اولین نشست «چقدر یزد را می‌شناسیم» برگزار شد

اولین نشست از سلسله نشست‌های «چقدر یزد را می‌شناسیم» با هدف پاسداشت میراث ناملموس یزد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، 29 آذرماه اولین نشست از سلسله نشست‌های «چقدر یزد را می‌شناسیم» در سالن همایش‌های کتابخانه وزیری با همکاری کمیته تخصصی گردشگری فرهنگی‌تاریخی یزد برگزار شد.

مسئول کمیته تخصصی گردشگری فرهنگی‌تاریخی یزد هدف از این سلسله نشست‌ها را پاسداشت میراث ناملموس شهر و استان یزد برشمرد و گفت: میراث ناملموس شامل افراد، آداب‌ورسوم و منش‌هایی است که در طول تاریخ، مردم گذشته و حال با آن زندگی کرده‌اند و تاریخ یک دیار و یک ملت را رقم‌ زده‌اند. مردم کوچه و بازار اعم از خیرین، ریش‌سفیدان، صنعتگران و هنرمندان هر محله که در بهبود زندگی همشهریان خود تأثیرگذار بوده‌اند، می‌توان میراث ناملموس و مشاهیر آن محله در نظر گرفت.

در این نشست پیشنهادهایی در خصوص نام‌گذاری محلات و کوچه‌های یزد با نام مشاهیر استان و استفاده از تصاویر صنایع بومی و حرفه‌های سنتی یزد بر دیوارهای شهر، از سوی مسئول کمیته تخصصی گردشگری فرهنگی‌تاریخی یزد مطرح شد.

نستوه مهرعلی تصریح کرد: به‌این‌ترتیب نه‌تنها زیبایی بومی منحصربه‌فردی به محلات شهر داده می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد، بلکه همین دیوارنگاره‌ها به‌عنوان یک جاذبه گردشگری قلمداد خواهد شد.

در ادامه مهرعلی ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها به همراه کارگاه‌های مرتبط با آن برای شهروندان عادی و صاحب‌نظران هر رشته به‌صورت ماهیانه برگزار شود.

در این نشست راهنمایان گردشگری و همچنین شهروندان علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ یزد حضور داشتند که خلاصه‌ای از تاریخچه کتابخانه و مرحوم آیت‌الله وزیری ارائه شد و در پایان منسوجات موجود در خزانه موزه وزیری برای حاضران رونمایی شد، همچنین در مورد منسوجات سنتی و تاریخ پوشاک ایران مطالب ارزشمندی ارائه شد و به پرسش‌های حاضران در جلسه در مورد سنت‌های بومی، باستانی و اسلامی پوشش زنان و مردان از دوران ایران باستان تاکنون پاسخ داده شد.

در ادامه کارگاه بازدید عملی از موزه فرش با دستگاه‌های بافت فرش دستباف، گلیم و زیلو و همچنین کارگاه رنگرزی سنتی اجرا شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010930104578

برچسب‌ها