به گزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، محمود حیدریان سرپرست هیئت باستانشناسی 5 تیر 1402 با اعلام این خبر گفت: محوطة باستانی تپه خدائی در بخش مرکزی شهرستان سنقر، دهستان فارسینج و حدود 1 کیلومتری شمالشرقی روستای پارسینه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1873 متر و ارتفاع آن از سطح زمینهای زراعی ضلع شمالی حدود 80/8 متر است.
او تصریحکرد: طبق مطالعات زمینریختشناسی انجام گرفته، قدیمیترین رسوبات رخنمون یافته در ناحیه سنقر متعلق به دوره کربونیفر، اواخر دوران اول است که بهصورت یک بخش آهکی با گسترش محدود، در ارتباط گسلهها با واحدهای اطراف خود مشاهده میشود و در جنوب شرقی سنقر و اطراف روستای پارسینه برونزد دارد.
این باستانشناس با بیان اینکه، این عامل، تپههای نسبتاً کم ارتفاعی را تشکیل داده و تپه خدایی بر بستر رسوبات رسی و آهکی باران شسته این ارتفاعات و در یک دشت نسبتاً تخت و کم وسعت واقع شده است افزود: پوشش گیاهی سطح تپه مرتع و اطراف آن کلاً زراعی و از جمله ارتفاعات مشرف به این تپه میتوان به رشته کوه دالاخانی در قسمت جنوبغربی تپه و کوه کالوش در شرق روستای پارسینه جدید اشاره کرد.
سرپرست هیئت باستانشناسی اظهارکرد: بر اساس نقشه خطوط هم لرزه استان کرمانشاه، دهستان فارسینج در کانون اصلی زلزلههای استان واقع شده و روستای قدیمی پارسینه که در محل کنونی محوطه باستانی تپه پارسینه (SK, 50) واقع بوده، بر اثر زلزله سال 1336 ه.ش به تلی از خاک تبدیل شده و جز آثار مادی بهجای مانده، هیچ اثری از آن باقی نمانده است؛ بازماندگان این واقعه هولناک در فاصلة کمی از ضلع شمالی تپه مذکور خانههای خود را بر پا و روستای جدیدی را دایر کردهاند.
حیدریان گفت: بخش اعظم تپه توسط روستائیان در سالهای گذشته به منظور کشاورزی و استفاده به عنوان مصالح ساختمانی تسطیح شده و برش خورده است، بهطوریکه طول بخش سالم تپه در جهت شرقی-غربی حدود 50 متر و عرض تپه در جهت شمالی-جنوبی حدود 45 متر است اما آثار بر جای ماندة سطحی نشان میدهد که این محوطة باستانی ابعادی به طول تقریبی 120 متر در جهت شرقی-غربی و عرضی حدود 110 متر در جهت شمالی-جنوبی داشته است.
سرپرست هیئت باستانشناسی گفت: این محوطه در سال 1383 در اولین فصل بررسی دشت سنقر، معرفی و شناسایی و در سال 1385 نیز به صورت روشمند بررسی شد، بررسی روشمند نشان داد که تاکنون بیش از 70 درصد این محوطه ارزشمند تخریب شده است، لذا انجام عملیات تعیین حریم قانونی و برنامه حفاظت آن بسیار ضروری به نظر می رسید.
او افزود: این محوطه از بعد علمی، آثار ارزشمندی از دورههای فرهنگی مسوسنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی را در بر دارد و آثار فرهنگهای شاخص زاگرس و شمالغرب ایران مانند: دالما، سهگابی، کورا-ارس، هزاره اول ق.م و تاریخی در آن به وفور به چشم میخورد، علاوه بر آن بستر مناسب زیست محیطی محوطه، روشنگر روند بسیاری از تغییرات فرهنگی دوران مسوسنگ و مفرغ قدیم منطقه بوده و با توجه به توالی دورههای مشخص فرهنگی آن، بازبینی و اصلاح بسیاری از نکات گاهنگاری منطقه شرق زاگرس را ممکن و میسر خواهد کرد.
حیدریان خاطرنشانکرد: از همینرو برنامه گمانهزنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اعتبارات پژوهش و اکتشاف باستانشناختی و تاریخی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمانشاه و همکاری گروه باستانشناسی دانشگاه شهرکرد به سرپرستی نگارنده و با نظارت کیومرث اعظمی انجام شد.
او گفت: بعد از انجام عکسبرداری هوایی محوطه و اطراف آن، عملیات تعیین عرصه و حریم تپه با ایجاد 16 گمانه در ابعاد 1×۱ متر در تمامی جهات اصلی و فرعی تپه ایجاد و گمانهها در فاصله تقریبی ۱۵ متری از عرصه ظاهری تپه شروع و در دو ردیف ادامه یافت.
این باستانشناس با بیاناینکه عرصه و حریم درجه ۱ تپه با توجه به دادههای فرهنگی بهدست آمده از گمانههای حفر شده و عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در پیرامون تپه صورت گرفت افزود: مطالعه و طبقهبندی یافتههای باستانشناختی بهدست آمده از گمانهزنی و سطح تپه (بررسی روشمند)، محاسبه دقیق مساحت تپه و همچنین مطالعه ویژگیهای محیطی پیرامون آن از دیگر اهدافی بود که در این برنامه مورد توجه قرار گرفت.
حیدریان در پایان خاطرنشانکرد: در چشمانداز تپه، چندین تپه پیش از تاریخی وجود دارد که گویای اهمیت فرهنگی این منطقه است؛ کمبود اطلاعات باستانشناسی و نبود یک چارچوب گاهنگاری مقایسهای برای دشت سنقر در کنار توالی مواد فرهنگی و تخریب تمامی اضلاع تپه خدایی، فرصت مناسبی برای انجام لایهنگاری تپه است تا تاریخگذاری دقیقی از دورههای مختلف در اختیار ما قرار دهد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/
نظر شما