برگزاری دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برگزاری دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی صبح روز شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ گفت: صنعتگران ریشه در تاریخ دارند و ما اکنون از این هنرمندان انرژی می‌گیریم. صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، میراث گذشتگان ما هستند که به عنوان سفیرانی صادق و راستین به‌حساب می‌آیند و به خودی خود، گنجینه‌ای ارزشمند است که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: زنجان مرد نمکی دارد و این مرد نمکی چاقویی دارد که بهانه‌ای برای ۱۶ دی ماه شده است که تلاش داریم این روز را در تقویم به نام روز ملی چاقو ثبت کنیم. صنعتگران صنایع‌دستی با ساخت و تیزی چاقوهای خود مهربانی را در بین مردمان تقسیم می‌کنند. ما سعی کردیم که جایگاه هویت بخشی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در مجموعه خودمان نشان دهیم.  

او تأکید کرد: در کاوش‌های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده‌اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقوهای زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: چاقوی زنجان حداقل دارای ۱۷ نوع کاربری است. و این هنرها باید توسط استادان به شاگردانشان آموزش داده شوند. صنایع‌دستی نیازمند آموزش «هنرمند خوداشتغال» و از آن مهم‌تر «هنرمند کارآفرین» است. در حال حاضر خانه هنرمندان زنجان راه‌اندازی شده است که این آموزش‌ها در رشته‌های مختلف آموزش داده شوند.

صفوی تصریح کرد: صنعت چاقوسازی از رشته‌های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می‌شود. توجه به توسعه صنعت چاقو در استان باعث ایجاد اشتغال و در آمد می‌شود، بنابراین میراث‌فرهنگی بر تحقق این امر مهم برنامه‌ریزی لازم را دارد.

صنایع‌دستی از هنر تا صنعت

مهدی افضلی در این جلسه گفت: سابقه صنعت چاقوسازی در ایران را در زمان‌هایی باید جستجو کرد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می‌رفت که یکی از قدیمی‌ترین مناطق سکونت ایران که قدمت آن به هزارهٔ ششم می‌رسد، تپه سیلک کاشان است. قدیمی‌ترین آثار بدست آمده از این مکان که از جنس سنگ اعلام شده واز آن جمله می‌توان چاقوهایی با دسته‌هایی از استخوان و تیغه‌ای از سنگ چخماق که متعلق به ۴۲۰۰ ق. م. را نام برد.

رئیس مؤسسه انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان گفت: قدیمی‌ترین چاقوی به دست آمده از مجموعهٔ مرد نمکی در معدن نمک چهرآباد (روستای حمزه‌لو) متعلق به هیجده قرن پیش از میلاد است. این چاقو دارای دسته‌ای از شاخ بز و طول آن ۱۱ سانتی‌متر که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه‌ای متصل شده و طول تیغه 8.5 سانتی‌متر اندازه‌گیری شده که تیغه آن مقداری زنگ زده است. غلاف این چاقو از جنس چرم بوده و طول غلاف 15.5 سانتی‌متر که این چاقو را می‌توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازی زنجان نام برد.

فضلی افزود: باید در کنار واژه صنایع‌دستی حتما واژه هنرهای سنتی را آورد. امروزه در بین کشورهای جهان، ما شاهد دو رویکرد کاملا متفاوت نسبت به صنایع‌دستی و هنرهای وابسته به آن هستیم در حقیقت در کشورهای پیشرفته و اروپایی به طور خاص صنایع‌دستی دارای تعریفی متفاوت با کشورهای غیر صنعتی و جهان سوم است.

واگذاری زمین به هنرمندان چاقوساز

محسن عباسی در خصوص ناحیه صنعتی ظریفان در ضلع شمالی عوارضی آزادراه زنجان– قزوین اظهار کرد: شهرک صنعتی ظریفان زنجان پس از چندین سال به مرحله واگذاری واحدهای کارگاهی رسیده است. این پروژه که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شهرک‌های صنعتی استان کلید خورد با هدف عرضه صنایع‌دستی و استفاده از ظرفیت رهگذران طراحی شد تا بتواند حمایت اساسی از صنایع دستی زنجان انجام گیرد.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: استان زنجان در تولید صنایع‌دستی فلزی، از لحاظ فروشگاه‌های عرضه، تعداد و کیفیت دست‌سازها جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود که حدودا یک ماه دیگر راسته‌ای از آن به صنعتگران چاقوساز تعلق می‌گیرد.

تبلور عینی فرهنگ و مظاهر هنری در صنایع دستی

انسیه ابوبصیر گفت: صنایع‌دستی به عنوان بخشی از فرهنگ و میراث هر جامعه برای مردم آن کشور دارای اهمیت بوده و از سوی دیگر به دلیل جنبه هنری نهفته در آن برای مردم سایر کشورها نیز جذاب و مورد احترام است. صنایع‌دستی هنر گذشتگان است که ما باید از انقراض آنها جلوگیری کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنیم.


کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بیان کرد: در صنایع‌دستی صنعت‌گر و خالق اثر خود ایده پرداز، طراح و سازنده اثر است طبیعتا اثر خلق شده نشات گرفته از ارتعاشات ذوقی، حسی، عاطفی و زیبایی شناسانه خالق اثر است و تمام حس و ادراک خود از زیبایی و مقوله هنر را در تولید اثر خود دخیل می‌کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011017931785

برچسب‌ها