امضای تفاهم‌نامه دوجانبه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران و دانشگاه کشاورزی ساری/ حکمرانی مطلوب؛ راهبرد جدید گردشگری مازندران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از امضای تفاهم‌نامه دوجانبه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران و دانشگاه کشاورزی ساری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر عصر دوشنبه اول خرداد ۱۴۰۲ در نشست حکمرانی گردشگری و دریا که با حضور مرادی سرپرست دانشگاه کشاورزی ساری و تنی چند از مدیران‌کل، اساتید و نخبگان استان از جمله قاسم کریم‌زاده مدیرکل شیلات استان، حسن نصرالله‌زاده رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، حمید مشرقی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، علی اصغر فیروزجائیان عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و... در سالن اجتماعات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، ضمن پرداختن به چالش‌ها و الزامات مربوط به حکمرانی مازندران در حوزه گردشگری و دریا بر تعامل و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، تاکید شد.

صادق برزگر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران و دانشگاه علوم کشاورزی ساری، گفت: باید در راستای تحقق هر چه بهتر حکمرانی گردشگری و دریا و توسعه پایدار مازندران بین این دو دستگاه تعامل صورت گیرد و از ظرفیت‌های متقابل، بهره‌گیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ترویج فرهنگ حفظ و احیای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روستایی استان، تلاش برای تبدیل این فرهنگ به ابزاری برای رشد و توسعه مازندران در بین دانشجویان و اعضای هیات علمی، نقش‌آفرینی مثبت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همکاری برای تجاری‌سازی دستاوردها و طرح‌های فن‌آورانه حوزه میرات‌فرهنگی، حفظ، نگهداشت و توسعه میراث‌فرهنگی و گردشگری در بین مخاطبان و مشارکت جوانان در امر مدیریت این حوزه خصوصا در عرصه‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی، زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر دانشجویان و اعضای هیئت علمی با ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و همکاری فعالانه در انجام فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی مرتبط، همکاری در اجرای طرح‌ها و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مشترک، مستندسازی و تهیه گزارش عملکرد از پیشرفت فعالیت‌ها و همچنین بهبود مشارکت دانشجویان و اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های مرتبط توسعه حفظ و بهره‌برداری از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رویکرد علمی، فرهنگی، ترویجی و کارآفرینی را از جمله مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

حکمرانی مطلوب؛ راهبرد جدید گردشگری مازندران

برزگر حکمرانی مطلوب در گردشگری را موضوعی بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: می‌توانیم با مشارکت عمومی و خرد جمعی، همچنین پاسخگو بودن مسئولان و متولیان در هر دو حوزه سیاست‌گذاری و اجرا به این مهم دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه برای تحقق شعار حکمرانی مطلوب، نیازمند تغییر جهت از بالا به پایین هستیم و قطعا مشارکت شهروندان در پیشبرد امور بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است، گفت: اگر موضوع محور و برنامه محور حرکت نکنیم در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای طرح‌های مختلف، شکست خواهیم خورد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اظهار کرد: حکمروایی مطلوب، تغییر جهت از حکومت به سمت رابطه با شهروندان است و مفهومی که به تغییرات سیستم مدیریتی و سلسله مراتب حاکمیت اشاره دارد که در آن مرزهای بین سازمان‌ها و بخش عمومی و خصوصی در سایه دیگر محو می‌شوند. 

او تصریح کرد: تغییر جهت از حکومت به سمت حکمروایی به تغییر رابطه شهروندان با حاکمان ارتباط مستقیم دارد و با توجه به نقش موثر اقتصاد گردشگری در جامعه، حرکت به سوی شیوه‌های مطلوب مدیریتی، سیاستگذاری پایدارتر در حفاظت از جاذبه‌ها و منابع برای آینده این صنعت امری ضروری است. 

برزگر با تاکید بر اینکه حکمرانی مطلوب در گردشگری می‌تواند به‌عنوان یک ابزار و راهبرد مدیریتی در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد، گفت: نیاز است با طراحی الگوی حکمرانی مطلوب گردشگری و شناسایی نقش و سهم هر یک از بازیگران دست‌اندرکار در عرصه تدوین سیاست‌گذاری و حاکمیتی، سهم و جایگاه هر بخش مشخص شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران شاخص‌های حکمرانی مطلوب در شهرهای گردشگری استان مازندران را مواردی چون مشارکت شهروندان، حاکمیت قانون، امنیت، بینش راهبردی، اثربخشی و کارایی، اجماع‌سازی، تمرکززدایی و شفافیت برشمرد و در ادامه به برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رابطه با هر یک از شاخص‌های حکمرانی مطلوب در گردشگری پرداخت. 

