شبکه‌سازی در فضای مجازی، بستری برای بالندگی موزه‌ها

طوفان گسترده و همه‌گیر حضور در شبکه‌های اجتماعی، خیلی سریع بخش‌های مختلف زندگی انسان را در نوردیده است و تمایل به تولید محتوای جذاب و کشاندن پای مخاطب به این وادی را به میدانی برای رقابت حتی در بستر این رسانه‌ها بدل کرده است.

در این میان، با توجه به اینکه مخاطب و استفاده‌کننده شبکه‌های اجتماعی بیشتر در میان نوجوانان و جوانان هستند و ذائقه این گروه از مخاطبان با ذائقه پیشینیان خود تا حدودی زیادی متفاوت است و مایلند به سرعت به معنی و مفهوم پیام پی ببرند و برای یافتن هر چیز به سراغ بستر تخصصی آن می‌روند.

 بنابراین حضور در این شبکه و فعالیت تخصصی در هر کدام می‌تواند به هر نوع فعالیتی خواه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... رونق مضاعف ببخشد.

به همین دلیل، موزه‌ها به‌عنوان یک بستر فرهنگی، آموزشی و انتقال تجربه برای اینکه بتواند به اهداف خود پایبند باشد و گرد و غبار بی‌رونقی و انزوا را از خود دور کند، باید پا در این وادی مجازی بگذارند و شبکه ارتباطی خود را چه با مخاطبان عام و چه با مخاطبان خاص و افراد و گروه‌هایی که فعالیت مشابه دارند، ایجاد کنند.

به طور کلی چهار دسته پلتفرم شبکه اجتماعی وجود دارد. وبلاگ‌ها که به‌عنوان مجله الکترونیکی به شمار می‌آیند، میکروبلاگ‌ها مانند توییتر که شامل پیام‌های فوری و کوتاه است، عکس و فیلم مانند یوتیوب و اینستاگرام که می‌طلبد با مجموعه‌ای عکس و فیلم جذاب تغذیه شود و در نهایت شبکه‌سازی مثل فیس‌بوک و لینکدین که زمینه‌ای مناسب برای ایجاد و توسعه علایق مشترک و موضوعات مشابه فراهم آورده است.

از آنجا که تعامل بین موزه‌ها چه در داخل یا خارج از کشور، شیوه‌ای موثر برای تحقق اهداف این مکان‌های تاریخ ساز و آگاهی آفرین، فارغ از موضوع و قدمت آن به شمار می‌آید و حالا که اینترنت و فضای مجازی بستر مناسب برای شبکه سازی ایجاد کرده است؛ حضور و فعالیت در «لینکدین» می‌تواند زمینه تقویت تعاملات بین متخصصان و فعالان عرصه موزه داری را فراهم سازد.

در واقع لینکدین، بستر حرفه‌ای‌تر شدن را ایجاد کرده تا متخصصان در آن به راحتی گرد هم آیند و دانسته‌‌ها، یافته‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

امروزه کسی قدرتمند تلقی می‌شود که علاوه بر تاثیرگذاری در افکار عمومی، بتواند شبکه سازی کند و در میان گروه‌های حرفه‌ای و تخصصی، حرفی برای گفتن داشته باشد.

ویژگی مثبت لینکدین برای افرادی که مایلند پیام و تجربه خود را برای مخاطبان خاص‌شان به‌عنوان مثال فعالان عرصه موزه‌داری و ارتباطاتی، انتقال دهند، فضایی رسمی به شمار است که از بیراهه رفتن، پرداختن به موضوعات غیرمرتبط و سرگرمی‎های گاه آزاردهنده، به دور است.

لینکدین نخستین صفحه‌ای است که استراتژی‌اش را متمرکز بر تخصص و حرفه چیده است و به دلیل همین مزیت رقابتی نسبت به سایر شبکه‌ها، در حال حاضر بیش از 600 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، بنابراین با فعالیت در لینکدین به‌عنوان فردی خبره در صنعت و فعالیت خود شناخته خواهید شد.

نحوه فعالیت در لینکدین، تقریباً شبیه به دیگر شبکه‌های اجتماعی است، با این تفاوت که محتوای تولید شده حتماً باید با کیفیت، ارزشمند و آگاهی بخش باشد.

فعالان عرصه موزه داری، با حضور فعالانه تر در این شبکه اجتماعی میتوانند زمینه تقویت تعاملات و برنامه های مشترک را فراهم آورده و به رونق موزه ها بیفزایند.

 

 

 

 

هفته میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 14010214622515

برچسب‌ها