میراث فرهنگی ظرفیت عظیمی از داشتههای ایرانیان در طول تاریخ است که به علت گستردگی آن شناخت مردم از این میراث شناخت عمیقی نیست و حتی برخی از نخبگان هم از این ظرفیت غافلند. بنابراین برگزاری جشنواره رسانه یکی از ابزارهایی است که کمک میکند میراثفرهنگی ایران بهتر به مردم معرفی شود و میزان حساسیت آنان به میراثفرهنگی بالاتر رود و به معرفی ایران فرهنگی و جهان ایرانی بپردازد. جشنواره رسانه به نوعی به عنوان حرکت فرهنگی مهم برای تولید تفکر فرهنگی نقشآفرینی میکند چرا که این میراث پر افتخار ایرانیان بسان آن قسمت از کوه یخی است که در زیر آب واقع شده و ناشناخته است و جشنواره رسانه تلاش دارد که این قسمت ناشناخته را به جهان و ایرانیان معرفی کند.
این حرکت فرهنگی مهم به عنوان اولین قدم وزارتخانه در حوزه رسانه است و این جشنواره فرصتی را فراهم میکند تا ارزشهای فرهنگی ایران بزرگ مطرح شود و با توجه به اینکه حرکت و قدم نخست خیلی مهم است چگونه برداشته شود چراکه نقشه راه برای گامهای بعدی اینچنینی خواهد شد.
در شرایط فعلی که در دنیای غرب هجمهای را به ایران وارد کرده و ایران هراسی را تدارک دیدهاند، وقت آن است که با تولیدات فرهنگی، ایران را با زبان هنر و رسانه به جهان عرضه کزد. رسانهها بهدلیل نقش فراگیرشان کمک میکنند که هویت ایرانی در مسیر فراموشی قرار نگیرد و اعتقاد برآن است که اگر از میراث غفلت شود از ایران غفلت شده است. این موضوع رسالت رسانهها را دو چندان میکند بهخصوص در مواجهه با نسل جوانی که از میراثفرهنگی کشورشان اطلاعاتی چندانی ندارند و این رسانهها هستند که به ارتقای سواد رسانهای مردم کمک کرده و میتوانند جوانان را با میراثفرهنگی کشور آشتی دهند.
میراثفرهنگی ثروت ارزشمندی است که نمیتوان آن را با عدد و رقم ارزیابی و ارزشگذاری کرد و این ثروت مشاع همه ایرانیان در طول تاریخ این سرزمین است. رسانه بهترین ابزار برای توسعه، فرهنگسازی و ترویج گفتگو در جامعه است و فشار رسانهها توانسته از تشدید تخریب آثار ارزشمند تاریخی بکاهد، این از آثار مردمی شدن رسانه است. این نوع جشنوارهها به مردمی شدن رسانهها کمک میکند و بهعنوان یک رخداد خاص میتوانند تمرکز مخاطبان را از زوایای مختلف به موضوع میراثفرهنگی جلب کنند. بهخصوص مواریثی که در خطرند مورد توجه قرار گرفته و از خطر فراموشی نجات یابند.
از آنجا که میراث انواع و اقسام دارد و موسیقی و مفاخر و دانش بومی هم نوعی از میراث است، باید به جنبههای دیگر میراثفرهنگی از جمله موسیقی نواحی، آواها و نواها در اقصی نقاط کشور توجه کرده و مردم را متوجه دیگر میراث ناملموس نواحی اطرافشان کرد. همچنین از دستاوردهای رسانه این خواهد بود که مخاطبان عام و خاص از جمله توانیابان (معلولان و نابینایان) هم در کانون توجه قرار گیرند. از دیگر سو با خبر مسرت بخشی که معاون محترم میراثفرهنگی کشور اعلام کردند مبنی بر فعالیت رسمی انجمن خیران میراثفرهنگی کشور، این جشنواره میتواند در شکلگیری و ارتقای انجمن مذکور نقش موثری داشته باشد.
در پایان باید اذعان داشت رسانه محور اصلی حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و ترویج صنایعدستی بوده و جشنواره رسانه نقش پله را برای این حوزهها ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/