برزگر پویایی اقتصاد گردشگری کشور، توسعه پایدار صنعت گردشگری، اشتغال آفرینی و بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی در صنعت گردشگری و توسعه ساختارهای مشارکتی را از جمله مهم‌ترین پیامدهای اجرایی الگوی حکمرانی مطلوب در گردشگری عنوان کرد. 

او در ادامه به مکانیزم و راهبردهای سیاستگذاری در حکمرانی مطلوب گردشگری پرداخت و افزود: راهبردهای تبلیغاتی، اهمیت اجماع‌گرایی و حضور و مشارکت ذینفعان، نگرش به بازار هدف، ایجاد مدیریت یکپارچه در بین نهادهای حاکمیتی، مدیریت یکپارچه سیاست‌گذاری، راهبردهای اقتصادی و توسعه مشارکت دست‌اندرکاران در حکمروایی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، دریا را ظرفیتی عظیم برای توسعه گردشگری استان و کشور دانست و گفت: باید ارزیابی کنیم که جایگاه دریا از نظر توسعه استان و کشور، پس از ۴۴ سال کجاست؟ نه تنها سودآوری ندارد، متاسفانه سالانه ۴۰ میلیارد برای کشور هزینه دارد. 

او مهمترین مسائل و مشکلات مربوط به توسعه دریا محور را در نبود مدیریت یکپارچه در حوزه دریا، در بخش کاربری زمین با ساخت و ساز غیرقانونی و بی‌ضابطه در بخش مسائل اجتماعی و فرهنگی با نرخ رشد جمعیت بالا در بخش مشکلات طبیعی و زیست محیطی، آلودگی نواحی ساحلی ناشی از کمبود زمین برای دفن زباله، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، فرسایش نواحی ساحلی، کاهش تنوع زیستی عنوان کرد. 

برزگر توسعه گردشگری دریایی و ساحلی مازندران را امری ضروری و مهم خواند و گفت: این امر با ایجاد اسکله‌های تفریحی دریایی و ساماندهی فعالیت‌های تفریحی در سواحل استان، تا حدود زیادی محقق خواهد شد. متاسفانه هنوز نتوانستیم آنگونه که باید از این ظرفیت‌های خدادادی، با فراهم ساختن زیرساخت‌ها استفاده بهینه ببریم. 

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صدور مجوز فعالیت‌های تفریحی ساحلی ساماندهی شده و پیگیری ورود شناورهای تفریحی گردشگری را برای ایجاد اسکله‌ها ضروری دانست و گفت: ساماندهی فعالیت‌های تفریحی در سواحل استان با مدیریت یکپارچه در حوزه دریا و تشکیل شورای راهبردی سامان‌دهی دریایی و ساحلی ممکن خواهد بود.

اهداف مهم تفاهم نامه دانشگاه کشاورزی ساری و گردشگری مازندران

مرادی سرپرست دانشگاه کشاورزی ساری، در این نشست بر مشارکت و استفاده دو دستگاه در بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و مدیریتی تاکید کرد و گفت: از اهداف مهم این تفاهم‌نامه تهیه و اعلام فهرست جاذبه‌های فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی استان به دانشگاه برای اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی، آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی، همکاری در جذب منابع مالی برای انجام تجاری‌سازی طرح‌های فنآورانه، معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی و کشاورزی استان برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینی، برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری روستایی و کشاورزی استان در دانشگاه است. 

او معرفی ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مرکز رشد دانشگاه برای حمایت از این ایده‌ها و تبدیل آنها به کسب و کار، ارائه خدمات مشاوره فنی و ترویجی به متقاضیان فعالیت در عرصه‌های مختلف گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی معرفی شده از طرف دانشگاه، همکاری و حمایت از انجام طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی حوزه‌های مرتبط با مأموریت‌ها و اهداف آن اداره‌کل و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص بهره‌مندی جامعه دانشگاهی از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان را از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020302482632