هورامان، گنجینه‌ای از زیبایی‌های بی‌پایان

منطقه هورامان که به آن اورامانات نیز می‌گویند یکی از زیباترین روستاهای پلکانی ایران است، که به طبیعت بی‌نظیر و معماری منحصر‌به‌فرد خانه‌های روستایی شهرت دارد.

بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت‌ اعتراف می‌کنند که روستای اورامانات یکی از زیباترین روستاهای کشور است چرا که علاوه‌ بر سرسبزی منطقه و آب و هوای خوش، معماری کلی روستا نیز چشمان هر انسان خوش‌ذوقی را نوازش می‌دهد. زیبایی‌های طبیعت اورامان مدیون دره‌های پیچ‌در‌پیچ و رودخانه‌های خروشان و پر پیچ و تابی است، که جریان خود را بر دامان کوه‌ها ادامه می‌دهند و بر سرسبزی هرچه بیشتر محیط و خوش آب‌وهوایی آن می‌افزایند.

حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه هورامان/ اورامانات قرار دارد. این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند. پیشینه‌ سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی‌گردد که کشف قباله‌های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.
معماری پلکانی اورامان و خانه‌های دیدنی آن، روستا را به‌شکل هرم‌گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه‌ای باستانی قرار دارد.

در تاریخ ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۱ (۲۵ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۰) در چهل‌و‌چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر فوجوی چین به‌صورت آنلاین برگزار گردید پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد، و به‌این ترتیب، شمار میراث جهانی ایران به ۲۶ اثر رسید. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010509150796

برچسب‌ها