظر گرفت که چرا مشتریان تا مرحله پرداخت میروند و یکباره سبد خرید را رها میکنند. باید سیستمی باشد که با آنها تماس بگیرد و سبد را احیا کند. نکته دیگر این بحث درباره رزور است. این سیستمها باید به آژانسها اجازه رزرو بدهند تا همکاران از سایت شما استفاده کنند. در واقع وب سرویسی که ارائه میدهید میتواند قابلیتهای کاری شما را نشان دهد.»
حسینی در ادامه اشاره کرد: «در ۴۰ درصد او. تی. ایها این سه مورد وجود دارد اما بعد از این بخث تخصصیتر میشود. مورد چهارم مربوط به بخش مالی است. نرمافزارهای مالی ذاتا پیچیده و بزرگ هستند و شرکتها معمولا نمیخواهند نرمافزار تخصصی داشته باشند، اما این مورد بسیار مهم است، چون در غیر این صورت خروجی نرمافزار کار شما را چند برابر میکنند و در بحثهای امنیتی و انتقال به مشکل خواهید خورد.»
او تاکید کرد: «در این بخش کیف پول مجازی خیلی مهم است مثل ایولتها که سایتهای خارجی از آن بسیار استفاده میکنند و بر اساس اعتبار خرید و فروش شکل میگیرد.»
این متخصص نرمافزارهای گردشگری در مورد پنجم هم ذکر کرد: «مدیریت ارتباط با مشتری نکته مهم دیگر است. من در ایران چنین گزینهای هنوز ندیدم که تاریخچه کاربر و سیستم ارتباط با مشتری را به درستی داشته باشد. مورد شش هم بحث مدیریت منایع انسانی است. سازمان شما روز به روز بزرگ میشود و نیاز دارید چارت سازمانی خودتان را تعریف کنید، پس باید دسترسی دپارتمانهای مربوط به سازمان شما مشخص باشد.»
او درباره آخرین مورد نیز بیان کرد: «مدیریت و گزارشات هیئت مدیره و مدیران ارشد از کل مجموعه نکته آخر و بسیار مهم است. او. تی. ای خوب باید گزارش اختصاصی بدهد اما متاسفانه شاهدیم که برخی مدیریت این بخش را به شرکتهای آی تی منتقل میکنند و این بدترین شکل مدیریت است، چون از نظر امنیتی اصلا کار حرفهای نیست.»
حسینی در پایان اشاره کرد: «برای نرمافزارهای او. تی. ای سرچ و لایو بودن پرهزینه است به همین دلیل شرکتها از کشینگ استفاده میکنند که اطلاعت لایو را در آفلاین نگه میدارد. نرمافزار ارائه شده توسط شرکت ما بر اساس همه این موارد طراحی شده و فروش ما هم تا الان به خارج از کشور بود. این نرمافراز لوکلس او. تی. ای نام دارد.»
انتهای پیام/