ضرورت حضور استان‌ها در رقابت بهترین روستای گردشگری سازمان جهانی گردشگری

شرکت استان‌های کشور در رقابت بهترین روستاهای گردشگری سازمان جهانی گردشگری، فرصتی است برای معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی استان و ایران به جهان و توسعه پایدار این مناطق، با توجه به مزایای متعدد این رقابت، باید تلاش شود تا روستاهای بیشتری در این رقابت شرکت کنند و از این فرصت برای توسعه گردشگری روستایی و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاها استفاده شود.

فرشید فیروزان، کارشناس گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان در یادداشتی نوشت: در سال‌های اخیر، گردشگری روستایی به عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری در جهان مورد توجه واقع شده است، سازمان جهانی گردشگری نیز با راه‌اندازی برنامه انتخاب بهترین روستاهای گردشگری، به اهمیت این نوع گردشگری و نقش آن در توسعه روستایی پی‌برده است.

شاخص‌های جاذبه‌ها و منابع، مرمت و حفاظت از جاذبه‌ها، پایداری زیست محیطی، پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی، زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت دولت، زیرساخت و اتصال، ایمنی و امنیت از مواردی هستند که در سنجش روستا توسط سازمان جهانی گردشگری مورد ارزیابی  قرار گرفته و حضوراستان‌های کشور در این رقابت، علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی، می‌تواند منافع متعددی را برای روستاها و کشور به همراه داشته باشد.

ضرورت شرکت در رقابت

معرفی روستاهای ناشناخته: بسیاری از روستاهای ایران با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد، هنوز به خوبی شناخته شده نیستند، حضور در این رقابت فرصتی است تا این روستاها به جهان و به دیگرمردم کشور معرفی شده و به عنوان مقاصد جدید گردشگری مطرح شوند.

توسعه گردشگری روستایی: معرفی  و انتخاب روستاهای  معرفی شده از جانب  استان‌ها به توسعه گردشگری روستایی و ایجاد اشتغال در این مناطق کمک خواهد کرد.

حفظ و احیای فرهنگ و آداب و رسوم محلی:  توسعه گردشگری روستایی می‌تواند به حفظ و احیای فرهنگ و آداب و رسوم محلی کمک کرده و از فراموشی آنها جلوگیری کند.

بهبود زیرساخت‌ها: برای حضور در این رقابت، روستاها باید زیرساخت‌های خود را بهبود بخشند و این امر به توسعه روستا و بهبود کیفیت زندگی مردم محلی کمک  خواهد کرد.

افزایش درآمد روستاییان و مهاجرت معکوس: با جذب گردشگر، درآمد روستاییان افزایش یافته و به بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها منجر شده و زمینه را برای برگشت روستاییان مهاجرت کرده  به روستا را فراهم می‌آورد.

ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور: معرفی روستاهای کشور به عنوان بهترین روستاهای گردشگری جهان، می‌تواند به ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور در حوزه گردشگری کمک کند..

فواید شرکت در رقابت

 جذب سرمایه‌گذار: معرفی روستا به عنوان بهترین روستای گردشگری و قرارگیری آن در سامانه سازمان جهانی گردشگری زمینه جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این روستا ها رافراهم می‌کند.

ایجاد اشتغال: انتخاب بهترین روستای گردشگری باعث  رونق گردشگری روستایی در استان و منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در روستا شده و به کاهش بیکاری در منطقه کمک می‌کند.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی: حضور در این رقابت، می‌تواند به توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه گردشگری در استان کمک کند.

ارتقای سطح کیفی خدمات گردشگری: برای جذب گردشگر، روستاها مجبور به بهبود کیفیت خدمات گردشگری خود مانند ایجاد و بهبود خدمات‌دهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و  رستوران‌ها می‌شوند.

چالش‌ها و راهکارها

کمبود زیرساخت‌ها: بسیاری از روستاهای ایران از کمبود زیرساخت‌های گردشگری مانند جاده‌های مناسب، اقامتگاه‌های استاندارد و امکانات رفاهی رنج می‌برند، برای رفع این مشکل، نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها  و همکاری  نهادها و دستگاههای اجرایی است.

کمبود نیروی انسانی متخصص: تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری روستایی، یکی از چالش‌های مهم است، برای رفع این مشکل، می‌توان از ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی استفاده کرد.

مشارکت جوامع محلی: مشارکت جوامع محلی در فرآیند معرفی روستا برای حضور در این رقابت بسیار مهم است، باید از همان ابتدا مردم محلی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مشارکت داده شوند و از منافع حضور به عنوان بهترین روستای جهانی گردشگری مطلع شوند.

شرکت استان‌های کشور در رقابت بهترین روستاهای گردشگری سازمان جهانی گردشگری، فرصتی است برای معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی استان و  ایران به جهان و توسعه پایدار این مناطق، با توجه به مزایای متعدد این رقابت، باید تلاش شود تا روستاهای بیشتری در این رقابت شرکت کنند و از این فرصت برای توسعه گردشگری روستایی و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاها استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403091700875
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha