به گزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، فرزان احمدنژاد سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره با اعلام این خبر گفت: بهمنظور کاوش اضطراری در بافت تاریخی گرمدره با مجوز صادر شده توسط پژوهشگاه، از این محل بازدید و در بررسی اولیه مشخص شد که حفاران غیر مجاز در 2 اتاق بخش شرقی بنای قدیمی راه آهن گرمدره اقدام به حفاری کردهاند و در 2 اتاق گودالهایی کنده شده که در اتاق شرقی این بنا گودال حفاری غیر مجاز به دیواره بتنی در زیر زمین برخورد کرده است.
او با بیان اینکه ساختمان مذکور دارای قدمت تاریخی و باستانی نبود و هیچگونه لایه تاریخی و نهشته باستانشناختی در محل و اطراف ساختمان قدیمی راه آهن دیده نشد، افزود: طی مأموریت محوله سازمانی عملیات کاوش آغاز شد.
سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره اظهار کرد: ساختمان راه آهن گرمدره با توجه به نوع مصالح بین 60 تا 70 سال قدمت دارد و پلان بنا مستطیلی سفید و مصالح آن آجر؛ ملات سیمان و تیرهای چوبی در سقف است.
این باستانشناس با بیان اینکه بنا دارای 5 اتاق و طبق بررسیهای میدانی آخرین کاربری آن سوزنبانی بوده است، تصریح کرد: طی بررسیهای اولیه خواناسازی محل حفاری غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت.
احمدنژاد گفت: گودال شماره یک در اتاق شرقی مورد بررسی قرار گرفت و دیواری بتنی به قطر حدود 60 سانتی متر که اطراف آن پر از خاک است نمایان شد و با توجه به مشاهده بتن و میلگرد در کف این اتاق وجود یک اتاق در زیر ساختمان محتمل و عملیات پاکسازی سازه احتمالی بتنی شروع و با رعایت نکات ایمنی خاکهای موجود در 2 اتاق بتنی زیر ساختمان تخلیه شد و هیچ اثری از لایه تاریخی و نهشتههای باستانشناختی مشاهده نشد.
او اظهار کرد: در مرحله بعد خواناسازی گودال دوم در اتاق کناری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به نبود وجود لایههای تاریخی و نهشتههای باستانشناختی برای سهولت پاکسازی کف تخریب شد تا خاکبردای راحتتر و بیخطر پیش برود.
سرپرست کاوش اضطراری بافت تاریخی گرمدره افزود: در طی عملیات پاکسازی گودال شماره 2 لایههای تاریخی و نهشتههای باستانشناختی مشاهده نشد و عملیات پاکسازی در این گودال خاتمه یافت.
احمدنژاد در پایان تصریح کرد: با توجه به نبود لایههای تاریخی و نهشتههای باستانشناختی در محدوده مورد بررسی و مشخص شدن این موضوع که سازه بتنی و ساختمان قدیمی راه آهن گرمدره قدمت تاریخی نداشته ولی یکی از ساختمانهای قدیمی راه آهن تهران – تبریز است و فاقد ارزشهای لازم برای ثبت در فهرست میراث ملی و یا دارای ارزش تاریخی است، خاتمه پروژه اعلام شد.
انتهای پیام/
نظر شما