ارائه گزارش دستاوردهای علمی –پژوهشی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث‌طبیعی به معاونت گردشگری

اعضای هیأت علمی گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث‌طبیعی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در نشست با معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ارائه دستاوردهای علمی-پژوهشی این مراکز پرداختند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست که روز گذشته 10 دی 1401 برگزار شد، ناصر رضایی رئیس گروه‌های پژوهشی گردشگری و میراث‌طبیعی با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این مراکز به ارائه گزارشی از دستاوردهای علمی و پژوهشی این گروه‌های پژوهشی پرداخت.

در ادامه بهار بیشمی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه، پروژه مطالعاتی خاتمه یافته  زیر نظر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با عنوان ( تدوین احکام پیشنهادی بخش خصوصی در حوزه گردشگری جهت درج در برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران) را ارائه کرد.

او گفت: با توجه به اینكه در برنامه‌های قبلی پنج‌ساله توسعه (اول تا ششم بعد از انقلاب)كه توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بخش دولتی تدوین می‌شد، به ندرت اقدام به تعیین احكام و اولویت‌های حوزه گردشگری در برنامه‌های توسعه با نظر خواهی از اصناف بخش خصوصی انجام می‌شد، لذا نیاز به پروژه مطالعاتی که مشارکت بخش خصوصی و تدوین آرا و نظراتشان دیده شود الزامی بود، بنابراین تیم پژوهشی پروژه  پس از مطالعات  اسنادی در قالب بررسی گزارشات موجود از برنامه‌های قبلی، پنل‌های تخصصی را برنامه‌ریزی کرد تا در آن خبرگان اصناف مرتبط بخش خصوصی با بررسی وضعیت موجود اولویت‌ها و پیشنهادهای كاربری را به دولت پیشنهاد دهند تا سرلوحه برنامه هفتم توسعه و استراتژی‌های پنج سال آینده در صنعت گردشگری باشد.

بیشمی در ادامه به عنوان همکار اصلی طرح، نتایج مطالعات را با برنامه‌ریزان و مدیران بخش دولتی گردشگری به اشتراک گذاشت.

ارشک مسائلی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی گردشگری نیز در این نشست، با ارائه پژوهش اثرات کرونا بر بخش گردشگری ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی، کوويد 19 را در 12 مارس 2020 به عنوان يک بيماری همه‌گير (پاندمی) معرفی کرد و کشورها به منظور جلوگيری از گسترش کوويد 19، محدوديت‌های سفر و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی (فيزيکی) اعمال کردند که اثرات منفی چشم‌گيری در فعاليت‌های اقتصادی ايجاد کرد که نياز به تماس‌های اجتماعی و انسانی زياد داشتند.

او افزود: کسب وکارهای مرتبط با گردشگری، از جمله صنايع هتلداری (اقامت)، صنايع غذايی، حمل و نقل و خدمات مسافرتی، رستوران‌ها و خرده فروشان و عمده فروشان، صنايع‌دستی، تفريحی و سرگرمی  و ساير فعاليت‌های مرتبط، در دوران کرونا بيشترين زيان را ديده‌اند.

مسائلی، گردشگری را صنعتی کاربر خواند و تصریح‌ کرد: به همین دلیل اثرات بر اشتغال از اثرات بر تولید بیشتر است و بر اساس ضرايب اثرات مستقيم و غيرمستقيم، مقدار شغل‌های از دست رفته مستقيم قريب به 299 هزار شغل و تعداد شغل‌های غيرمستقيم از دست رفته قريب به 157 هزار شغل بوده که در مجموع 456 هزار شغل از دست رفته است.

در ادامه خه‌بات درفشی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی میراث‌طبیعی به تشریح پژوهش «ارزیابی ژئوسایت‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان، مقصدی بالقوه برای ژئوتوریسم» پرداخت و گفت: شناسایی جاذبه‌ها و پتانسیل‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان و تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی این پتانسیل‌ها، می‌تواند گام بسیار مؤثری در معرفی پهنه‌های دارای ارزش میراث‌طبیعی در سطح استان و بهره‌گیری از آن‌ها برای برنامه‌ریزی‌های مدیریتی، حفاظتی و توسعه، از جمله تهیه سندهای توسعه گردشگری باشد.

او افزود: نتایج حاصل از ارزیابی روش‌های چهارگانه در ارتباط با سایت‌های میراث‌طبیعی استان سیستان و بلوچستان بیان‌گر آن است که در هر چهار روش، سایت‌های میراث‌طبیعی کویر لوت و جنگل‌های حرا دارای بالاترین مجموع امتیاز محاسبه شده بوده و با ارزش‌ترین سایت‌های میراث‌طبیعی استان هستند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011010330388

برچسب‌ها