برگزاری برنامه‌های هفته گردشگری به صورت مجازی و در فضاهای باز/گردشگری و توسعه روستایی شعار امسال

معاون گردشگری با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌های هفته گردشگری بیان کرد: «برنامه‌ها باید به صورت مجازی، نیمه‌مجازی و در فضاهای باز برگزار شود.»

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، وبینار ولی تیموری با مدیران کل استانی به مناسبت در پیش رو بودن هفته گردشگری پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه ۹۹ در سالن خلیج فارس برگزار شد.

در ابتدا تیموری با اشاره به ۲۷ سپتامبر مصادف با ششم مهرماه که در تقویم جهانی به نام روز جهانی گردشگری ثبت شده است، بیان کرد: «همه ساله تمامی کشورها با مغتنم شمردن این روز اقدام به اجرایی کردن بخشی از اهداف گردشگری خود می‌کنند و گفتمان‌سازی، معرفی و ترویج جاذبه‌های گردشگری از اهداف قابل پیگیری در این روز است.»

او با اشاره به اهمیت نقش رایزنان فرهنگی و سفارتخانه‌ها در این ایام، اضافه کرد: «با توجه به اینکه گردشگری تنها در ابعاد داخلی قابل تعریف نیست رایزنان فرهنگی و سفارتخانه‌ها نیز در این روز برنامه‌‌هایی را با موضوع گردشگری در کشورهای مقصد برگزار می‌کنند که این برنامه‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور مثمرثمر خواهد بود.»

تیموری تجلیل از فعالان گردشگری در طول یکسال گذشته را از دیگر اقدامات اجرایی در این روز عنوان کرد و با اشاره به اعلام شعار جهانی از سوی سازمان جهانی گردشگری افزود: «گردشگری و توسعه روستایی، شعاری است که برای امسال نامگذاری شده و در معاونت گردشگری نیز حجم کارهایی که در حوزه گردشگری روستایی انجام شده قابل توجه است. در سال پیش رو تمام تلاشمان بر این است که با رفع خلاهای موجود به سطحی استاندارد در این حوزه برسیم.»

معاون گردشگری تصریح کرد: «با توجه به شعار امسال به دنبال همیت بیشتر نسبت به مقوله توسعه گردشگری در روستاها و نواحی کم‌برخوردار خواهیم بود.»

 او با اشاره به شیوع بحران کرونا هفته گردشگری را فرصتی مغتنم برای بازگرداندن گردشگری به جامعه عنوان کرد و افرود: «از این بهانه باید حداکثر  استفاده را ببریم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در صداو سیما، رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی امید، نشاط و طراوت را به گردشگری بازگردانیم.»

تیموری در خصوص برگزاری مراسم مربوط به این ایام، تاکید کرد: «با توجه به شرایط خاص امسال استان‌ها با ابتکار عمل و خلاقیت باید این روز را به گونه‌ای ارج نهند که منافاتی با اهداف ستاد ملی مقابله با کرونا پیش نیاید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مراسم به صورت مجازی، نیمه‌مجازی و در فضاهای باز موارد حائز اهمیتی هستند که باید مورد توجه تمامی استان‌ها قرار گیرند. رعایت نکردن این نکات می‌تواند به ابعاد منفی شود.»

او با اشاره به اینکه برجسته کردن کارهای صورت گرفته در حوزه گردشگری بیانگر این است که گردشگری زنده و پویا است افزود: «گردشگری با توجه به ابعاد داخلی و خارجی که در اختیار دارد یکی از اهرم‌هایی است که می‌تواند موجب احیا و بازیابی اقتصاد جهانی باشد. در عرصه جهانی روی این موضوع فکر می‌کنند و ما نیز در تلاش برای اثبات این جنبه گردشگری هستیم.»

معاون گردشگری به جلسات برگزار شده وزیر محترم با دکتر نمکی اشاره کرد و گفت: «با برگزاری این جلسات محدودیت‌ها برای انجام سفر به حداقل رسیده است. وزارت بهداشت مخالف سفر نیست آنچه که مورد مخالفت این وزراتخانه است سفرهای بی‌برنامه و بدون نظارت است. سفرهایی که در چارچوب تور و با نظارت وزارت گردشگری انجام می‌شود، آسیب‌زا نخواهد بود. با سپردن سفرها به آژانس‌های مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز، ایمنی تضمین و نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا برطرف می‌شود.»

تیموری با اشاره به یک میلیون و سیصد هزار شاغل در حوزه گردشگری ایران که توسط شورای جهانی سفر اعلام شده است، گفت:‌ «این تعداد به اضافه خانوارهای آن‌ها جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شود که از طریق حوزه گردشگری ارتزاق می‌کنند. در شرایط کنونی و بحرانی که با آن مواجه هستیم این موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشد.»

معاون گردشگری در ادامه به از دست رفتن فرصت شش ماهه اول سال اشاره کرد و افزود: «تعداد سفرها در این مدت به صورت حداقلی اتفاق افتاد. در نیمه دوم سال با ایجاد انگیزه و تنوع در بازاریابی و محصولات گردشگری باید گردشگری داخلی حفظ شود. تعطیلی دانشگاه‌ها و بسته بودن مرزها ظرفیت‌هایی هستند که با برنامه‌ریزی و مدیریت علمی می‌تواند این بازار نیمه جان را التیام دهد.»

او تصریح کرد: «دفاتر تخصصی ما برای ایام هفته گردشگری سفرهای متنوعی را در سطوح ملی و استانی برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین در سطح ستادی تاکیدمان این است که دفاتر چندگانه برنامه‌های خود را داشته باشند و برای خروج از رکود با مراکز دانشگاهی، علمی، تشکل‌ها و بخش خصوصی برنامه‌های مشارکتی ترتیب داده شود.»

تیموری با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار روز ملی گردشگری در تقویم رسمی کشور درج شده است، افزود: «باید از این فرصت برای معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری به خوبی استفاده شود. برند و شعار ملی گردشگری و سند توسعه گردشگری  نیز که برای اولین بار آماده شده‌‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.»

او با بیان اینکه روز گذشته احکام سند توسعه گردشگری توسط معاون اول رییس جمهور به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد، افزود: «با توجه به اینکه تکالیفی در سطح استان‌ها در نظر گرفته شده است باید از فرصت هفته جهانی برای معرفی سند توسعه گردشگری استفاده شود.»

معاون گردشگری در پایان به بسته سوم حمایتی از حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «در این خصوص توافقات نهایی صورت گرفته و این بسته حمایتی در حال نهایی شدن است که به زودی شرایط و زمان ثبت نام آن اعلام می‌شود. همچنین بازپرداخت وام‌های اعطا شده تا پایان سال به تعویق افتاد.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 13990619734449

برچسب‌ها