به گزارش میراث آریا، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی در نشست روز (شنبه۱۶، اردیبهشت ماه) در جلسه کمیته اقتصاد و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی که جمعی از مسئولان وزارتخانهها، نهادها و سازمانهای فرهنگی و هنری در موزه ظروف کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: همه ما قبول داریم که فرهنگ فصول مختلفی دارد و زیباترین و تماشایی ترین فصل فرهنگ"هنر" است، اگر هنر را از این فصول جدا کنیم بی تردید فرهنگ تماشایی نخواهد بود، وقتی خداوند می خواهد شیطان را از بارگاه خود براند، شیطان از یک تهدید نرم سخن می گوید "قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ" خدایا می خواهی مرا اخراج کنی، پروردگارا من هر آنچه در زمین است، زیبا جلوه می دهم تا همه را گمراه کنم.
جلوه زیبای هنر نشان دهنده نقش کاربردی و اثربخش آن است
نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: جلوه زیبای هنر نشان دهنده نقش کاربردی و اثربخش آن است، چه در مسیر صعود و یا سقوط. اگر اندیشه ها شیطانی باشد با اسفل سافلین پیش می رود، اما اگر الهی باشد باعث رشد و بالندگی خواهد شد، در حال حاضر هنوز تکلیف بسیاری از حوزه های هنری در کشور مشخص نیست و ما در حوزه فقه فرهنگ و هنر نیازمند رویکرد جدی تری هستیم.
اقتصاد فرهنگ را در اسناد بالادستی جستجو کنیم
عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ باید تعریف کاربردی داشته باشد، یادآور شد: نخست باید تعریف اقتصاد فرهنگ را در اسناد بالادستی جستجو کنیم که ریشه در صنایع خلاق دارند، صنایعی نظیر مطبوعات، صنایع دستی، هنرهای سمعی و بصری را میتوان در اقتصاد فرهنگ جای داد.
چارچوبی برای اقتصاد فرهنگ تعریف شده است
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: طی جلسه پیشین مقرر شد، چارچوبی برای اقتصاد فرهنگ در خصوص حرکت آن به سمت قانون تعریف کنیم و اگر کم و کاستی وجود دارد توسط نسلهای آینده رفع شود، قطعا نتایج آن را در بلند مدت خواهیم دید. باید قوانین در این حوزه را متناسب با شرایط جامعه تصویب کنیم و به موازات آن وزارتخانههای مربوطه را برای رسیدن به هدف مجاب به حرکت کنیم.
مسئول پیگیری طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: قوه مقننه دو بال پرواز در حوزه قانونگذاری و حوزه نظارت بر اجرای قوانین را دارد، مجلس تلاش میکنند ضعفها و خلاءها را پیگیری کرده تا بتوانیم آن در قالب قوانین رفع کرد و از بعد نظارتی به آن ورود داشته باشیم.
منتظری در این نشست با بیان اینکه اهداف تعیین شده اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع فرهنگی به واسطه حضور نهادهای متولی ممکن است، خاطرنشان کرد: حضور فعالان و چهرهها از هر دستگاه در جلسات رسیدگی این طرح لازم و ضروری است، باید نظام مسائل را از درد تا درمان تعریف کنیم، قبل از تصمیم باید به این نتیجه برسیم که آیا هنر شغل است؟ همچنین طی جلسه ای نمایندگانی از مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز پژوهشهای قم انتخاب شده پیش نویسی برای طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی تهیه کنند تا آنچه در جلسات مصوب میشود حمایت و به مرحله اجرا برسانند، مجلس در بُعد قانونگذاری و نظارت برای اجرای قوانین تلاش میکند تا اهداف تعیین شده پیش نویس این طرح به سرانجام مقصود برسد، کلیه دستگاهها در عملیاتی شدن اقتصاد فرهنگ نقش خواهند داشت.
مریم جلالی معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه با تاکید بر اینکه برای اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی باید در قانون تعریف شود، گفت: اگر تعریف جامعی از اقتصاد فرهنگ داشته باشیم، مباحث اقتصادی هنر را میتوان در صنایع دستی و هنرهای سنتی و سایر هنرها مشاهده کرد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ما در حدود ۲۹۹ محصول هنری داریم که بخش عمدهای از آن نشات گرفته از دانش ایرانی است، قفلی که امروز رمزگذاری شده پیشینه آن به ۲۵۰۰ سال پیش بازمیگردد و جزو دانشهای ایرانی است، اما تمام این داشتهها را به دست فراموشی میسپاریم زمانی که در میانه راه فناوریهای، دانش بنیانها و تکنولوژی پا به عرصه حضور میگذارد فقط نباید به تغییر نامها اکتفا کنیم، اگر قرار است اسم سند تغییر کند، باید با تعاریف جامع و کامل همراه آن باشد و اگر از اقتصاد فرهنگ سخن در میان است یعنی فرهنگی که قدرت رقابتی دارد و این رقابت در هویت آن نمایان است.
جلالی در این نشست یادآور شد: اگر قرار بر تغییر نام سند و طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی است باید وظایف یکایک دستگاهها از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تا وزارت ارشاد مشخص شود، وظایفی در طرح مذکور بر دوش دستگاهها گذاشته شده است که متعهد بودن به این وظایف میتواند حوزه فرهنگ و هنر را متحول کند.
در این جلسه موضوعاتی همچون خلق ایده های جدید برای اقتصاد فرهنگ، کارآفرینی به واسطه هنر، رفع خلاءهای قانونی، دوری از عناوین تزئینی و هویت سازی برای اقتصاد فرهنگ، ارزش آفرینی هنر در کنار بُعد اقتصادی آن، مشخص شدن وظایف وزارتخانهها در طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، چارچوب نویسی برای طرح مذکور، آسیب شناسی فرهنگ و هنر، حل مشکلات در بازه زمانی مشخص، ضمانت اجرایی قوانین تصویب شده این حوزه، توجه به اقتصاد بوم گردی و بناهای تاریخی، بررسی قوانین ناسخ و منسوخ، توجه به دوگانگی رفتاری در حوزه فرهنگ و هنر، توجه به سرمایه گذاری، خلاقیت، ایده پروری و استفاده از فناوری، مرزبندی بین حوزهها و نهادهای مختلف فرهنگی، پیمایش و تحقیق در حوزه هنری، ارائه دقیق در حوزه آثار فرهنگی و هنری، جلوگیری از رشد مافیای هنر در اقتصاد فرهنگ، تشکیل قطبهای هنری، توزیع کالاهای فرهنگی با توجه به آسیب شناسی، توجه اقتصاد فرهنگ به سه حوزه فرهنگ، تکنولوژی و زندگی اجتماعی، توجه به آمار ایران در اقتصاد فرهنگ در سطح جهان، تشکیل اتاقهای فکر و مبادرت به اندیشه ورزی در اقتصاد فرهنگ، توجه به اقتصاد فرهنگ در هنرهای هفتگانه، تعریف جامع از اقتصاد فرهنگ، هویت بخشی به بخش خصوصی در طرح مذکور، توالی قوانین مربوط به اقتصاد فرهنگ و هنر، دسته بندی وظایف نهادها در خصوص فرهنگ و هنر توسط حاضرین در نشست مطرح شد.
گفتنی است؛ در این نشست مسئولانی از مرکز پژوهشهای مجلس، مرکز پژوهشهای قم، وزارت صمت، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت توسعه، معاونت مطبوعاتی، وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، معاونت مجلس و امور استانها، مدیرکل صندوق نوآوری و شکوفایی، نهاد کتابخانهها، موسسه هنری نقاره خانه، معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر صندوق اعتباری هنر حضور داشتند.
در این نشست حاضرین ضمن تقدیر و تشکر از رویکرد و اهتمام کمیسیون فرهنگی مجلس به این نیاز اساسی در عرصه فرهنگ و هنر از غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مسئول پیگیری اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی درخواست نمودند تا دستیابی به قانون جامع این جلسات با جدیت پیگیری شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/